Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  fra dynamo til generator??? mangler diagram

Tags:
No tags yet.

(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har kikket hele min kære gamle slidte haynes rep. håndbog i gennem men uden svar, hvordan skal mine ledninger gå før havde jeg dynamo og den er nu skiftet med en generator. på dynamoen er der en d+ og en df mener jeg. på generatoren er der tre ben lige ved siden af hindanden d- d+ df og b+´jeg kan ikke få den til at lade, skal det ganmle lade relæ af??? og hvordan skal ledningerne trækkes??

tak for hjælpen

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.vintagebus.com

under wireringdiagrams ligger der forskellige diagrammer der kan bruges

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rigtig god guide her:

http://vwnettet.dk/topic/129672

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja du skal købe et relæ til en generator. Det skal du så skrue på et sted hvor det har stel til huset.
Så skal du fjerne det gamle relæ og alle de tykke røde derfra skal så samles. Det er der bilen "får strøm" fra batteriet.
De to tynde, en blå og en grøn, kan du også samle. Den blå er til ladelampen. På den måde kan du bruge den grønne ude i motorrummet til ladelampe senere.
Ude i motorrummet skal du forbinde de tre på generatoren med dem på relæet, der hedder det samme. Ladelampen skal samles med på D+
B+ på generatorn skal have den tykke røde der sad på D+. Hvis det var mig ville jeg også lave en fra B+ og om til den tykke på starteren, bare for at være sikker på at der er kobber nok til at tage imod ladestrømmen fra en generator. Jeg har set at den røde bliver misfarvet. Den skal være 6 kvadrat.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja Frank har da vist forklaret det ret grundigt. Kan fortælle at jeg lige har konverteret en motor fra dynamo til generator med indbygget og en med ekstern laderelæ.

På den med intern er det bare at sløjfe relæet fra dynamoen og sætte ledningerne direkte.
På den med ekstern var der bogstaver både på dynamo og relæ så det gav sig selv.
God fornøjelse :)

Og så er det forresten noget med at det er hundesvært at finde VW relæer så kig på noget fra en gammel Volvo eller Opel. Det er den samme teknik men de er vist til at komme i nærheden af.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tak tak, MEN (der er altid et men!) dette er på en buggy og derfor er det lidt sparsommeligt med diagrammer til den. jeg har samlet det som i beskriver og b+ direkte på batteriet, med en tyk rød ledning. jeg har ladet batteriet helt op og kørt et par ture, med mit voltmeter på, det står på omkring 12,7 volt og jeg er ikke sikker på den lader, men på den anden side hvis batteriet er fuld opladet kalder den vel ikke på strøm??? er der en der kan i korte træk forklare hvad det er der sker i relæ og generator f.eks at når spændingen falder på klemmeX så klikker relæet (det gør det ikke da det er elektronisk) over og lader strøm. det er fustrerende når man ikke ha den store indsigt i delene. og min kære gamle haynes indeholder desværre ikke et diagram med generator. men den ville ikke lade i starten og da lusede jeg en ledning med direkte + på klemme DF og der begyndte den at lade, men desværre også at aflade, så det var ikke korrekt. nu tænker jeg om relæet er brændt af?? kan man måle det igennem???

tak for hjælpen

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

12,7 volt er batteriespænding du måler.
Har du ikke en ladelampe der virker ?
Man roder ikke med forsøgsledninger på en generator, så dør den. Det er bare forbudt.
Det kan ikke gøres forkert. Hvis du forbinder de tre på releæt, med deres respektive på generatoren og B+ til batteriet. Så skal den lade, ellers skal den repareres.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

så er jeg bange for der skal repareres, men jeg havde fortået det sådan at den gamle lyseblå der sad på klemme 61 på det mekaniske relæ til dynamoen skulle på en af af klemmerne på det nye relæ (troede det var den til ladelampen, men jeg mener da min ladelampe skulle virke, men det er er jeg da egenligt ikke sikker på. hvordan kan jeg nemmest tjekke om jeg har brændt noget af?

og igen mange tak for hjælpen

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja de tre skal som sagt forbindes til deres respektive. MEN ladelampen, uanset ledningsfarven, skal på D+. Det kan så enten være på generatoren eller i den anden ende af ledningen, på relæet.

Min personlige mening er at jeg syntes det er dårligt af dig at du er i tvivl om din ladelampe virker. Der er ingen grund til at starte og køre og måle, så længe den ikke virker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja je er altid utrolig glad for din hjælp frank, men når man ikke lige ved om den virker er det ikke nemt, men en anden god hjælper jeg har KB bent fortalte mig i dag at D+ er stel til lade lampen når motoren har tændning på og denne vendes til+ når motoren kører. med denne viden kan jeg jo måle mig frem, hvilket jeg agter at gøre!, om den får + fra den ene side og om den trækker stel fra D+ og samtidig se om der er liv i lampen, for det vil ikke virke uden. jeg har også købt et nyt relæ så nu skal jeg bare finde ud af hvordan man måler sin generator igennem for defekter for ikke at ødelægge mere. og endnu engang taak for god service. melder tilbage når jeg har målt igennem.

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vi snakker åbenbart helt forbi hinanden. Når jeg spørger om ladelampen virker, så mener jeg: Sæt tændingsnøglen til tænding og se om lampen lyser - for pokker. Hvis ikke den lyser, ja så virker den ikke. Så tager man den derfra. Som du så er ved nu.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jammen så virker den! (jeg er ked af at sige det, men uden nogen form for diagram eller viden om hvordan tingene virker, er auto-el ren magi i min verden. jeg takker endnu engang og melder tilbage. sidste spørgsmål kan jeg bare skifte relæ'et eller kan generatoren ødelægge det??

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvorfor skulle du skifte relæet ? Har du købt et nyt, som du tror ikke virker, eller roder du med noget brugt lort ?
Man starter med at købe et nyt relæ. Ingen grund til at få en anden mands problem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har skiftet motor fra en med dynamo til en med generator jeg har monteret nyt laderelæ men har haft luset en ledning over fra +batteriet til DF eller D+ på relæet. da jeg er bange for det er brændt af har jeg købt et nyt (igen=lærepenge) mit spørgsmål er om generatoren kan ske at have taget skade (og så igen ødelægger relæet) eller om "det plejer" kun at være relæ'et der brænder af?? men jeg har gode kort på hånden nu, men vil ikke brænde det nye relæ af igen hvis generatoren har taget skade.

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det plejer at være dioderne i generatoren der tager skade. Jeg aner ikke hvad der kan gå galt inde i relæet.
Hvis jeg var i din situation ville jeg få den generator efterset på et autoelektriker værksted, for at standse gætteriet. AC herinde plejer at være generatorekspert.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ok mange tak

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

en jeg både du og jeg kender frank, har også hjulpet lidt, jeg har købt nyt relæ og monteret, jeg har målt at der er + på speedo uret og at der er stel på den lyseblå (61/D+) til ladelampen (når der er tændning på = lampen lyser) og at den når motoren kører ændrer sig til + og pæren skiftet- nu spiller det. dog "flimrer" ladelampen lidt men jeg tror der som du skriver, skal en tykkere på B+ og til starteren/batteriet. men mange tak for hjælpen

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej ladelampen kommer ikke til at flimre af for tynde kabler.
Dårlig stel til relæet, defekt relæ, eller generator.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

dårlig stel.......nu spillerdet tak for hjælpen

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg

Reply

You must log in to post.