Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Krydspindstolerancer type 1

Tags:
No tags yet.

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har et sæt brugte H-profil plejlstænger, som måler 22,025 -> 22,03 mm i krydspindsbøsningen. Nymonteringstolerancen hedder vist nok 22.01 -> 22.02 mm. Slidgrænsen er vist nok 22.04 mm, men det er jeg ikke helt sikker på.
Spørgsmålet er jo, om jeg skal tage skridtet, og få skiftet bøsningen, eller om ovenstående er godt nok?

Nu ville det være rart hvis Farmer, Griebel, Frank Andersen, Rolf osv., ville komme med et par erfaringer...

(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

kontakt farmer
http://www.morepower.dk/
Lars

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du skal prøve med de krydspinde du vil bruge.
Så skal den kunne gå igennem med let tommelfingertryk, som det hedder. Hvis det er nyt. Prøv ved stuetemp. Hvis de ligger ved 5-7 grader kan de godt klemme lidt.
Hvis de kan vippe vil jeg også skifte dem. Hvis du smører og du kan mærke oliefilmen vil jeg bare bruge dem.
Jeg er ked af det, men jeg har aldrig målt på det. Jeg har ikke noget at måle med.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak for input Frank - Det var netop det jeg prøvede, altså med de krydspinde som jeg skal bruge (stempler Cima/Mahle), og de gik noget lettere igennem end hvad jeg er vant til. Der plejer at være en anaelse modstand, som du nævner.

Spørgsmålet er, hvad folk har erfaring med, når det fx som her, er en "nybygning" med div brugte stumper.

(permalink) Rolf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis der er for stor tolerance kan det lyde som et plejlstangsleje der er ved at give op. Det er jo ikke ligemeget hbad det skal bruges til, men siden det er H profil
plejlstænger skal det jo nok have flere omdr end standard :o)

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg ville personligt aldrig gå på kompromis med fabrikantens foreskrevne tolerancer
på sådan et sted ,få dem skiftet så du ikke belaster plejlstangen mere en højest nødvendigt ,gamle husråd er sku fine at kende når man diagnostiserer men er jo helt op til den pågåldende persons følsomhed ,toleranser og pasninger kan vi alle forstå så kræver det bare at man kan måle

(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Peter.
Her er fabrikkens angivelser:

vw stempelpindbsning.jpg

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Prøv om du kan rokke en anelse med krydspinden når den sidder i plejlstangen, hvis det er tilfældet så få skiftet bøsningerne. Der må ikke være slør overhovedet.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, det siger min håndværksmæssige opfattelse også, og sådan føles en nyoprevet plejlstangsbøsning normalt også.

Men nymontering siger 0.01 - 0. 02 mm over for bøsningen, og for krydspinden 21.996 - 22.000 mm. Så lidt "slør" er der fra start af. Og slidgrænsen er ikke overskredet endnu.

Men det er nok meget normalt, at folk mærker sig frem, når der skal konkluderes om bøsninger er for slidt eller ej. Eller måske med en VW prøvedorn?
Og nyoprevede bøsninger føles helt sikkert anderledes, end når de bare har kørt få km.

Og hvor f..... skaffer man nye Carrillo bøsninger?

(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

prøv her
http://www.carrilloind.com/Contact/tabid/85/Default.aspx

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo, tak - jeg tænkte mere "lokalt". Men det var selvfølgelig ikke det jeg skrev :-)

(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

nårrh lokalt hvor kommer du fra ? nej kender måske en der ved det, snakker lige med ham i løbet af ugen


Reply

You must log in to post.