Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1300 til 1776 cc

Tags:
No tags yet.

(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis jeg skal bygge min 1300 om til 1776 med 2 40 mm weber eller deloto hvad skal man kigge efter ar dele til den , mener knast osv , skal krumtappen laves om mener afvejes eller hva

jeg kan jo lige så godt gå langsomt kigge efter dele til den , men hva mener folk at jeg skal vælge a dele til den regner med at gå efter 85+ hk

på forhånd tak crenne

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mit bud på en opskrift ville være:
110 knast og en modvægtet krumtap eller 100 knast med std. krumtap
1600 dobbelt portet topstykker
Bosch 010
36 dell
Tarmslyng

Er det helt forkert?
Men nu du alligevel er ved det. Hvorfor så ik springe på en 1914?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

du skal ha en ny blok der er boret til de cylindre , du skal ha en ny knast , du skal ha en ny afvejet og modvægtet krumtap , de skal ha renoveret dine plejlstænger (dyrerer end nye) du skal ha nye topstykker , større svinghjul osv osv osv , det eneste du kan reelt bruge fra den gamle er måske dækslet til din oliepumpe og generatoren m fod...

og det kan man sgu lige så godt købe nyt når man nu er i gang....

du har stillet lign spørgsmål før crenne og du har NÆSTEN fået det samme svar hver gang. du har været bruger på vwnettet i 4 år , og du burde de efterhånden ha erfaret at lette smutveje findes ikke og bruger man dem alligevel bliver man straffet.

jeg ved godt du gerne vil ha lidt flere hk billigt , men så køb noget der ER bygget
færdigt , man får tit de samme dele til det halve på den måde . go hjul

her er tre muligheder

hurtig
billig
holdbar

du kan frit vælge to af de tre , og den du IKKE vælger bliver din motors svaghed
uanset hvilke to du vælger. og den har du sikkert også set før - og den passer

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ib tjaaa ville nu bare høre hvilken knast og tændning Zster det var lige sådan et svar jeg kan bruge til noget , og det med 1914 cc det ved jeg ikke

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) vwmichael Member
Skrev for 15 years siden | | | |

-------------------------------------------

http://www.eca.mono.net
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

dvs at er svagheden at det er biligt = dyrt

er svagheden at den er hurtig = langsom

er svagheden at den er holdbar = går nemt i stykker

men det vidste du nok godt allerede forhåbentigt ;0)

crenne kig på Farmers site http://www.morepower.dk/powerpage.htm der er masser af gode opskrifter.
og de er ovenikøbet speciferet med forventet effekt hvis du ikke springer nogen indgrediencer eller arbejdsmetoder over ;0)

der er sågar Dynotest på nogen af dem , ret meget mere detaljeret fåes det nok ik

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja ik ib har kigget lidt , men har ikke helt styr på det med knaster osv men lære det nok

det med rust har jeg totalt styr på

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det med knaster tager år at lære - gør som de fleste , kig efter hvad de andre har gjort , og kig især på dem som virker optimalt , så går du ikke helt galt i byen.
udvalget at knaster er alt for bredt til at selv vælge som nybegynder.

personligt kan jeg bedste li standart knaster , kræver ikke så meget ombygning af
alt muligt andet , og til en gade bil trækker de fint. også er det lidt nemmerer at få til at køre ordentligt og billigerer , det er kun over de 100 hk det bliver interresant at rode med.

når man først går igang med at rode med motorerer på højerer plan skal det nok komme med tiden , men som begynder og til gaden , gør det alt meget nemmerer at
lade det være som det oprindeligt var.

du skal ikke lytte så meget til dine brianvenner , og deres knaster i deres moderne biler , der skifter man knast fordi det er det nemmeste på de biler , det er ikke tilfældet med en boxer , der er det mange andre ting der er nemmerer.

du skal iøvrigt heller ikke lytte til mig , jeg har aldrig lagt en anden knast i en motor , og kommer heller ikke til det forhåbentligt

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) samurai Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad så, hvis man vil have et 1600cc kit på en 1300 motor, skal der så andre topstykker, eller kan man bruge de originale?. Hvor meget kan man forvente at det giver?, undskyld jeg bryder ind her, men jeg er nybegynder, og er ved at erhverve mig en bobbel, og har set hvor billigt sådan et sæt er.

