Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tænding. tændspole??? hlælp!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hej derude...
var ude og køre i søndags i 1300eren den fik en lang tur kørte rigtigt godt, jeg kørte hjem og parkerede og mandag morgen kunne den ikke starte...
så jeg tænkte hmm.... gad hvide og kondensatoren er gået død. det er nemlig ikke længe siden den fik nye platiner og tændrør. men nej. den strjker stadig....
tænkte så om det er tænspolen. så satte maskinen på mærker. og prøvede om der var lys i min prøve lampe når jeg måler fra spole til stel. ligesom når man stiller tændingsidspunkt. det er der ikk..... er det så tændspolen der er kaput€? jeg har kontroleret platinerne. de åbner men knister ej.

(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvor måler du fra fra kl 15? eller kl 1?
hvis du måler fra kl 15 til stel skal den lyse,

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

prøvede faktisk begge for at være sikker på jeg ikke lavede en fuck up. og der var tænding på bilen. er det spolens skyld?

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.international-auto.com/index.cfm?fa=ad&aid=21

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tak john. har lige foretaget målingerne og der er 4 ohm mellem klemmerne og ingen forbinlse til tændkablet til fordeleren. så... byt til nyt

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Benjamin,

Hvis ikke du har spænding på klemme 15 er det ikke tændspolens skyld, for den kan kun lave gnist hvis den får spænding på klemme 15. Hvis du har en lader, så prøv at sætte plus på klemme 15 og minus til stel. Prøv så at tørne motoren vha en topnøgle på din generator/dymano. Så skulle du gerne få en 'platin-gnist'. 4 Ohm mellem klemme 1 og 15 er som det skal være. Du skal selvfølgelig også finde ud af hvorfor der ikke er spænding til klemme 15 fra dit batteri?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hej torben nå okay.... det vil jeg da prøve... hvis det virker. hvor tror du fejlen ligger? og hvis ikke=)

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når du siger at den ikke kunne starte, betyder det så at startmotoren kan trække motoren rundt, men at motoren ikke springer igang?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jah der er masser af strøm på. og den lugter af benz. me der er ikke nogen lyd af en lille knist. den kører bare rundt. har så prøvet at tage dækslet af og se om platinerne åbner det gør de. og har fået en til at tørne motoren på med nøglen. mens jeg kiggede på platinerne. for at se om de knister og det gør de ikke. det der undrer mig er at jeg selv stoppede motoren med nøglen efter jeg parkerede. altså den gik ikke selv ud. man skulle tro at der var nisser=)

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, der må være nisser på spil. Har du kontrolleret dine sikringer og er du helt sikker på at du har målt på klemme 15 på spolen og ikke klemme 1?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

sikringer selvfølgelig. det havde jeg slet ikke tænkt på det prøver jeg imrgen jah... 100 procent

(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 14 years siden | | | |

prøv og træk en plus fra batteriet til kl 15 på tændspolen. så er du sikker det ikke er dårlige kontakt flader osv.

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

så fik jeg endelig fri for alt det arbejde, så jeg kunne kigge på bilen med en prøvelampe. fejl: løs stelforbindelse. dejligt med en hård undervogn=)

(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 14 years siden | | | |

løs stel, hvor? Ved gearkasse?

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

nej i bagagerummet. opdagede det da jeg ville fejlsøgte for strøm ved sikringerne, mine stel forbindelser er boltet fast. og grundet den hårde undervogn, var de raslet løs

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad er det for en stelforbindelse i bagagerummet der har indflydelse på tændingsanlæget.
Det er en luftkølet VW vi taler om ikke ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jo det er det. mine stel forbindelser í bagerummet er samlet alle på en bolt. kan ikke sige præcis hvilken stel det er. men der var ikke strøm til tændspolen på kl 15. så ville måle ved sikringerne, med en prøvelampe. jeg ville så tage stel på den givne bolt. og der opdagede jeg at den var løs, så den spændte jeg som det første selvfølgelig. og vupti så var der strøm på kl 15. og jeg skulle bare kigge på tændingsnøglen, og så sprang den i gang=)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Klemme 15 får strøm fra sikringsholderens klemme 30, uden nogen sikring. Op gennem tændingskontakten og ud til spolens +. Spolen (-) får så sin stel gennem platinerne.
Sådan er det på alle de VW´er jeg har arbejdet med.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Benjamin, er det ikke dig med 03 cabrio.., så sidder alle stel til instrumenter m.v. normalt under instrumentbordet.., lidt trælst at komme til, men så går det da ikke løs...,

