Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Pasform på Rhino ophæng

(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej,

Jeg er ved at skifte gearkasseophængene ud til forstærkede Rhino'er, men hele gearkassen bliver rykket 10mm bagud da det forreste ophæng åbenbart er tykkere end originalophænget. Så langt at bolthullerne i de to bagerste ophæng ikke passer ud for dem i gearkasse/gearkassebro... Er der andre der har erfaret det samme? Er der et trick, eller skal jeg nøjes med et alm. ophæng forrest, og så nøjes med at opgradere de to bagerste til Rhino?

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er du sikker på at du har de rigtige ophæng? Da jeg monterede rino (de gule) passede de lige over!!
Og jeg havde både forreste og bagerste ophæng monteret.

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Yes, ophængene er korrekte. Men jeg skal skynde mig at sige, at det er en 57'er bund hvor nogle fiffige svenskere har skåret det gamle forreste ophængsbeslag af, og svejst den nye type i istedet, da der blev lagt en 1600 motor med tilhørende nyere transmission i vognen engang i fordums tid. De kan selvfølgelig have positioneret det nye ophængsbeslag forkert på rammen, men ikke desto mindre sad de originale gummiophæng jo korrekt da jeg splittede vognen ad for to år siden. Desværre har jeg ikke kunnet finde det originale forreste gummiophæng (har flyttet værksted undervejs i projektet), så muligheden for at de har modificeret det foreligger. Det var egentlig derfor jeg lige ville høre om andres erfaringer med Rhino-ophængene, for hvis alle siger det spiller 100%, så er det jo nok svenskerne der har skamsvejst min vogn :-)

Tror jeg gør det, at jeg prøvemonterer gearkassen på rammen med både de originale og Rhino ophængene og måler om der er forskel på positioneringen af gearkassen. Monterer også gearskifterforbindelsesstangen og gearskifteren så jeg kan se om alt ser rigtigt ud. Ud fra hvordan det går, men jeg så se om jeg skal skære det forreste ophængsbeslag af og svejse det på "det rigtige sted".

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg er ikke sikker på at man blot kan flytte ophæng mv. over fra en nyere model. Jeg tror ikke højden på skiftestaven, der kommer ud af gearkassen, kommer til at sidde rigtigt. På den måde kommer motoren for højt op bagude.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank,

Skiftestaven på gearkassen sidder lige præcis i midten af hullet i det blik i bundpladen hvor den går ind - men det er jo ingen garanti for at de har fået den langsgående position rigtig - med andre ord kan de have fået svejst det fast "for langt tilbage".

Jeg snupper en flok billeder af stumperne senere i dag. Billeder siger mere end 1000 ord :-)

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lerup: Jeg tror det Frank mener er at skiftestaven på en nyere gearkasse ikke kommer ud ad selve gearkassen i samme højde som på en gammel gearkasse. Så hvis man blot flytter et nyt ophæng over på en gammel bund skal den nye gearkasse tippes lidt fremover for at skiftestaven passer lige i hullet på chassiet hvilket jo betyder motoren kommer til at sidde lidt for højt (og der bliver sikkert problemer med udstødningen også)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ah ok.... bugger :-) Så bedste fremgangsmåde må være at finde en gammel gearkasse og prøvemontere så jeg kan se om den har skiftestaven siddende i midten af hullet (hvilket den jo så nok ikke har).

Alternativt skal jeg prøvemontere gearkasse og motor og løfte karossen på plads og se hvordan det ser ud.

Er der nogen på sjælland der har en gammel gearkasse liggende jeg kan låne?

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er der tilfældigvis nogen der ved hvor meget højere skiftestaven sidder på en ny vs. gammel gearkasse?

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 15 years siden | | | |

lars skal det være en irs eller hyr har begge til at ligge

-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Omkring 3-4 cm ca..

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet det her med at flytte beslag og ikke aner om der er problemer i det. Jeg uddybede bare lige hvad Frank skrev.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Warp, jeg er helt med... der er ingen tvivl om at Frank har en pointe... desværre.

Dennis, det skal være en af de tudsegamle gearkasser fra en 1200 motor (hjælp ønskes her til nærmere specifikation... jeg er langt fra gearkasseårgangsekspert).

GetBackOnTrack, takker, så kender jeg da størrelsesordnen. Kan du kommer nærmere på nogen måde?

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Altså, der er ikke noget ved at prøve med en anden gearkasse og så se om skiftestaven sidder midt hullet. Det kan man altid får den til hvis man blot flytter det påsvejsede beslag.
Problemet for dig er at du ikke rigtigt har noget at vende tilbage til når svensken den lede, har været i gang.
Mjooh. Det kunne måske med en lodstok får gearkassens flange mod motoren til at sidde rigtigt og så bytte/bygge den nyere gearkasse i ---? HA! Det roder I bare med -
Eller købe de nævnte type2 dele, anbringe skiftestaven midt i hullet og så svejse beslaget på der. Så burde det passe.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank, hvilke type2 dele tænker du på? Og hvad får jeg ud af at montere dem?

Tænker du noget med en bus nose cone og så svejse et nyt "gammelt" ophæng på bundpladen?

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja undskyld, det var nok en anden tråd.
Ja jeg mener type2 skiftehus og skiftestav. Så sidder gearkassen ihvertfald det rigtige sted.
Og ja så passer det nye ophæng (61- og frem) ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du har to muligheder.
1. Skær det svenskerbeslag af, og køb et nyt beslag til 66- ophæng. Sæt gearkassen ind og "niveler" den. Mål så ud hvor ophænget skal sidde, og svejs det nye ophæng på.

2. Skær svenskerbeslaget af således at det originale beslag stadig er der. Køb så et type 2 næsestykke til gearkassen incls hockey stav. Så passer det originale ophæng igen, og gearkassen sidder hvor den skal.
T
PS. Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at ved løsning 1, skal man huske at fræse lidt i tunnellen, hvor hockey staven går ind, for at den har plads nok. Det havde jeg glemt i farten.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så har jeg været i værkstedet og forevige svenskernes spring-over-gærdet-løsning... kønt er det satme ikke:

dsc00871.jpg
dsc00872.jpg
dsc00873.jpg
dsc00876.jpg
dsc00877.jpg

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Slot Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Skær det af, slib det hele pænt ned (det glemte Jönsson) og på med det igen efter Farmers anvisning pkt.1
Jeg tror nu godt du kan bruge det eksisterende ophæng hvis det bliver modificeret lidt.

Sikke dog noget.. :) Bliver stadig overrasket over svenskerbilleder..

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mnjaaa... Farmers opskrift nr. 1 medfører det problem at skiftestaven så kommer til at sidde 30-40mm for højt, og det dur absolut ikke... så der er kun én farbar vej - på med en nose cone fra en bus (mail til Farmer)!

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com

Reply

You must log in to post.