-------------------------------------------
Baja buggy 68'er.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du kan få fræst dine 1300 topstykker så de passer på 1600 cylindersættet, kan jeg gøre for dig.. I teorien bør den give 50 hk så hvis alt er optimalt (ventiler og ringe holder tæt) Holdbarheden på den afhænger af hvor "sund" blokken er.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) samurai Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ok, tak for svaret, skal så lige have købt en bobbel, det bliver også kun aktuelt hvis motoren aligevel skal skilles ad. Men de er vel ikke til at tage livet af, de boxere.

-------------------------------------------
Baja buggy 68'er.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jo

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jamen en 1600 med dobbelt kabu og tarmslyng og en knast er jo nok lige så god som en 1776 jeg skal så ha ordnet mine topper også det var nok lettere og stadig en god hurtig motor

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja du har jo ikke prøvet en med 200 hk - så det skal du jo sige hehe
nej pjat det er nok en fin maskine til alm brug..

Har fuld forståelse for dit mandige nederlag når hr jensen i grøn filthat og fru nielsen med lilla permanent og blomstret silkeklæde , trækker fra dig i deres tidlige 90er røde Nissan micra i hvet eneste lyskryds inde i byen.......

det kan tage selvtiliden fra selv den stærkeste mand *GG*

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja hihi men kan godt følge dig at hvis man skal lave en motor der holder til også race så skal alt helst være nyt , så skal man ikk spare på tingene eller pengene , men har en ret sund 1300 jeg godt selv ville bygge til en 1600 + cc men kan se og læse at en 1600 faktisk er ret god og solid motor

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

en ny 1600 er nok , men en der er samlet af tilfældige gamle dele , vil nok være at pynte på resultatet....

men regn baglæns , hvad vil du ha den skal bruges til og hvad skal den yde , når du har fundet ud af det , også kan du som de fleste begynde at pille ting af til du rammer den pris du finder passende , og ja , så er desværre nogen der kun står med et tændrør tilbage , men så må man jo begynde med det også arbejde sig opad.
på et tidspunkt har man jo alt der skal bruges , for nogen tager det en uge for andre mange år, det er jo individuelt.

jeg tror der er flere herinde der har motorprojkter til at stå med mere støv på end
et godt ladefund har samlet sammen i mange år ;0) inkl mig selv

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"Simpelt" men effektivt: 1600 std plus 80 hk. (Og jo stadig med en std karburator, så ingen døje med dårligt speedertræk etc) http://morepower.dk/images/80hpdyno.wmv
Lidt Mere kubik, og selvsagt lidt mere moment og med Kadrons/ ell. 36/40 mm dobbeltkarbs. 80-85 hk econo 1776. http://morepower.dk/econo.htm

Det største problem ved at købe et kuldsejlet projekt er, at der er altid noget man får købt for dyrt, eller måske slet ikke kan bruge, fordi det slet ikke passer sammen, eller til det som man ønsker at bygge
Næste spørgsmål er, - vil du "bare" ha´en arbejdshest, som bringer dig rundt, eller vil du ha en der er nulret omkring og trukket lidt mere effekt ud af?

En mindre nulret motor er ofte hurtigere end en større arbejdshest. En mindre nulret motor koster ofte det samme eller lidt mere end en større arbejdshest. Pengene bliver bare brugt anderledes.

Men mht valg dele, så har Holmer ret, - denne gang hvertfald. Du stiller de samme spørgsmål mange gange, og får næsten de samme svar. Nu må du så igang med at læse op på materialet omkring det du vil lave, hvis du selv vil lave det, eller osse specificer hvilken type motor du gerne vil have, og hvorfor, overfor en af os der bygger motorer. Så skal jeg eller en af de andre fortælle dig hvad der er nødvendigt for at bygge en holdbar motor, og hvad det koster.
Men har du en frisk 1300 som du er ret sikker på der ikke har lidt overlast, så har du jo et godt udgangspunkt. Og hvis du er bange for tal med mange nuller efter punktumét, så hold dig til noget som kan bygges ud fra std stumper. Som eksempelvis min econo linie.

Men, som nævnt, få læst på lektien og find ud af hvad og hvordan. Det tar nok pynten af 14 aftener inden du er ved at have "grebet" om det mest almindelige.

