Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilket svinghjul har jeg på?

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg går og leger med tanken om at skifte min 1200 motor ud med en 1600 - hvis ellers jeg kan finde en billig turnkey på et tidspunkt.

Men jeg må erkende at jeg er kommet lidt i tvivl omkring mit svinghjul. Jeg havde en klar forestilling om, at de var diameteren som var 180 mm eller 200 mm (eller mere?) på de forskellige typer. Det var det så ikke - da jeg målte efter (på slump).
Og jeg kan læse mig til andetsteds herinde, at det ikke er diameteren man måler, men hvad er det så? Eller måler jeg bare forkert?

Er der nogen der kan se ud fra billedet, hvilken type svinghjul det er, jeg har på?

Og tillige fortælle mig hvilke modifikationer, der er nødvendige i forbindelse med svinghul og starter i forbindelse med konverteringen?

På forhånd tak.

Holger

PS - og da alle herinde jo efterhånden ved, så er jeg komplet motor-mongol... SO KEEP IT SIMPLE!

c")

dsc00391.jpg
dsc00392.jpg

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

De 180mm og 200mm, er selve koblingspladen's diameter. Svinghjulet er større.

Jan

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

mål diameteren på trykpladen - den er enten 180 eller 200 - så det behøver ikke være præcist..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Man skal skille det ad og måle diameteren på koblingspladen.
Din er en 180mm.

Hvilken gearkasse-årgang ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 14 years siden | | | |

109 tands svinghjul ( gl 6 volts )med 180 mm kobling er hvad du har på

hvis du skal havde et 130 tands ( 200mm eller 180 mm ) skal der fræses ud i gearkassen og isættes en spec bøsning til starteren + en ny starter

Dennis

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Gregers Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en 1600 pumpemotor med 6v starter og 180 mm kobling. Der er dog en kraftigere trykplade på med solfjeder .. virker upåklageligt .. Er det ikke også det dy bruger Frank ??

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg takker for de letforståelige svar.

Min starter hedder 113 911 024B

Og på gearkassen kunne jeg umiddelbart kun finde dette nummer; 4332838.

Da bilen er omkonverteret til 12V, har jeg en formodning om, at man har omviklet - eller hvad man nu gør - starteren, så den kører på 12V.

Men man kan vel sættet et 109 tands svinghjul og 180 mm trykplade på en 1600 og så køre med det?

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jaah. I 67 laver fabrikken om på pakmetoden, flangen krumtap/svinghjul. Samtidig skifter tænderne fra 109 til 130, men næsten samme diameter, så tandprofilen bliver anderledes til starteren. Så hvis din 1600 motor er med o-ring, og det er den 99% sikkert, så skal du have et 109 tands o-ring-svinghjul. Det findes fordi fabrikken jo selv solgte ombytningsmotorer, som i virkeligheden var nye, til brug i de ældre biler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok, tak.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jamen så mangler jeg et 109 tands o-rings svinghjul - og vel også den o-ring?

Mvh

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tror muligvis jeg har det, se min annonce under motordele.
kommer fra min 1600 industri motor.

R

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper

Reply

You must log in to post.