Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Straightaxel - hvad er godt, hvad er skidt

Tags:

(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Overvejer lidt at lave straightaxel på min 67 Pickup, men har endnu ikke besluttet mig.
Jeg har søgt lidt rundt på diverse fora, men syntes at det er lidt rodet, så kan dem der har prøvet det, ikke komme med nogle gode råd.

Som alternativ til straightaxel, hvor meget kan man sænke, men stadig beholde reduktionsboxene?

Angående straightaxel:
Hvad er de bedste dele?
Hvad er der af alternative dele, og hvorfor er de ikke lige så gode?
Er der dele man selv skal lave/skaffe, eller er alt VW dele fra de forskellige modeller?

-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg arbejder på at lave en model streightaxel som ikke kræver at man skal bruge to sæt akselrør, men kan nøjes med et sæt. Det kan være jeg skal sætte tempoet lidt på på det.

Ring en dag, så kan jeg forklare det lidt grundigere.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg lavede selv mit og kørte med en AO gearkasse på. Det er super fedt at køre med. Lad være med at sænke med reduktionsboxe. olien vil løbe væk fra lejerne i boxene og så vil det give støj. Det sæt de har hos CSP har jeg hørt godt om. Sæt straightaxel på din pickup og du vil blive glad. Jeg havde en GB type4 motor i min og det spillede super sammen.

Hilsen Peter

PS: Du skal være velkommen til at ringe hvis du har nogle spørgsmål 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) krolokke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej SørenJ
Kan du forklare lidt nærmere,da ham der har lavet det på min har brugt lange rør og så bare spændt de org.svingarme på så de flexer helt sindsygt,mit andet alternativ er at købe et sæt offset svingarme..
Mvh Bjørn.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er meget simpelt det jeg har tænkt på.

Alle de tegninger jeg har set på streight axsels har man skulle bruge to sæt akselrør til at lave et sæt aksler til bus. De to rør skærer man over og svejser sammen.

Min tanke er at lave en "forlænger", så man kun behøver et sæt rør. Tanken er så at man pille "klumpen" af akslen, og så pres-samler (evt med nogle punktsvejsninger) forlængeren og montere klumpen.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) micha racing Member
Skrev for 14 years siden | | | |

der er også den helt nemme løsning. WAGENWEST offset spring plates der sænker uden du laver om på camper.. og så skal du bare ha en type 1 gearkasse komplet fra 68 og frem så er det plug and play

wagenwest offset.jpg

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har kørt ca 30k med straightaxle setup, jeg er så glad for det at jeg har solgt den org gearkasse til bussen.
Mit er lavet på den klassiske måde med at mixe korte og lange akselrør, og lave bus fjederplader om til at passe til type1 montering.
jeg er ikke vild med de der offset løsninger, ved at bruge bussens egen fjederplade bevarer man stort set de fjederegenskaber den er født med.
Min bus er synet med dette straightaxle setup:
1500 gearkasse, med hockeystav og næsen fra bus gearkasse
std ophæng, ikke uretan.(har lige kørt en sæson på uretan..ryger af NU!)
Et sæt org korte akselrør svejst på de org lange fra gearkassen(mener forskydning er ca 27mm, Ib har målene)
Type3 bremser med hjulcylindre fra type3 variant (man kan også bruge skivebremser
type3 pakdåser.
Røde Koni dæmpere sat lidt hårdt. (kan godt sidde i org beslag på karosse)
De org fjederplader, med hak i top og huller til type1
med en 1600 enkeltport, går min bus 10km/l og trækker speedometeret op over 120.
Du må godt prøve en tur, altå om nogle måneder, hehe
Ronnie

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

stemmer på Ronnie løsning ved moderat sænkning , og michas ved ekstrem sænkning...

Og SorenJ , ja du sparer måske et sæt akselrør , til gengæld får du to samlinger , og de skal jo alligevel ha aksel rørene fra en smal , og akslerne fra en bred sporet gearkasse. og bruger du donordele fra en org gearkasse står du tilbage med to korte aksler og to lange akselrør du alligevel ikke kan bruge til så meget andet end at sælge , og prisen er nok begrænset.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har en stak korte og lange akslerør sandblæst og fine de er lige til at gå til hvis du mangler aircooledboxer
har også justerbar fjederplader til splitbus med type 1 gearkasse
20 64 75 05
Dennis

-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Her er lige et foto af min, der sidder 15" hjul med varevognsdæk på. Jeg har siden sat 195/65 på, så den er lidt lavere idag. Dog skraber mine stænklapper ikke på, der er 1 cm luft.
Dennis_Rol mener nok akselrør, akslerne skal bare være de lange.
Ib, man kan jo godt sænke endnu mere med alm splitbusfjederplader, så der det samme leg som med sænkning af bobbel, en kombination af indre og ydre hak på torsionsstav.
Jeg har iøvrigt 2 ekstra sæt af torsionsstænger, hvis nogen mangler, men det kan være jeg sælger dem til politiet, de virker gode at slå aktivister med, hehe.

En god ting ved justerbare fjederplader er når man skal have hjulene af, så kan de justeres, så man nemmere kan få hjul af. Der bliver jeg nødt til at lukke luft ud, så jeg kan mase hjulet af.

Ronnie

swap.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg er godt klar over at der skal mixes kort og lange, men stumperne er på hylden og det er ikke dårligt.

Det med antallet af samlinger er ikke korrekt. Jeg ender med en samling, ganske lige som hvis de var svejst.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) micha racing Member
Skrev for 14 years siden | | | |

lidt lidt foto af div af mine tidligere busser der var monteret med wagenwest sæt

399175.jpg
1916339.jpg
samba 4-5.jpg
split.jpg
split bus parts 019.jpg

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) krolokke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Dennis Rol
Ville du have mulighed for at lave sådan et sæt som micha racing har billede af,i offset modellen?
Mvh Bjørn.

(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 14 years siden | | | |

aircooledboxer...
tror dennis glemte at skrive han også har gearkassen der er renoveret og klar til set-uppet.
http://vwnettet.dk/topic/161165

-:)

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK

Reply

You must log in to post.