Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mangler Olietryk på Nybygget type 4??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Min Type 4 motor lyser i olielampen når motoren går i tomgang :( Tomgangs omdrejningerne ligger omkring 1000 RPM, hvilket jeg syns er meget fint, men lampen lyser :( Når motoren så for omdrejninger går lampen fint ud.. knastlejer er helt nye og hovedlejer + plejllejer blev skiftet sidste vinter.. Oliepumpen er en helt ny i støbejern der er større en orgínal..

Den smider dog også meget olie ved stødstangsrør og svinghjuls pakdåse.. kan dette have noget med olietryk at gøre?? Hvad kan ellers skylde det lave tryk? Kontakten??

Syns snart jeg har gjort alt for at få den tæt, men den vil bare ikke :(

Mvh Tommy Hummel

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du skal måle olietrykket før du giver dig til alt muligt andet.
Det lyder underligt at dit tryk er for lavt med en stor og måske endda for stor oliepumpe.
Defekt eller uoriginalt oliefilter.
Men måske sidder en af reduktionsventilerne fast i åben stilling. Du må skrue propperne ud og se om stemplerne går let.

Med hensyn til utætheder:
Nej der er ikke tryk på de steder du nævner.
Smører du pakdåsens læber før montering. Det kan også være svinghjulets O-ring der er utæt eller en prop i en oliekanal inde bag svinghjulet. Det er ikke til at se før svinghjulet kommer af.
Hvordan monterer du stødstangsrørene ?
Har du poleret hullerne de sidder i ? På den sidste motor jeg lavede havde fjedertråden, der holder rørene, gnavet ned i aluminiummet.
Hvad med krumtaphusudluftning, har du husket at etablere det ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Oliefilteret er til en golf 2 TD og kæmpe stort.

Sidder der ikke kun en ventil på type 4 motor?? (W) Og den burde gå fint, men den vil jeg lige kontrollere.

Pakdåsen er smurt inden monteringen.

Stødstangsrørene er smurt og skubbet i med fingerne, hullerne er ikke poleret.

Tror også mine fjedertråde har kravet lidt ned i toppene, men det burde jo ikke være der hvor o-ringen skulle pakke? Der er udluftning på begge toppe og to huller i blokken.

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Frank Var der ikke noget med du havde erfaret, at nogle oliepumper passede tosset dårligt i blokken?

Kunne man forestille sig at oliepumpens prespasning ikke er stram nok, og den så mister en del af trykket her? Eller måske hullerne ikke passer overens mellem blok/oliepumpe?

Men på med et olietryksur, og se om det er kontakten den er gal med - eller prøv at skift kontakten. Så er du da så meget klogere.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

der sidder 2 reduktionsventiler på en W blok.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja der sidder en vandret ind forrest i højre side. Det er en stjerneumbraco, men en 3/8 firkant passer deri.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den vandrette ventil kan jeg ikke se... der er godt nok et hul i højre side imellem to stødstangsrør men det ligner ikke der er noget der kan skrues ud der??

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det må være længere fremme. Ikke inde i et hul. Den sidder midt mellem stødstangsrørene på cyl. 1. Stor (12-14mm.) stjerneumbraco.
Ellers må det være en nyere original ombytningsmotor, der kun har den bageste ventil. Jeg ved det ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er ikke alle blokke den ventil er på. På min motor findes den heller ikke. Jeg ved ikke hvornår og hvorfor man har lavet den uden/med.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det tror jeg som sagt er på ombytningsmotorer, hvis det er en W.
Hummel, har du boret og kloget og lavet noget ved oliesystemet ? Der har lige være et eksempel hvor man havde boret igennem en prop og så pumpede oliepumpen olien direkte tilbage i bundkarret.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Frank, er lige med en lytter her.
Var det en type 4? er lidt nysgerrig, fordi vi planlægger at bore de orginale "propper" ud for at kunne skylle/rense kanalerne ordentligt igennem og så efterfølgende sætte prop med gevind i.

Tommy, håber du får løst problemet

mvh
Henrik

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vi vil jo alle sammen gøre vores bedste. På min seneste motor har jeg også boret propperne ud og skåret gevind osv. Men jeg syntes faktisk det giver flere problemer med spåner og skidt.
Hvis ikke man har været inde at bore, men blot adskilt en gammel brugt motor, så tror jeg ikke at jeg næste gang gør andet end at rense med motorrens og skylle med vand.
Der er åvenbart en fælde i at man får proppet forkert af i enden af den kanal til løftergalleriet, som også går hen til stødstangen til benzinpumpen.
Eller også skulle man blot købe propper til at slå i hos et motorrenoveringsfirma.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har ikke boret eller gjort noget som helst ved oliesystemet andet en at skylle det ordentligt ud inden den blev samlet... Den bagerst ventil er der 100% ikke, der hvor du(Frank) siger den ville sidde er der bare et hul ind i blokken.

