Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Autolakering "gør det selv" Udstyr + gode ideer ????

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Vwer

Jeg har fået den sindsyge ide at jeg selv vil til at lakere mine biler. Jeg har købt noget lak og har en masse ideer, nu skal jeg bruge noget udstyr og nogle gode ideer. Der er tale om en "garage lakering" i bedste hjemmegjorte stil, så ingen prof. udstyr, men en masse tid og kreative ideer.

Aller først Kompressoren, hvad kan jeg nøjes med. Jeg kan se at den ofte er stor og voldsom til professinelle, men det har jeg hverken plads eller råd til. Vil jeg kunne bruge en som denne: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6804&Grp=23&n=20100 eller skal jeg højere op i styrke og beholderstr. Det er til en hel bil.

Malerpistoler. Kan jeg både bruge tophængte og underhængte ? Vil denne f.eks. kunne bruges: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1075&Grp=230010&n=20100

Malerkabine: Jeg har en masse billige grønne pressinger, så jeg kan godt lave en hermetisk lukket kabine, men er det det rigtige eller skal der være frisk luft tilgang og hvor i kabinen ?

Udsugning: Har tænkt mig at lave en hjemmelavet udsugning af gamle støvsugere eller løvsugere som tilsluttes et eller flere hullede rør, som hænger hen over bilen. Udsugning til tilstødende skur, så det ikke vælter rundt i haverne og husene.God maske mv. er en selvfølge. Nogen som har prøvet noget sådant eller skal jeg bare glemme det med udsugning ?

Temperatur og fugtighed: Hvilken temperatur er bedst/nemmest at arbejde i med fortyndermaling ? Skal jeg fugte gulvet først ? Regner med at ligge en pressenning på gulvet også. Lakerer ikke før til foråret.

Slibning mv. Er det bedst at gøre det i hånden eller kan jeg med fordel bruge maskiner til dette. Hvilke ?

Andre smarte råd og gode ideer ? Jeg prøver lige gyldigt hvad, så lad være med at sige at jeg skal sende min bil til maler, det skal prøves, så må vi se hvordan det går. Så er der selvfølgelig en masse mere omkring arbejdsgang, som jeg kan læse mig til på nettet eller spørge om senere. I første omgang var det mine spørgsmål. Jeg vil være tilfreds med et nogenlunde resultat som bliver siddende på :-) Er bekendt med at man kan vandslibe sin klarlak og polere til sidst og rette en del op på støv og skidt i lakken.

På forhånd tak.

Preben

(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 15 years siden | | | |

du skal købe din pistol og se hvilket arbejdstryk og hvilken mængde luft/min den skal have, så køber du din kompressor, men tror ikke du skal under 380 ltr/min.

en harald skrald maler sprøjte som jeg købte til en plov fungerer ganske fint og er du god ved den holder den længe!

pøj pøj.. husk billeder

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Customkai Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Altså eftersom jeg arbejder i lakbranchen til dagligt vil jeg selvfølgelig fraråde sådan noget. Men gør dig selv den tjenste at investere i noget andet grej end det "pis". Du skal bruge en cyklon-kompressor, da den kompressor du linker til har olje med i luften og det er GIFT for lakken! Brug altid slibemakine på flader og kun håndslibning på kanter giver sliberidser osv ellers. Men ja der er så meget ikke uden grund det kræver en uddannelse og mange års erfaring. Men gør dig selv den tjeneste og køb en ordentlig pistol.

Mvh. Kai

(permalink) MN Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kai kontakt mig lige ang maling info@polermester.dk

(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Preben hus nu endeligt at opdatere tråden med billeder og info :) jeg skal også prøve det på et tidspunkt, men vil dog starte i det små og ikke hele bilen :)
Har også fået undersøgt hvor man kan købe maling, både det vandbaserede og det gamle giftige slags i de farver jeg ønsker.
Youtuben er bleven finkæmmet. Og google kom på arbejde. Vwnettet har også en masse info i søgeboksen.

På et tidspunkt vil jeg lave en fuld guide på http://www.dirtymind.dk/articles.php?article_id=1 men inden jeg skal prøve så skal jeg lige købe hus med garage først :) så det bliver nok først til næste år.

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej..
Ang sprøjtekabine.
Hvad angår udsugning... hvis du skal lave udsugning, skal det ikke gøres i loftet... men ved gulvet, og per erfaring kan det altså være en god ide at fugte gulvet lige inden du sprøjter bilen/delene, ved at fugte gulvet undgår du at det evt støv der måtte være på gulvet hvirvles op, og sætter sig i lakken, dertil skal siges, at en presennig på gulvet er en dårlig ide! og når du nu suger luft ud , skal der jo også noget ind, en normal sprøjte kabine, kører med overtryk.Dvs du skal blæse mere luft ind i kabinen( dette gøres normalt i loftet) end du suger ud!!! i forholdet ca 1:1,05
Husk at den luft du blæser ind, gerne skal være udefra(det fri), og vigtigst af alt, så skal der være filter på indblæsningen.Gerne grov og fin filter,ved brug af fasevendt støvsuger, skal du bruge et HEPAfilter.
Ang. temp i kabinen når der sprøjtes, skal den gerne ligge mellem 18-25 grader.
Luftmængden må heller ikke være for højt, da farven under påføring derved vil få en for hurtig udluftning. Det kan føre til en dårlig udflydning ,samt at der lægger sig partikler på overfladen på grund af dårlig absorbering af sprøjtetryk. Desuden kan en for hurtig udluftning føre til dårligere glans og rynkedannelser.
Efter endt sprøjtning skal det være muligt at sætte varme på natten over(gerne op til 60/65 grader)

