Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Elektrikker spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ved godt det er lidt udenfor kategorien vw, men tillader mig lige at spørge alligevel i håb om der skulle være en der har lidt viden omkring emnet.

Jeg skal have mig en ny compressor, jeg har i mit værksted 380 volt 16 amp tilrådighed. Så vidt jeg ved er det et spørgsmål om hva en given compressor bruger i opstarts øjeblikket og det må vel ha noget at gøre med hvor mange hk motoren er på. Hvor stor compressor hk mæssigt kan jeg starte på en 16 amp sikring?

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) ph Member
Skrev for 14 years siden | | | |

har du et tang amperemeter sæt det på den ene fase og start den op

(permalink) Jan M181 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Jakob.
4 Hk motor har en fuldlast strøm på 7A
5,4 Hk motor har en fuldlast strøm på 8,8A
7,4 Hk motor har en fuldlast strøm på 11,7A
Husk startstrømmen er større.
Har du automatsikring skal den være af typen C, som er til motor start.

"ph" hvis du skal måle start strøm med et tang amp. skal den kunne gemme højeste værdi, det er ikke nok bare at se hvad den bruger.

Hilsen Jan

-------------------------------------------
I´m drivning a legend
M181 1975
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Alm. glødesikringer kan sagtens klare belastninger meget større end 16A i kortere øjeblikke. Som Jagtvognen også er inde på er der karakteristikker for hvor hurtigt sikringer smelter/slår fra. Men alm. gammeldags glødesikringer er lidt mere tilgivende end aut. sikringer.

Desværre kender jeg intet til hvor stor motor du kan vælge, men tror umiddelbart ikke du får noget problem. Med mindre du går helt amok med en kæmpe kompressor! Og så er der jo sikkert noget med noget stjerne/trekant starter på for at undgå alt for store strømme.

Var det ikke Blob herinde fra der havde helt styr på sådan noget med motorer osv. Eller grib fat på Lupojesper, han må kunne huske noget fra hans maskinmester uddannelse - der roder de rigtig meget med den slags. Eller endnu bedre ville det være hvis sælger kunne fortælle dig om den kan køre på 16A.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Jan M181 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så tager vi den lige igen med lidt mere dok.
4 Hk motor har en fuldlast strøm på 7A.. sikring bør være 10,5A
5,4 Hk motor har en fuldlast strøm på 8,8A sikring bør være 13,2A
7,4 Hk motor har en fuldlast strøm på 11,7A sikring bør være 17,55A
Det vil sige den største motor bør være 5,4Hk på en 16A sikring.

Gab... arbejder med det her kedelige stof til hverdag.

-------------------------------------------
I´m drivning a legend
M181 1975
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en 4 HK. Den slår 10 amp. sikringer ud ved opstart. Almindelige gammeldags sikringer. Så jeg kører med 16 amp. sikringer.
Men det er også en sur hurtigtløbende satan. Hvis den var gearet anderledes ville den jo ikke trække så meget strøm.
Eller hvis den f.eks. var af typen der lufter ud og så først lukke ventilerne når skramlet er skubbet i gang. Så er den jo heller ikke så hård ved sikringerne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg tillader lige at springe på dette emne.

Jeg har kastet mig ud i et projekt med en 10 hk kompressor som jeg gerne skal have til at spille sammen med min strøminstallation med 16A - hvilket i følge motorens typeplade burde ligge lige inde for de 16A ved drift.

Opstart bliver dog problemet, så hvordan vil det se ud for en 10 HK motor hvis man anvender stjerne/3kant starter? Hvilke ampere vil den trække i tavlen?

Oven i det er min plan så også at lufte kompressorblokken ud ved driftstop, således at kompressoren ikke skal starte op med tryk i cylinderne - det burde også hjælpe så det starter blødt.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Søren, det er jo også en "softstarter" at tænke på, de er kommet ret meget ned i pris, og så får du ihvertfald ingen problemer med startstrøm.
Det er egentlig bare en simpel frekvensomformer.

Bare lidt info at tage med i overvejelserne.

-------------------------------------------
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

softstarter... det troede jeg egentligt var det samme som stjerne/3kantstarter, men det må jeg læse lidt mere på.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

f.ex den her..

http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/IP/Electronic-soft-starters/TCI/037N0045/bcc8f484-a0b1-4828-8358-1fbaa244beae/80e61882-abd3-4ddd-877c-17a4738ba979.html

-------------------------------------------
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hmm jeg går lige ombord i en el bog i aften, seriøst så har jeg lært så meget el at noget er glemt he he, men skal vide hvad sikringer du har på stedet Jacob så skal jeg regne på det for dig.
En alm sikring er sat til først at springe efter max 5 sek hvis den kun overbelastes moderat, et HPFI relæ er tiden til det slår fra kun 40 mili sek.
Stjerne / trekant er det man brugte i gamle dage, i dag bruges en frekvensomformer men så er det billigere at sætte noget "ordentlig" strøm om.
jeg vender lige tilbage med en beregning.

mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) JR Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Et HPFI-relæ springer IKKE ud ved belastning. En softstarter er "bare" en ny udgave af en stjerne/Trekant, der er nogle "gamle" motor der ikke kan tåle en soft. Dette er udfra min faglige erfaring, jeg er selvstændig EL-mand.

-------------------------------------------
Johnny Rostgaard 2770
johnny.rostgaard@mail.dk
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mange tak for de mange svar. Jeg vil se om jeg ikke kan slippe af sted med en 7.4 hk compressor selvom Jagtvognsthomas godt nok skriver at det lige er i overkanten, men mon ikke det går!!? Ellers må jeg sætte sølvpapir omkring sikringen ;-) Jesper jeg gir dig lige et kald en af dagene.

Mvh Spring.

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg synes da det vil være bred hvis du brænder vores fælles værksted ned til grunden grundet el fusk..., sæt et søm i, i stedet for sikring.. FYR..

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) TB Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej.
Som sagt så kan startstrømmen være 6 gange større end mærkepladens fuldlaststrøm. Du kan starte motoren op ubelastet, men det gør ikke den helt store forskel. En asynkronmotor (typisk 3faset elmotor) trækker større strøm, jo større slippet er. Og ved opstart er det 100%. (dejefeltet kører med 3000omdr og motoren med 0).
Du kan begrænse startstrømmen simplest med en stjerne/trekant starter, frekvensomformer, softstarter.

Og som sagt så er sikringskurven også forskellige fra de forskellige typer af sikringer. Det er ikke sådan at den 16amp springer momentant når der går 16 amp. gennem den hvis det er en smeltesikring..

Det er spændende stof !!!

Der er en der opgiver eleffekten længere oppe på motorer med forskellige akseleffekter. Vær opmærksom på at det er vejledende alt efter hvilken motor du har. Motorer kan være eller mindre effektive.

Ved at vælge en frekvensomformer vil du også kunne holde et konstant tryk i din beholder, så den justerer motoren op og ned alt efter hvad forbruget er. Altså ikke som med en driftpressorstat der starter ved måske 6 bar og stoppet igen ved 8...


Reply

You must log in to post.