Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hjælp til motor valg

(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hejsa jeg står og skal finde ud af hvad for en motor jeg skal købe til min 58er

min lille 1200 kan ikke trække min campingvogn så derfor skal jeg have en ny
men hvad skal det være ville en 1600 med 80-90hk være nok ???

det skal være en motor der kan holde til at jeg køre med min campingvogn/varme/hk

jeg håber i kan komme med nogle gode ider til hvad jeg skal vælge, og hvis i har noget på lager så sig til.

nu ved jeg ik så meget om det men hvis jeg bare skulle købe en motor så ville jeg vælge en 1600 motor med dobbelt kabs med ca 80-90hk men er det så det rette valg ???

63170210_12112009143805_844_3.jpg

-------------------------------------------
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 15 years siden | | | |

evt. en 1600 enkeltportet. det er en slider

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Om 80-90 HK er "nok" er jo dit valg. Og så flere kubik. 1776cc og 80-90HK. 2110cc og 110-120 HK.
Du skal jo nok fokusere på omdr.området omkring 2000-2500 omdr. hvis du skal køre med campingvogn og måske et kort 4.gear (0.93) Altså en 1200-1300 gearing fra 72-
Du skal passe på med at køre den ved for lavt omdr.tal så blæseren ikke kører hurtigt nok. Du skal føle at motoren ånder letet op og ikke ligger og slæber ved for få omdr. i for højt gear.
Mit valg ville være 2270cc type4 med 5 trins gearkasse. Men så har man jo nok brugt 100.000 :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja en type4 2270cc det ville måske ik være dumt men jeg tror gerne jeg vil have en type1 og 100,000 det er nok lige i overkanten til min pung

det må kunne gøres billiger.

det skal lige siges at jeg har en 1600 gearkasse i min bobbel. men det er vel aldrig noget problem at gå op i motor størelse når man køre med en 1600 gearkasse
men støre problem når man har en 1200 gearkasse og vil have en 1600 motor i bilen.

eller er jeg helt galt på den her ??

bilen er købt med en 1300 motor i, og den har jeg så pillet ud og smidt en 1200 vandpumpe motor i

men der er slet ik nok power hehe

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis du kører en 12-1300 motor med en 1600 gearkasse, så vil du opleve at mangle kræfter. Og da især med en campingvogn.
Hvis man regner udvekslingerne ud på en 1600 og 12-1300 gearkasse. Så ser forskellen ikke ret stor ud på papiret. Men en 12-1300 går i knæ med en 1600 gearing.
I 72- bygger VW 12-1300 gearkassen om fra 0,89 i 4.gear til 0.93. Det gør en stor forskel. Bilen kører meget mere afslappet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jo men frank tror du ik jeg skal have en 1600 i med dobbelt-kabs og en ordenlig potte.

ville du skifte gearkassen til en 1300 gearing ????

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lidt flere kubik end 1600 vil være godt hvis du skal slæbe campingvogn.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jah, det tror jeg til campingvognen. Men nej. Jeg ville bygge en stærkere motor :)
Std. knast, to enkelte karburatorer. Og så se hvordan den trækker -
Du skal bare ikke fornemme at du hele tiden skal klemme på den for at holde farten.
Du skal også tænke på køling. Ikke noget med uoriginale dimser der ikke passer, samt evt. oliekøling.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det siger sig selv, at jo flere kubik, jo bedre sansynlighed for at lave mere moment i de lave omdr.
Men feks en 1600 64 -67 hk std plus kan sagtens trække en campingvogn, da den netop lægger meget moment fra 2000 omdr.
Men det er da klart at din 1200 ikke kan magte hængeren når du har en 15/1600 gearkasse i. Den er jo ca 10% højere geraet end en 1200 box. Og så går det da helt galt, medmindre du køre i 3. gear.
jeg/vi har lavet et par cabrioletér der osse skulle slæbe rundt på sovekammeret meget af tiden. Der byggede vi netop 1600 std plus motorer og så gik vi NED til en 1200 gearkasse fra en 1500. Det funker fint. Og i det daglige er bilerne faktisk MERE harmoniske end som std og med 1500 gearkasse, fordi motoren nu pludselig kan magte bilen, osse med kaleschen nede. Det er klart at den snurrer lidt højere på motorvejen, men det betyder ikke så meget, for den har ikke noget imod at snurre 4500 ved 130 km/t. og er derfor ikke anstrengt at høre på.

