"Simpelt" men effektivt: 1600 std plus 80 hk. (Og jo stadig med en std karburator, så ingen døje med dårligt speedertræk etc) http://morepower.dk/images/80hpdyno.wmv
Lidt Mere kubik, og selvsagt lidt mere moment og med Kadrons/ ell. 36/40 mm dobbeltkarbs. 80-85 hk econo 1776. http://morepower.dk/econo.htm
Det største problem ved at købe et kuldsejlet projekt er, at der er altid noget man får købt for dyrt, eller måske slet ikke kan bruge, fordi det slet ikke passer sammen, eller til det som man ønsker at bygge
Næste spørgsmål er, - vil du "bare" ha´en arbejdshest, som bringer dig rundt, eller vil du ha en der er nulret omkring og trukket lidt mere effekt ud af?
En mindre nulret motor er ofte hurtigere end en større arbejdshest. En mindre nulret motor koster ofte det samme eller lidt mere end en større arbejdshest. Pengene bliver bare brugt anderledes.
Men mht valg dele, så har Holmer ret, - denne gang hvertfald. Du stiller de samme spørgsmål mange gange, og får næsten de samme svar. Nu må du så igang med at læse op på materialet omkring det du vil lave, hvis du selv vil lave det, eller osse specificer hvilken type motor du gerne vil have, og hvorfor, overfor en af os der bygger motorer. Så skal jeg eller en af de andre fortælle dig hvad der er nødvendigt for at bygge en holdbar motor, og hvad det koster.
Men har du en frisk 1300 som du er ret sikker på der ikke har lidt overlast, så har du jo et godt udgangspunkt. Og hvis du er bange for tal med mange nuller efter punktumét, så hold dig til noget som kan bygges ud fra std stumper. Som eksempelvis min econo linie.
Men, som nævnt, få læst på lektien og find ud af hvad og hvordan. Det tar nok pynten af 14 aftener inden du er ved at have "grebet" om det mest almindelige.
At samle en Luftkølet motor er jo let som en leg, og så alligevel ikke. Husk at det er alle de små detaljer, som gør forskellen om det er et godt stykke håndværk, eller et garageopfej.
T