Det siger sig selv, at jo flere kubik, jo bedre sansynlighed for at lave mere moment i de lave omdr.
Men feks en 1600 64 -67 hk std plus kan sagtens trække en campingvogn, da den netop lægger meget moment fra 2000 omdr.
Men det er da klart at din 1200 ikke kan magte hængeren når du har en 15/1600 gearkasse i. Den er jo ca 10% højere geraet end en 1200 box. Og så går det da helt galt, medmindre du køre i 3. gear.
jeg/vi har lavet et par cabrioletér der osse skulle slæbe rundt på sovekammeret meget af tiden. Der byggede vi netop 1600 std plus motorer og så gik vi NED til en 1200 gearkasse fra en 1500. Det funker fint. Og i det daglige er bilerne faktisk MERE harmoniske end som std og med 1500 gearkasse, fordi motoren nu pludselig kan magte bilen, osse med kaleschen nede. Det er klart at den snurrer lidt højere på motorvejen, men det betyder ikke så meget, for den har ikke noget imod at snurre 4500 ved 130 km/t. og er derfor ikke anstrengt at høre på.
Hvis du vil beholde den højere gearing vil jeg klart anbefale en 1776 eller en af mine nye 1914 std plus (1914eren er ikke frigivet endnu, da vi lige skal have testet lidt mere på den. Men den ligger i 95 hk/ 160 nm området) Eller hvis du er klar til at springe op og køre med dobbeltkarburatorer, -1850/1955 eller 2110 ccm minstroker, afhængig af hvor meget godav du vil ha´, og så vælg "bus" opsætningen. Så har du masser af moment at gøre godt med. 1850eren trækker typisk 105-110 hk og 160 nm. 1955eren 115 - 117 hk/ 170 nm og 2110eren 120 hk og 175-180 nm.
Så er der jo type 4 eren som Frank nævner. for lidt mindre end 100 lange kunne man jo vælge en 2,0 100 hk. m. ca. 160 nm.
Mulighederne er mange. Det er i første omgang et spørgsmål om at afgøre "hvad vil jeg" og så tage den derfra.
T