Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Svingaksel kontra IRS

Tags:
No tags yet.

(permalink) Barberen, Skive Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej
er der nogen som kan fortalle hvad forskellen er på svingaksel og IRS. som jeg lige umiddelbart kan finde ud af, så er svingaksel den gamle type, med kun 1 kardanled og en IRS er med 2 kardanled?

MVH
Barberen

-------------------------------------------
'78 DOKA, '69 type1 cab.
toppen er dovenskab, er at gøre tingene rigigt første gang
(permalink) HenningS Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeps.. korrekt

H

-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og det har du så ret i..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så tager vi den lige igen ;-)

Alle luftkølede har IRS, der er så forskel på om det er med pendulaksler(et led) eller dobbelt ledet(2 led), og det er som du skriver et led gammelt system, 2 led nyt system. IRS betyder Independent Rear Suspension, og er det "modsatte" af en fast bagaksel med fælles affjedring som på en ford A eller en varevogn. I VW kredse er der så den misforståelse/koncensus at det er forskellen på det nye og det gamle system.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Barberen, Skive Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej alle. Tak for svarene,så blev man det klogere :-)
MVH
Barberen

-------------------------------------------
'78 DOKA, '69 type1 cab.
toppen er dovenskab, er at gøre tingene rigigt første gang
(permalink) Piil Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er der nogen der har et par billeder så man kan se forskellen :-)

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) Barberen, Skive Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jep. det skulle jeg gerne have...
Den grønne er den gamle slags med pendulaksel (1 kardanled) og den røde med dobbelt led.
Så vidt jeg ved, skiftede VW til fra pendulaksel omkring '62.

Mvh
Barberen

pict1709 1600x1200.jpg

-------------------------------------------
'78 DOKA, '69 type1 cab.
toppen er dovenskab, er at gøre tingene rigigt første gang
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Narh, det var vist i 66 eller 67 at den dobbeltleddede baghjulsophængning først dukkede op på modellen med saxomatkobling. Eller halvautomatisk gear om du vil.

I modsætning til senere modeller med dobbeltleddet baghjulsophæng, havde denne den oprindelige type forhjulsaffjedring - hvilket gør at man i dag kan bygge kitcars og buggys med begge typer baghjulsophæng.

Fra 69 og frem fandtes 1302 og 1303 modellerne med samme dobbeltleddede baghjulsophæng, men disse havde så McPherson forhjulsophæng.

Men dine billeder visser lige præcis den vigtige forskel - der er ikke store cambervinkelændringer ved fjedring på den dobbeltleddede model. Ved pendulaksler står hjulet altid vinkelret på akslen, hvilket betyder at det kan skifte cambervinkel temmelig voldsomt ved for hurtig kurvekørsel - især hvis føreren bli'r forskrækket og slipper speederen i et sving.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Barberen, Skive Member
Skrev for 14 years siden | | | |

okay. tak for det, så blev jeg det klogere:-) så har det også været en god dag i dag... i Kosovo:-(

Barberen

-------------------------------------------
'78 DOKA, '69 type1 cab.
toppen er dovenskab, er at gøre tingene rigigt første gang

Reply

You must log in to post.