Ang kompressor:
Køb din pistol og se hvilket arbejdstryk og hvilken mængde luft/min den skal have, så køber du din kompressor, når det er sagt,Skal luften som anvendes til sprøjtepistolen skal være fri for olie og vand, kontroller derfor olie/vand
udskillerne regelmæssigt. Sprøjtetrykket skal være konstant og må ikke variere under
sprøjtning. Valg af mundstykke og hvor rent mundstykket er, er meget vigtig for at opnå et ensartet sprøjtemønster.

Håber det hjalp dig lidt.
Lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Customkai Member
Skrev for 15 years siden | | | |

riis_nielsen du har fået mail.

(permalink) stoej Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har lige malet min T1 selv og det blev (for mig) overraskende godt. Jeg er igang med at samle hele historien med billeder og vil poste dem senere.
Jeg fik meget ud af denne: http://www.autobody101.com/forums/viewtopic.php?t=5183&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jon Kosmoski's "Advanced Custom Painting Technics" syntes jeg var en af de bedre bøger.
(http://www.amazon.co.uk/Advanced-Custom-Painting-Techniques-Kosmoski/dp/1929133146/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=books&qid=1259609296&sr=8-4)

Havde en god pistol (DeVilbiss) men lavede mindre ting med en HVLP fra biltema.

Nogle steder blev rigtig gode, andre steder var der lidt appelsinhud - som jeg er ved at slibe og polere væk så godt som jeg nu kan og gider.

De største problemer havde jeg med organisering af selve arbejdet. Når man ikke har fancy stativer med hjul og masser af plads, skal delene jongleres rundt fra malestedet til mellemtørring og tilbage.

Jeg lærte at holde værktøjet meget rent. Rengøring af pistolen og værktøjerne tog i starten en krig, men jeg blev dog bedre til det. Når pistolen ikke er total spotless indeni gik der altid total kluder i det.

Alt tog meget længere end forventet, løb flere gange tør af dagslys - bad bad bad!

Læringskurven er stejl og jeg lærte en masse, det var sjovt og hvis jeg laver en bil igen en dag vil den sikkert blive meget bedre.

(permalink) KIDJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du søger gode ider. Var det så ikke bedre at tage uddandelsen det tager kun 3½ år, og så lærer du det fra bunden.

-------------------------------------------

(permalink) HenningS Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej

Jeg har med stor held malet min Type 181 med en Earlex malersprøjte
(pics kan ses her : http://vwnettet.dk/topic/158689 )
malingen var esbjerg maskinemalje med hærder og mat pasta.
ved godt det ikke er det samme som "rigtig" autolak, men efter nogle forsøg med
at justere viskostet mm. må jeg sige at resultatet blev helt godt..
sådan en sprøjte virker ligesom en gammeldags støvsugersprøjte..
den kan købes i de fleste byggemarkeder, min kostede ca 800,-

og så sviner det ikke over det hele som en kompressor-sprøjte..

MVH Henning

-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
(permalink) PBJensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Takker for god feedback og gode ideer.

Custumkai en Cyklonkompressor uden olie er ganske givet det rigtige, men en almindelig olieholdig kompressor med en vandudskiller kan vel også gøre jobbet eller hvad. De andre fuskere jeg har set på nettet skriver da ikke noget om at jeg skal bruge en cyklonkompressor, men blot en vandudskiller og tilstrækkelig luft. Hvad siger i andre til det ? og hvis jeg skal have en Cyklonkompressor hvor køber jeg så sådan en billigt ?

Fortsæt gerne med gode råd og erfaringer. Jeg laver selvfølgelig en tråd, når jeg går igang, så i kan se hvor galt det går :-)

Preben

(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er svært når man aldrig har prøvet det før.. Jeg er selv igang (godt nok gået lidt istå pt..) med at male en bobbel i min kældergarage, med kompressor og sprøjtepistoler fra Harald.
Bortset fra lidt løbere er det blevet helt fint.. Den kompressor jeg har købt er lidt mindre end den du linker til, men det har virket fint.
Det eneste jeg har srpøjtemalet før, er et par låger da jeg gik på efg for snart 20 år siden. En bobbel er altså lidt sværere at male.