Hvis du vil beholde den højere gearing vil jeg klart anbefale en 1776 eller en af mine nye 1914 std plus (1914eren er ikke frigivet endnu, da vi lige skal have testet lidt mere på den. Men den ligger i 95 hk/ 160 nm området) Eller hvis du er klar til at springe op og køre med dobbeltkarburatorer, -1850/1955 eller 2110 ccm minstroker, afhængig af hvor meget godav du vil ha´, og så vælg "bus" opsætningen. Så har du masser af moment at gøre godt med. 1850eren trækker typisk 105-110 hk og 160 nm. 1955eren 115 - 117 hk/ 170 nm og 2110eren 120 hk og 175-180 nm.
Så er der jo type 4 eren som Frank nævner. for lidt mindre end 100 lange kunne man jo vælge en 2,0 100 hk. m. ca. 160 nm.
Mulighederne er mange. Det er i første omgang et spørgsmål om at afgøre "hvad vil jeg" og så tage den derfra.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej farmer tak for et godt svar hvad tager du for en 1600 64 -67 hk std plus turnkey for jeg har også snust lidt på den her Nybygget 1835 motor til 25 af de lange
http://vwnettet.dk/topic/158985

men jeg ved ik om det bliver for dyrt

-------------------------------------------
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Termhlen.

Har du overvejen en standard Type 4, kode w, giver 80 hk, og masser af moment, måske nok flere heste med dobb. karbs??

Den skal så laves om til Type 1. Kender måske til en sådan motor

mvh
Henrik

(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay jamen kom gerne med nogle priser. jeg skal bare have en solid motor der kan holde til at trække min campingvogn uden de store problemer og så til en rimelig pris

jeg er blevet tilbudt en standart 1600 med de her 50hk men jeg tvivler sku lidt på det er nok

og igen tak for alle de gode svar jeg vil meget gerne høre mere

-------------------------------------------
(permalink) bugservice Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej

har en 1776 cc med std knast7toppe ikke kørt langt max 5000
svinghjulet var gået løs så jeg har lagt ny krumtap/ lejer/svinghjul i
sælges som longblok for 7500 kr
den var monteret med et sæt kadron / 009 og kørte rigtigt godt

MVH Dennis

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) termhlen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hey dennis smid lige en mail til mig med lidt detaljer på den.

for jeg kan se du skriver at du sælger den som en longblok. hvad med blæs ??
så skal jeg jo bare have et sæt kadron på den så har vi jo en turnkey ikke sandt.

ved du hvad den har af hæste ??
jeg er jo blevet anbefalt at få lavet et bus setop da jeg skal køre med campingvogn
og hvis du har et billed ville det være guld.

hilsen chang

-------------------------------------------
(permalink) bugservice Member
Skrev for 15 years siden | | | |

alle detaljer er her ????

har en 1776 cc med std knast/toppe ikke kørt langt max 5000
svinghjulet var gået løs så jeg har lagt ny krumtap/ lejer/svinghjul i
sælges som longblok for 7500 kr
med et sæt kadron ca 70 hk
ingen blæs
billede !!! det er bare en blok med cylinder og toppe

Dennis

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

En longblok er KUN klodsen. Så skal du have tænding, køling, remhjul, strøm, karburator(er)og udstødning, samt i mange tilfælde osse en kobling.
En motor som Dennis´s kan jeg ikke konkurrere imod prismæssigt.
En 64-67 hk longblok koster kr. 17975. Komplet fra ca. 26000 afh. af valg af udst. etc.
En 73 hk. 1776 longblok koster 20 lange. Komplet fra kr. 27500.-

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.