At samle en Luftkølet motor er jo let som en leg, og så alligevel ikke. Husk at det er alle de små detaljer, som gør forskellen om det er et godt stykke håndværk, eller et garageopfej.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og som andre også har skrevet, og som jeg selv bittert har erfaret.
Hvis du går efter en motor som andre har bygget-Så koster den ca det halve af hvad de stumper den er bygget af har kostet-Og du kan så selv skille motoren ad og samle den igen hvis du ikke tror at det er lavet rigtigt!!

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja ok ja jeg vil jo selv bygge den fra bunden , for det tror jeg man lære mest a , jeg tror også den motor jeg har er et godt udgangspunkt til en god motor

jeg vil igang med at læse om dele til den osv har dog lige et spørgsmål
hvis man skal bygge en 1600 hvad skal man vælge af cyl , for der er vel forskel på dem , vil ha nogle nye og så får jeg fræst mine 1300 topper op , har 2 sæt , troede bare man skulle ha dobbelt karburator for at få nogle kræfter ud a den

men farmer , kigger tit på din side og læse hva du skriver ,

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Neej. Man behøver ikke to dobbeltkarburatorer når man ikke vælger en knast mv. der kan udnytte dem.
Hvis ikke motoren har behov er der ingen grund til at sætte mere karburator på.
Det vil som oftest give 3-5 HK på toppen i forhold til to enkelte.
Det er jo ikke sådan at hestekræfterne vælter fra karburatorerne og ind i motoren. Hvis ikke motoren suger, sker der ikke noget ude i karburatoren.
Det evige spørgsmål:
Hvilken knast skal jeg vælge ?

Det er svært at svare på, hvis ikke du/I selv har bare lidt erfaring med hvad en knast gør.
Så slynger man om sig med grader og numre og så ender man med at vælge en Engle W110. "Den kører alle de andre jo med" "Jamen den kræver at du så kører med strammere ventilfjedre, stålstødstænger, osv." "Det koster nok 2500 mere, end selve knastens pris"
"Nej men det har jeg ikke brug for" "jeg kører alligevel ikke med så mange omdr. at jeg behøver de hårde fjedre mv !"
Nej men hvis du ikke gør det, så kør med std.knasten. det bliver du mest glad for i længden. Men så skal man også se i øjnene at den ikke kommer til at brøle derudad med 8000 omdr. Man kan vælge f.eks. at lave en 1776cc "std." motor og så nyde den op ad bakke. Evt. med en 15-1600 udveksling.
"Jamen kan vi så ikke vælge en Engle W100. Den er jo kun på 276 grader ?"
Jo men den har så stejle ramper at den er noget hård, for ikke at sige direkte ond, ved løfterboringerne. Og den skal nok også have fjedre og HD-stødstænger osv.
Se billederne af metaltrætte originale stødstænger i den gamle "how to hotrod VW-engines"-bog.
En std. motor med to karburatorer der går godt og bliver kørt friskt er smertegrænsen for std. stødstænger.
Selv om jeg har flere års erfaring i at rode med motorer. Også lidt Volvo og vandkølet VW. Så følte jeg mig meget usikker på hvilken knast jeg skulle vælge til min nuværende 2054cc. Jeg misbrugte nok Farmer lidt(meget) og valgte så at bruge en ny std. knast, som jeg havde haft liggende i 20 år. Det viser sig så at det nok slet ikke er en std. knast, men en tysk kopi af fabrikatet Schleicher. Jeg er skuffet over motoren. Men nu skal jeg tage mig sammen, for jeg har en tendens til at køre rundt i tomgang. Min gearkasse er langt gearet og når jeg så sidder der og irriterer mig over at motoren ikke rigtigt har noget temperament, så kører jeg 130-140 uden at jeg opdager det. Jeg kommer vist til at køre i rullefelt og se hvad den gør.
Farmer har gjort sig en masse erfaringer de senere år og har fået lavet knastakselprofiler efter egne ideer og ønsker. Lyt til ham ved valg af knast og ventilmekanisme-dele.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok takker for svaret frank

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ellers gør som jeg gjorde-Ring til farmer og sig hvilken størelse motor du vil have, og hvad du gerne vil have at den yder (inden for rimelighedens grænser)
Så kommer der en pakke med de rigtige stumper (og du betaler bare hvad det koster)
Og så kan du skrue!!
Okay-Det tager lidt længere tid inden du har fået fortalt hvad du skal bruge-Men bare sig ja til det hele!!

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

-Men bare sig ja til det hele!!

lol!!!

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*

Reply

You must log in to post.