Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til motor med tryk (rookie)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Håber jeg kan få lidt hjælp her. da jeg er ny indenfor luftkølet motor. Da jeg er kommet frem til tryk nok er vejen frem til flere hk. Vil jeg høre om det jeg har på tegnebrætet er helt i vejret. Og meget meget gerne gode råd. Man lærer jo meget af andres erfaring og fejl :-) først skal siges bilen er en type3 1500. Men finder anden motor at bygge på. Men hva med gear hva kan den klare og hva skal jeg bruge regner med ca 200hk. Og hva motor er bedst til tryk. Samt hva er forskellen på type 1 og 4. Er kommet frem til en motor på omkring de 2000kubik hvilken er mest velegnet til dette og hva skal der til for at konventere den til omkring 2000kubik. Samt hva stempler skal jeg vælge. Og hva med toppe hvilket skal jeg vælge der.Men tilbage til selve tryk delen regner med at bygge inds manifold med 80mm gasspjæld. Manifold får jeg også selv bygget. En gt2878rs lader og nogle rs2 dysser. Men hvordan undgår jeg at motor "koger" over. Og tager meget meget gerne mod gode råd som sagt er ny med luftkøl

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det lyder da som om du ved mere end de fleste. Så du laver bare en 2000cc motor og så gør som du plejer at gøre på en vandkølet. Forskellen er vel bare at luftkølede VW´er kører med en grundkompression på 7,7:1 så du behøver ikke sænke kompressionsforholdet når du bruger turbo.
Type1 og 3 findes på 1600cc og type4 som 2000cc std. Men type1 motoren kan også "forstørres"
Jeg ville vælge type4. Den er mere robust. Du bruger bare std.delene og blæser løs. Det holder rigeligt til 200HK.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Spændende, det bliver dyrt...

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej-nej, det er jo turbo. Det er bare lige at kaste den på og så til DHB.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

(-:
Jeg vil foreslå at du køber flg. bøger;
VW Beetle Performance Handbook
How to Hot Rod Volkswagen Engines
Aircooled vw engine interchange manual
How to throw a TURBO on a stock vw engine

Den sidste kan være svær at opdrive.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Intet i denne verden er desværre billig :-( frank nu ved jeg jo at du er en meget klog ung mand i sin bedste alder ;-) kan jeg montere en type 4 motor så den org gear kasse og hva kan gear holde til. Og kan den forstærkes eller skal den skiftes og til hvad ?. Kan krumptap og stænger klare presset ? Og hva størrelse ventiler sidder der i en type 4. Luften skulle jo gerne kunne kommer både ind og ud. Tager meget gerne mod råd. Hellere ofre lidt mere og det holdere end at bygge om det bliver jo dyrere i længden

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg kørte på gaden med 200HK fra en 2,6L type4 motor. Det er nok smertegrænsen.
Meen, med lidt hjælp går det. Hvis ikke du bruger en gearkasse fra 1972- skal du påregne at skulle svejse den medbringer der er presset på gearhjulene ellers bliver de vredet med rundt. Efter 72- (ca) er de sølvloddede fra Werket. Men de passer ikke i de gamle gearkasser.
Type4 motorens indmad kan du bare klemme løs på. Og på type1 delene. Jeg bruge f.eks. 1300 plejlstænger i min 2,6´er og den har de løb nu i mange år. I The Black Bulldog, ved Rasmus Kirketerp. (250HK) efter den har fået mere knast plus diverse.
Jeg tror blindt på std. dele. Jeg tror også at den focuseren der er på "smedede" stempler og plejlstænger er ude i hampen. Jeg tror at de går i stykker fordi man ikke har styr på tænding, benzinblanding og dermed tændingsbanken. Og det er der ikke noget der kan holde til. Og slet da ikke kineserdele fra USA.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Helt enig frank. Har mødt mange biler hvor stemplerne er brændt væk pga for lidt benzin. Hellere lidt for meget end omvendt. Men må da på jagt efter en type 4 motor. Er blevet tilbudt en 2.4 motor der skulle smide 240hk sug men ved ikk om jeg tør stole på den kan holde til langture. Så ender nok op med noget tryk

