Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tændingbanken part 2

Tags:
No tags yet.

(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hello

Jeg har stadig problemer med tændings banken.

Info om motor:

En 1302 AB motor, der er bygget om til 1600cc, kompretionen hævet, anden knast og en 34 pitch 3 karburator. Lige nu sidder der en 009 fordeler på. Jeg har desværre ikke noget info om komperationen eller knasten, da det er købt for 10+ år siden.

Ting jeg har prøvet:

Først kørte den med en fuld vacuum fordeler. Resultat: Vild tændingsbanken, selv fra lave omdrejninger.

Så prøvede jeg med en halv vacuum, halv svingklods fordeler. Resultat: Stadig tændning banken, men skulle højere op i omdrejninger.

Så nulrede jeg, så svingklodserne ikke kunne komme så langt ud. Resultat: Bedre, men stadig tændningsbanken.

Så prøvede jeg med den større hoveddysse. Gik fra 132.5 til 137.5. Ingen forandring. Så skiftede tilbage igen.

Så snakkede jeg med ham der for lang tid siden solgte motoren til min far. Han sagde at man bare skulle sætte en 009 fordeler på, så virkede det bare. Det prøvede jeg så. Motoren køre generalt bedre, men stadig tændingsbanken. Prøvede at rykke tændingstidspunktet til 5 grader før top. Det hjalp, men jeg syntes ikke det er den rigtige måde at gøre det på.

Det kommer f.eks når jeg kommer over 100-110km/t og ligeledes i de andre gear, ved samme omdrejninger.

Motoren bliver ikke vildt varm, og den trækker ikke falsk luft ind nogle steder.

Der er en flaske vin til den, der kommer med tricket der løser problemet.

På forhånd tak.

-Teis

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er da kun at skille den ad og få kigget på hvad den består af. Alt andet vil bare være gætteri.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ser lige om der kommer andre gode ideer. Det er nemlig ikke lige til, at få motoren ud.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Byskov Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvilket tændingstidspunkt anser du for at være det rigtige ? du skriver at 5 grader før top virker forkert for dig.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo men man kan jo stille en motor så langt "ned" i tændingen at den til sidst holder kæft.
Prøv det dog i et rullefelt sammen med en rullefeltmand der vil hjælpe i stedet for bare at spille klog.
Hvilken remskive kører du med, kan den være forkert ?
5 grader før top med en 009 må blive noget med 17-20 grader før top ved 3000 omdr. Det er ikke ret meget, når en VW plejer at yde sit bedste ved 27-32 grader.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

en 009 avancerer da noget mere?!. Har for mig at min avancerer 21-22 grader. Eller husker jeg forkert?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Eller også husker jeg forkert. Jeg mener bare at man skulle op på 11-13 grader med en 009 for at opnå 30 grader for top. Men det er også 20 år siden, jeg har indstillet en motor med en 009.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg husker det som om jeg stillede den på 10-11 grader og så gav det 30-32 grader. Men nu kan jeg faktisk ikke huske om jeg har ændret på stoppet på min, eller om det kun var fjederspændingen.
Jeg er i tvivl!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

den forstiller 22G v 2600 omd/m ifølge csp http://docs.csp-products.com/katalog/?preview=1013

Lars

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg anser 7,5 grader før top som det rigtige, men prøvede med 5 grader for at se, om det gav en ændring.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Advanceringen i tomgang er ikke vigtig når vi snakket tændingsbanken, det er max advanceringen der betyder noget. Du må ud og måle hvor mange grader fordeleren giver ved fuld advancering ellers er det bare gætværk.
Hvis motoren stadig tændingsbanker når du får styr på max advanceringen er der ikke andre veje end at hive motoren ud og læse hvad det er for en knast og måle kompressionen.
Du kan køre på V-power og stille fordeleren lidt tilbage så den ikke ender på så mange grader ved fuld advancering og det kan måske reducere tændingsbanken, men uanset hvordan du vender og drejer det så kan du ikke fikse et problem med for høj kompression uden at skille motoren ad, alt andet er kun lappeløsninger som giver forringet performance.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rasser har ret, - denne gang :-)
Tomgangstidspunktet er for såvidt irrellevant, idet det er max avanceringen der tæller. Den skal som nævnt normalt ligge mellem 27 og 32 gr. Og da især i dette tilfælde, hvor tændingsbanken først opstår et pænt stykke oppe i omdr.
jeg mistænker dog et eller andet andet end bare tændingen, når den gør som den gør. Det er meget sjældent at man har tændingsbanken oppe i omdr og ikke nede.
jeg har i min tid med sorte fingre aldrig mødt en 1600 med 009, som kørte bedre end end 1600 med std fordeler. De trækker bare anderledes.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu kan jeg se at CSP skriver 22 grader. Det var ikke normalt på 009. Har denne udgave stadig 3 grader forsætning på cyl.3 og kun én fjeder ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kun en fjeder ja, men ingen forsætning på cyl. 3

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg splittede motoren af igår, sammen med Thorkild.

Vendehøjte: 0.6mm

Knast: Eagle W 100.

Hurra for folk der ikke ved hvad de laver. (Læs: Ikke mig)

Jeg satte en std. 1600 knast i, og lagt 1mm shims under cylinderne.

Så nu skal jeg bare have samlet den færdig, sat en 30 pitch 1 karb. på, og en ren vacuum fordeler så burde jeg være glad.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

0.6mm????

hvordan så stempler/topstykker og plejllejer ud, havde der ikke været kontakt?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

De havde det fint. Den havde ødelagt to stødstænger, det var det eneste.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

vildt at du kunne slippe afsted med 0,6mm i vendehøjde!

Hvordan er stødstængerne så gået til, er det pga. ventil/stempel kontakt?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Heller ikke, der er ingen mærker i stemplet.

Det er bare trykket lidt, så stål enden er gået lidt ned i røret, nok grundet knasten.

Ja, jeg har nok været ubehagelig heldig, at der ikke er sket mere.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvorfor beholder du ikke knasten og bare fikser kompressionen?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fordi jeg ikke er ude efter heste, men en motor der køre stabilt og hele tiden.

Og fordi jeg ikke har pengene til at bygge en motor. Jeg er glad for mine 50hk, og har ikke behov for mere.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay. Nu er w100 jo ikke nogen racer knast, men trækker bare et godt moment og kan fint fungere i en nogenlunde std. motor.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg snakkede med Farmer, og han sagde at der skulle double karb, bearbejdet topstykkerne samt nogle andre småting. Derfor blev den skiftet.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja hvis du vil have det maksimale ud af knasten skal der mere til end std.
Men fair nok, en std. knast i en std. motor går man aldrig galt i byen med. :-)
Håber motoren endelig kommer til at køre som den skal nu.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det vil jeg også sige. Er du i tvivl, så brug en std.knast. De første 75 HK kan være "hjemme" så, uden bøvl.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.