René

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, jeg ville også prøve en earlex, så har du ikke problemer med vand/olie udskiller og ej heller med start/stop tryk ændringer fra en for lille kompressor.
Eller problemer med slange og trykfald og trykjustering lige før pistol.
Eller en for billig pistol, osv osv. (har prøvet det...)

Nej det er ikke proff, men måske en mere fornuftig kompromis løsning...

Du kunne jo også lave en aftale med en proff autolakerer og bruge "hans" system
(Dupont, Sikkens, eller hvad de nu hedder)
Så maler du hele bilen selv med alle krinkelkroge og slutter af med farve.
Så kunne du betale ham for at give den et par byger klar-lak til sidst så glansen bliver i top.
(kræver nok at man selv tager ansvaret, da maleren nok ikke vil give garanti på noget hvor han ikke selv har lavet grund arbejdet..)

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har osse malet en del og gør det stadig. Så lige mine råd

Vandudskiller på kompresser, gerne 2 stk
Arbejdestryk på ca 3 bar konstant
bland maling- (hærder), fortynder ens hver gang, det samme for klarlak og hærder, fortynder
Jeg har god erfaring med en pistol til 6-800kr, de godt nok, bare ik for stor dyse, ca 1,2
Meget vigtigt, godt med lys fra alle sider, lysstofrør er faktisk bedst. Synes ikke om 500w arbejdslamper, de gange jeg har prøvet
Og det mest vigtige, forarbejdet, tag en ting af gangen, feks en dør og gå ikke fra den den er 100% iorden, slib og mærk så efter med din hånd slib igen og mærk efter,her er det osse godt med rigligt lys, så kan man se revner og sliberiser.
God fornøgelse, det er sjovt når det lykkes

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og husk så lige at autolak er noget giftigt stads..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) PBJensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg fandt bla.a. disse glimrende links, som beskriver en stor del af arbejdet.

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=21904&postdays=0&postorder=asc&start=0

http://www.mig-welding.co.uk/spray-painting.htm

Preben

(permalink) Danny211 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nogen der ved hvordan det gik med lakeringen. Jeg vil nemlig også prøve at gøre det selv.
Danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) Christian H Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg ville skam også gerne se resultatet :)

Jeg maler også min pickup selv, men jeg har også som helt ung knægt, malet lidt stumper, i prof kabine :) spørgsmålet er bare om man kan huske hvordan filan det gøres :)

http://www.autobody101.com/forums/viewtopic.php?t=5183&postdays=0&postorder=asc&start=0

Syntes i øvrigt ham gutten her gør det temmelig godt :) og det er korrekt man kan lære en masse, for han er rimelig god til at forklare fremgangsmåden :)

(permalink) Danny211 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis billederne ikke snyder er det et fantastisk resultat han har fået. Hvis du får en god ide eller gode kontakter til indkøb af materialer må du gerne sige til.
Danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) jesper2803 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Maling kan i købe på lackpoint.de bare i sørger for at sprøjte rigeligt med lak på så kan alt appelsinhuden og løberne fjernes med 2000 våd og en prof polermaskine og 3m compound... Det er sku ikke så svært..

(permalink) Danny211 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Jesper
Tak for link - jamen er det så ikke bare at komme igang !!!

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) birke Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvor lang tid skal lakken hærde før man kan vådslibe/ polere den ??

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) JensNygaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Birke

Det kommer an på varmen i rummet, tykkelsen af laget osv osv :)

-------------------------------------------
det skal være specielt ellers er der da ikke sjovt at kører i....
(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg forsøgte selv at lakere mit projekt sidste år i garagen. Og vil da gerne prøve igen nu hvor man har lært lidt af sine småfejl. Her er nogle af dem:
- Brug ikke folie til afdækning, medmindre du skifter den hvis lakken er tør, da det ryger af ved flager!
- Brug en ordenligt sprøjte! Malede med en billig en og der kom ikke et ordentlig lag på da man jo er lidt forsigtigt så det ikke løber! Det gjorde det til en pestilens at vådslibe. Har købt mig en devilbiss flg på ebay til en tusse den håber jeg er bedre.
- Jeg brugte Mipa 2K acryl uden klarlak, og man kan sagtens få en pæn resultat som ikke falmer i solen som f.eks esbjerg maskin emalje.
- Selvfølgelig en kompresser med en god vandudskiller.
- Forarbejdet er det vigtigste du kan se ALT hvis grundingen ikke er i orden.

Som sagt så var jeg ikke tilfreds med resultat da der kom for tyndt lag topcoat og det var svært at få den perfekt uden at slibe igennem, og blev da nødt til at lappe lidt. Men det ved jeg til næste gang.

iphone backup 020.jpg
iphone backup 021.jpg
iphone backup 024.jpg
iphone backup 027.jpg
iphone backup 028.jpg
iphone backup 029.jpg
iphone backup 022.jpg
img_0010.jpg
img_0002.jpg

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) birke Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg synes dit resultat blev pænt.

Kender dog godt til det der med, at man bliver mere perfektionistisk jo mere man lærer....

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.

Reply »

You must log in to post.