Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hjælp til gearkasse

Tags:
No tags yet.

(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er det normalt at det føles som slup i akslen der går ud af gearkassen til koblingen, eller er den så ved at være gal indeni?
gearkassen har en nummer der hedder: 3855 567.
kan man se ud fra det nummer hvad det er for en gearkasse?
i koblingshuset har der været en fræser rund for at koblingen kan være der, kan det være forbi den evt. er en 1300 gearkasse? motoren er en 1600.
hvis dette er noget skidt hvilken gearkasse bør man så køre med til en 1600 motor?

(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

iøvring er pakdåsen ud til koblingshuset og så gået så der er fugtigt med gearolie.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er helt normalt. Der kommer ikke styr på den aksel før motoren kommer i.
Det kan være en 6 volts gearkasse der er sat en 12volts motor i. Eller nogen har slebet fordi de ikke vidste hvad de lavede.
Der er ikke forskel på "størrelsen" på gearkassen 12-13-15-1600.

Er du sikker på at det er gearolie, så skift pakdåsen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

takker håbede også det var sådan, der var bare en der snakkede om det andet så blev da lige i tvivl.
det er gearolie så smider da lige en anden på.
kan man se noget ud fra det nummer gearkassen har om hvad det er for en?

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der må da være forskel ellers var det da ikke nødvendigt at slibe når man sætter en motor i med 12 v svinghjul

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej Hansen. Der er forskel på diameteren på startkransen. 109 tands (6 volt) til august 67 er mindre i diameter end 130 tands (både 6 og 12 volts) fra august 67.
Men der skal ikke slibes uanset motorstørrelsen eller koblingsstørrelsen når blot den passer efter årgangen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok Frank. Jeg har i øvrigt et 12 v svinghjul til 180 mm kobling . hvis der er nogle der kunne tænke sig sådan et.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

109 tands og 130 tands kan ikke være samme udvendige diameter. Koblingsdiameteren er den samme. 180 eller 200 mm.
Så findes der nogen O-rings-svinghjul (efter 68) men med 109 tands startkrans. Det var noget der optrådte på originale ombytningsmotorer fordi fabrikken fremstillede nye krumtapper, pakket med en O-ring (efter 68) men jo så skulle levere motorer der passede i biler fra før 68, 109 tands.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

så har jeg da lige en ting mere, når jeg kigger ind i koblingen er der nogle huller med fjedre i hvor der er en skive i bunden fjederen står på, når så nogle af de skiver er hoppet ind i fjederen og ligger løse, er det så ny kobling der skal til?

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Efter min mening er det et dumt sted at spare. nye sager på, eller en brugt købt af en der kender historien på den, og kan sige god for den.
mvh Kenneth

(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er det kobling eller svionghjul der er skyld i at ved for hurtig tilkobling kan bilen begynde at hoppe?? ellers har bilen kørt helt fint med den kobling

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er yderst sjældent et VW-svinghjul bliver skævt.
Hvis du står med koblingen og kan se at den ser ud til at være defekt, skal du skifte den. Ikke noget at tage chancen på. Der er alt for langt ind til den. Det gider jeg ihvertfald ikke. Jeg syntes ikke der er nogen sport i at skulle have en motor ud igen og igen.
Men den mest almindelige fejl, når en VW vil ruske ved tilkobling, er at det fleksible føringsrør til koblingskablet er for kort, så røret ingen bue har. Eller røret er så gammlt at det er stift at rust.
Eller måske er det lange metalrør inde i tunnelen gået løst og er blevet skubbet frem i tunnelen.
Bilerne er gamle og trænger til at blive kigget alvorligt på. Selv om de evt. er nyrenomalede. Det ved jeg jo så ikke om din bil er. Men kig på tingene. Og køb de nødvendige nye dele.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

okay. planen var egentligt også jeg ville have ny på. det er en buggy, så kan det have noget at sige med det rør du snakker om, har skildt den helt af for at få tingene lavet ordentligt, syntes der er meget der virker som dårligt håndværk på den så nu vil jeg have tingene i orden så det bare spiller til sommer.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja hvis man under opkortningen af bunden, har lavet noget dårligt arbejde med afkortningen af rørene i tunnelen. Kan koblingføringsrøret let være gået løst eller knækket. Det er hårdere belastet end vi tror.
Du har en klap lige bag håndbremsen, der holdes af én skrue. Der får du adgang til gearforbindelsen. Men ved siden af kan man se røret til koblingskablet. Det skal være svejset fast der, bagest op under tunnelen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

takker mange gange, nu har jeg da noget at arbejde med.

(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

så fik jeg kigge lidt mere på det og opdagede lgie den anden dag at det føringsrør mangler. hvad gør man så? kan man få et nyt, eller skal man til at lave et selv?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvilket føringsrør ? Det inde i tunnelen skal du lave selv. Det mellem tunnelen og gearkassen kan købes.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) gizmo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

-------------------------------------------
Type 1, jan. 1960... (Amager)- marcuswake@hotmail.com (Bygningskonstruktør)
(permalink) volstrup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

takker, er det i tunnelen.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så må du have fat i et stykke passende stålrør. Krave det lidt ud i forenden. Stikke det ind bagfra. Skære hul i højre side af tunnelen oppe foran og svejse røret fast på beslaget, som bør være derinde.
Skære hul i venstre side, et stykke bag sædet, og lave et beslag der at svejse fast og svejse det fast ude i venstre side af hullet under klappen til gearstangen, bagi.
Afkort det til sidst så det passer med krumningen på dit nyindkøbte føringsrør til gearkassen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.