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

frank:
okay, så er det derfor man stiller tændingstidspunkt med prøvelampe? den kunne jeg nemlig ikke løse i hovedet.
men det er ikke pis med at det var en løs stel. men ja nu hvor du siger det virker det sku underligt.
er der konstant stel fra platinerne, hvis man kan sige det sådan.?
for jeg tænker om den trækker stel et forkert sted fra? skal der side en stel ledning på platinerne? eller trækker de stel fra fordeleren€?
er stadig ikke hel skarp i tændingsteori=)

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

henrik.
nej jeg har en 1300, ellers tak=)

(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

frank.
forresten frank. som den er nu kører og starter den perf. men jeg kom ud for at den pludselig døde ud efter et lyskryds. og ville ikke state. så gav jeg den en pause på 30 sek, så hoppede den perfekt igang uden besvær. meget mærkeligt. er det noget du har hørt/set før?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja hvad tror du ? Man læser det jo tit herinde. Folk bliver forbavsede når deres bil "pludselig" går i stå. Og jeg må sige at det undrer mig faktisk. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad problemet er.
Men de få gange der i de senere år har været nogen fra VWnettet hjemme hos mig med deres bil. For at få løst et "mystisk" problem.
Så er bilerne fuldstændigt forkneppede og ødelagte. Ledninger hænger overalt. Rester af det originale ledningsnet, blandet med gule, røde og blå ledninger i et stort rod. Jeg kan sku godt forstå at I ikke kan få bilerne til at køre stabilt.
Når vi så også skal døje med uoriginale platiner hvor plastikklodsen slides op på 8 dage, så er det ikke nemt at få en gammel bil til at køre.
Platiner er i forvejen den største synder når det gælder tændingsfejl på biler. Derfor er der også mange der skifter til noget elektronisk. Men det skal jo også monteres og indstilles korrekt.
Men platiner kan drille. Selv nye platiner skal helst lige renses med noget fortynder eller benzin på kontakterne. Det kan også starte og køre og så gå i stå 200m henne af gaden. De skal bare renses. Og der er prøvelampen god. Hvis ikke den tænder, så virker systemet ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

frank:
nu har du selfølgelig ikke set min bil. men den er bestemt ikke kneppet... der er det originale ledningsnet i. var meningen at jeg ville skifte det, men det fik jeg aldrig gjord. ledningerne i bagagerummet har været ude, da den skulle males, men har været målt op, så jeg vidste hvor tingene hørte til, den eneste modifiseringn der er lavet er en bedre stel forbindelse, og længere ledninger til mine blinklys da de skulle flyttes ud til fronten af skærmen. det som jeg ikke synes om er at det er lidt rodet at se på ledningerne ved viskermoteren og sikringerne. men har gennemgået det med et diagram i hånden.

da jeg skulle ha nye platiner spurgte jeg dig også til råds. så har fået fat i nogle bosch, har dog ikke renset dem af. men hvis platinerne er "dårlige" så burde man da også have en dårlig motorgang. og det har den jo ikke.?

der er dog en ting med de platiner som jeg har bemærket, plastikklodsen lægger ikke til knasten med hele dens anlægsflade, jeg synes at det virker undeligt, men hvis den skulle det, så skulle klodsen være skæv? men det er måske meget normalt?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fordeleren har måske været adskilt engang og nogen har vredet kontaktpladen.
Nej den burde træde lige på.
Har du ikke fået købt dig en camvinkelmåler ? Den kan købes f.eks. i Biltema, og har så også et ohmmeter til tændkabler og omdr.tæller og voltmeter indbygget.
Tjah om den kører fint i tomgang og så gnisten blæser ud ved belastning ?
Virker vakuumavancering og den mekaniske avancering ?
Hvis nu du havde en camvinkelmåler kunne du også se om camvinklen ændrer sig drastisk når du giver gas.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.