Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  AA stempler eller Keith Blach stempler ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Goddag allesammen

Jeg er i gang med at samle stumper til en 2 liters type 4 motor. Jeg vil gerne bruge de originale cylindre, men bare med 95 mm eller 96 mm stempler. Mit spørgsmål er om hvilke erfaringer folk har AA eller KB stempler? Fordele / Ulemper ??

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ingen grund til at købe AA, når så mange bruger KB og er glade for dem. KB er lette og fine og med god instruktion til både ringgab og montering. Og de overholder målene og "snakker" kun lidt ved koldstart. Meget lidt, ikke mere end en type4 skal.

Jeg kan ikke finde AA-stempler på deres side, kun hele sæt, med cyl. ?
Eller J&E stempler og de er efter min mening alt for dyre og alt for opreklamerede. Dem vil jeg kun bruge hvis ikke der findes andet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Frank

Jeg kan heller ikke finde AA stempler alene kun sæt på deres hjemme side. OK så din erfaring er altså fin med KB stempler. Tak for inputtet.

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det må jeg sige ja til. Og læg lige mærke til at du skal tilpasse ringgabet på den øverste ring

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

OK det er skrevet bag øret. Takker

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu vi er ved det - hvad ringgab sigter i efter på 94-96mm?

Er det helt skørt med 0,35-0,40mm?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tja der var jeg måske lige hurtigt nok. Kan du forklare det lidt nærmere Frank?

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

0,35 - 0,40 er fint på en 96ér. :-)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

KB understreger i instruktionerne til stemplerne at det skal være større ved den øverste ring. Noget med at den type stempler overfører mere varme til den øverste ring. Så jeg har da fuldt deres instruktion.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det giver også fin mening at den øverste ring tager imod mere varme, synes jeg.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

OK det skal jeg huske når jeg når så langt.

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) micha racing Member
Skrev for 14 years siden | | | |

har selv lige købt 103mm AA cylindersæt...

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad er det for en type motor du vil bygge? ...race, mild tunet, standard eller hvad?
Til standard motor ville jeg ikke tøve med at brug AA (udover de er ret tunge). Til en tunet motor ville jeg som minimum købe KB eller JE. Hvis motoren skal køre mange omdrejninger gælder det om at have så lette stempler som muligt for ikke at belaste plejlstænger, lejer og krumtap mere end højst nødvendigt, da belastningen på disse øges betydeligt ved højere omdrejninger.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Min motor skal være en træfcruiser. En 2 liters type 4 med omkring 100 KW. KB stempler er nok det bedste valg.

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad vejer AA stempler i forhold til std stempler?? Jeg ville ikke have nogen bekrymringer ved at bruge AA stempler til sådan en motor. Men plejlstængerne skal selfølgelig renoveres og det vil i den forbindelse være en god idé at skifte boltene.

Henrik, nu er du nok forvirret :o)

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja og for at gøre forvirringen total, så er jeg uenig i at man skal skifte boltene.
Det roder amerikanerne også meget med.
Jeg har bla. fulgt en tråd på Shoptalkforums, hvor der er fyr der roder med at købe nye bolte. For det første kan han ikke finde nogen. Så finder han ud af at man vist nok kan bruge noget fra en Chevrolet big block. Nå hvem kan så sætte dem i, osv.osv -! Og nu viser det sig at det er næsten std.motor han er ved at lave. Jeg troede det var sådan et 400HK projekt !!
Men hånden på hjertet. Jeg har ikke lavet 100 motorer. Jeg har lavet nogen stykker, mest type4 men også nogen type1 motorer. Vores gamle ven Jørn Dalsgård, har lavet mange. Og dem han selv har kørt med, de får noget gas. Jeg/han/vi har sku´aldrig skiftet plejlstangsbolte.
Hver gang jeg kommer i tvivl om hvad man skal bruge, så tænker jeg på hvordan han for 30 år siden behandlede sin turboladede type4 motor på Ring Djursland og Heidbergring. Og det var std. stempler, cyl. plejstænger osv.
Og før den blev turboladet havde samme krumtap og plejstænger kørt masser af gadekm. og hobbyløb på Ring Djursland.
Og så tænker jeg: Sådan kører du ikke Frank. Tag det nu helt roligt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det har du egentlig ret Mr Andersen. Men der er lige een lille detalje. Det er 20 år siden. Metallet har sku været rundt et par gange siden. Iøvrigt er det da ikke noget problem at finde bolte til dem. Det har ARP. Men til std eller småkvik er der da ingen grund til at skifte bolte. Det er først når de skal til at snurre højt det bliver interessant. - I øvrigt har Henrik skiftet bolte ;-)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Min plan var at bruge de originale cylinder men med 96 mm KB stempler. Jeg har ikke noget i mod AA stempler men jeg vil hellere bruge de originle cylinder end AA's. Og så vidt jeg ved kan man ikke købe AA's stempler alene. Derefter havde jeg tænkt at bruge BAS lettede orginale pejlstænger med ARP bolte som jeg allerede har altså boltene. Den originale 71 mm krumtap men med et originalt 200 mm type 4 svinghjul som jeg også har. Det er måske lidt overkill men så er der plads til forbedringer hen af vejen, hvis jeg vil have lidt spark i røven.

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

AA Pistons sælger det du vil have og de er meget flinke og hurtige til at svare.
Løse stempler er ikke noget problem.

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

OK tak Rolf det vidste jeg ikke. Så er der lidt at tænke over.

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Her i nyere tid så jeg en motor, en Ford Zetec, der blev brugt til en Caterham til baneløb.
Den lå adskilt hos Laulunds Auto i Støvring.
Man havde konstateret at den rørte sig meget ved lejeoverfaldene. Jeg kan ikke huske om det var hoved- eller plejlejer. Man havde så udskiftet dem med ARP bolte og med Jørgens lune indgang til den slags, sagde han: "så hvis den bevægede sig før, så summer den som en humlebi nu" "Så nu kommer der originale i igen"

Men okey, hvis man udskifter dem til noget kraftigere, kan det da godt være at det hjælper.
Hvad gør man ? Har ARP nogen der erstatter de originale på type4. Eller noget kraftigere ? Og hvem kan så montere dem ? BAS ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Til sådan en motor ville jeg personligt bare bruge AA stempler, std. 2L plejlstænger med nye bøsninger og så bare beholde de originale bolte i plejlstængerne. Jeg ville derimod ikke stole på gamle ventiler, men bruge et sæt nye.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank: mener kiel kan svare på det. Jeg mener han gjorde det på hans motor.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Min plan med ARP boltene var at presse de gamle bolte ud og derefter slibe 0,05 mm af underdelen på pejlstangen. Derefter presse ARP boltene lige i underdelen, spænde dem sammen med det rigtige moment og få dem honet til standard mål bagefter. Så må tingene passe bagefter. Min tanke...

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så ville jeg nok undlade at slibe. Presse boltene i og spænde dem sammen og så måle om de er ok.

Efter selv at have monteret KB stempler i min motor, ville jeg til enhver tid bruge KB igen.
Til den pris er der ingen grund til at bruge andet. Jeg har ikke haft AA stempler i hånden, men på billederne ser de tunge ud, med stor godstykkelse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.