Kan den være den anden store ventil der sidder fast? Eller mit kæmpe oliefilter til golf 2 der er problemmet?

Noget helt andet hvis vi går tilbage til de utætheder, hvad kan jeg så gøre ved de stødstangsrør? Nogen smarte tricks? Eller er andres type 4 motorer bare tætte når de bliver samlet?

Tommy

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Golf 2 ??? Du mener vel forhåbentlig Transporter T3 (940/25) - Vi har en enkelt gang set oliefiltre som af en eller anden årsag ikke havde den gennemgang der skulle være. Men et nyt filter var da til at overleve at udskifte. Den jernklods af en pumpe er jeg ikke vild med. Men har du efterset at den passer ud for hullerne i blokken ? Det gør de nemlig ikke altid.

Din blok (med "prop") er en nyere model med kun en reduktionsventil.

Mht. stødstangsrør. Huller skal være pinligt rene og semiglatte. Hvis man polerer hullerne bør man lige "ridse" overfladen med groft smergellærred så pakningen har noget at gribe i.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ingen tricks, kun nye originale O-ringe. Grønne, eller røde yderst, og sorte forinden.
Ja den store kan sagtens sidde fast. Når du skruer proppen ud skal den falde ned, eller komme ud hvis du lige pirker til den med et stykke tråd. Altså sådan at du fornemmer at den blot hænger i olien.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej filteret er til en golf 2. Det var det eneste jeg lige havde, troede ikke der var nogen forskel?? Må heller købe et andet så...

Oliepumpen passer fint overens med hullerne, men den gik ikke så stramt i hullet som den orginale, men som sagt var problememt der også med den pumpe...

Toppene er blevet glasblæst inden montering, så hullerne burde være lige i skabet??

Oringene er de røde yderst og de sorte inderst.. Men ALLE rør er utætte i toppen, undtagen et rør..

Kontrollere Ventilen i morgen og for et nyt oliefilter på

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) PBJensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg smurte stødstangspakningerne med siliconefedt, da jeg samlede min 1910 og de er helt tætte stadigvæk, selv om jeg næsten ikke har kørt i bilen i et par år. mener også jeg kørte en gang smergellærred rundt først, som torben nævner, efter de var rengjorte.

Preben

(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis de er "rå" glasblæste, kan det hænde at de FOR ru. Det er osse galt. Så må de næsten hellere være lidt for glatte.
Det er ikke nemt at gøre os tilfredse.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hey Tommy, er du sikker på du ikke er kommet til at rive o-ringen/ringene ud af deres position i røret under montering? De er lidt tricky at lirke ind, og vil rigtig gerne snige sig ud over rillen de hviler i på røret.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har også bare givet mine o-ringe siliconefedt, og så ellers presset stødstangsrørene i med fingrene. De har ikke lækket endnu.
Som Spring også er inde på, så kan o-ringen godt kæntre lidt eller "bide" sig fast under montering. Det hjælper siliconefedtet også på at forhindre.

Men skidt da med de små lækager ved rørene lige nu, det er straks værre med det olietryk der driller :-(

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Babak Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej!

Det er pudsigt, for jeg har fuldstændig samme problem med min helt nye motor. på min sidder dog et oliemanometer så jeg hele tiden kan holde øje med trykket. Trykket holder fint nok med motorens omdrejninger, men dog lyser lampen når motoren er varm og trykket falder til under 1500 omdrejninger.

Hmm, hvad kan det være der er galt ?

Jeg har et gammelt Porsche instrumentbræt med omdrejningstæller i midten, olie, ladelamp og benzinmåler til højre og speedometer til venstre.

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har bygget en Type 4 motor her i vinter har også brugt silikonefedt, motoren er tæt overalt, har kørt ca 500 km og ville lige teste alt af komp. Ok olietryk OK 1 bar v. 1000 omdr. varm Motor
ventiler OK. Herefter skiftede jeg olie og filter For dælen jeg fik en overraskelse,
olien var kold, men tyndere end en letløbsolie og lugtede mere af bensin end af olie, Tænker jeg har haft den startet et par hundrede gange her i vinter og forår, så masser af kondens og bensinrester i olien, nyt filter og olie på, olietryk 1,3 bar ved 1000 omdr med varm motor. så måske olien også er for tynd i din motor
mvh Kenneth

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

har kørt med manometer i mange år nu på forskellige kørertøjer, det er en super indikator for olietryk, mængde, slid og temperatur og viser helt klart når olien trænger til at blive skiftet ,så ikke noget underligt fænomen at trykket stiger med ny olie . hvilken olie kører du på Hummel ???? Har noget ekstra manometer og fittings hvis du mangler det til at måle trykket med

Lars

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er vel ikke en plade på tværs ca. 15mm nede i filteret sådan at det bliver blokkeret når man skruer det på filterholderen ? Det er set før.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ifølge VW Type2-75 værkstedshåndbogen forsvinder oliereguleringsventilen i okt. 74

type4-1.8.jpg


Reply »

You must log in to post.