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu kan det godt være Frank skriver at han stoler blindt på originale VW stumper, men lur mig om han ikke mener NYE originale VW stumper? (ret mig hvis jeg tager fejl Frank)
Det er desværre ikke nemt at finde nye eller gode brugte stumper mere så derfor er det nogle gange nemmere/billigere at købe noget reproduceret fra Kina eller USA (og så holde godt øje med tolerancer).
Hvis du kører fornuftigt, holder en sen type 1 gearkasse til en hel del, hvis den er frisk, problemet ligger bare i at finde en frisk gearkasse, der er 30 år gammel. Renoverede gearkasser kan også købes, men så begynder det jo alligevel at koste penge og så er spørgsmålet om det ikke lige så godt kan betale sig at købe en gearkasse der er forstærket, og så have mere ro i sjælen. Men selv den stærkeste gearkasse kan jo rykkes i stykker hvis man kører med hovedet oppe i røven. Hvad skal bilen bruges til?
En type 4 motor kan tåle mange tæsk og kører med ret lav kompression så den vil sikkert være forholdsvis let at tryklade på som den er. Der er dog nogle ting som bør overvejes. Hvis du vælger en 2L type 4 fra en bus så kører den med ret små ventiler så her vil det måske være en fordel at skifte toppene til nogle 1800 toppe som har større ventiler eller få sat nogle større ventiler i de originale bustoppe. Kort sagt kommer man nok ikke udenom at skulle lave lidt arbejde på topstykkerne. Næste overvejelse bør nok gå på hvor mange omdrejninger motoren skal kunne tage. De originale stempler og plejlstænger er meget tunge hvilket ikke er det store problem hvis motoren ikke skal køre flere omdrejninger en standard, men hvis der skal noget vildere knast i (som jo nok er tilfældet) er det helt sikkert en fordel at finde nogle lettere stempler og plejlstænger. Som følge af flere omdrejninger kommer evt. også andre ventilfjedre og stødstænger.
Ang. køling tror jeg ikke du skal være så nervøs hvis du "kun" vil lave 200hk på en 2L type 4. En type 4 køler godt og der er en del tricks til at holde temperaturen nede med ekstern oliekøler osv., og hvis du vælger programmerbar insprøjtning/tænding har du også mulighed for at tilføre ekstra benzin og mindre tænding udfra temperaturen på topstykkerne hvis varme skulle blive et problem. (Hvis du bruger en elektronisk wastegate som turbosmart kan du sikkert også lave nogle tricks med ladetrykket for at holde temperaturen nede)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Trudslev

Jeg regner med at få lavet det sidste i starten af juli, efter eksamenerne. Så er du velkommen til at kigge ned, bor i Randers. Så kan du se hvordan man evt. kan gøre. Jeg har da også nogle surt tjente erfaringer, som jeg gerne vil dele ud af.

Du kan lige smide mig en mail, så kan vi tage den der fra.
jakobbloch@gmail.com

Jakob

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og jeg mener gamle brugte stumper

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Frank: Fair nok Frank, men ved da at du selv har brugt nye uoriginale plejlstænger i din sidste motor. ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja men det var fordi de var billige og lette. Men det har ikke gjort nogen forskel, så den næste, som er i støbeskeen, får gamle, der har fået nye bøsninger.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay. Hvad med nye bolte?
Årsagen til jeg valgte uoriginale plejlstænger var at jeg ikke stolede på 30 år gamle bolte ...originale eller ej

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kan sku sagtens følge frank i at kina stumper der bliver spyttet ud til ingen penge nok ikk er det samme som gamle stumper der blev lavet til at holde. Jeg tvivler sku meget på at der er om 50år kører ret mange af de nye billige biler. Da de jo forfalder sygt hurtigt. Alt var bedre i de gode gamle dage :-D. Det med omdrejninger. En turbo motor plejer jeg køre på momentet og ikk omdrejningerne. Frank hva vil du mene de org toppe skal skiftes. Eller vil du mene trykket nok selv skal finde frem ?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det med boltene tager jeg helt afslappet. Men nu skal mine motorer jo heller ikke køre 8500 omdr.
Der har f.eks. de originale type4 plejlstænger så også en åbenlys fejl. Der må jo være nogen nede på Werket der fik en hjerneblødning den dag de bestemte sig til at lave en plejlstang der vejer 800+ gram. Det er stadig de samme bolte som i en type1.
Der er 200 gram at spare blot ved at bruge type1 plejlstænger.
Lav turbomotoren med 42 indsugningsventil og 38 ud. Enten på et 412S topstykke eller 2,0 transporter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Trudslev: Ja ja du får et tons moment i en turbomotor, men profilen på en busknast er altså meget flad og ikke speciels velegnet til en personvogn. Du vil vinde en del bare ved at bruge en standard 1700 eller 1800 knast i stedet.
Det er ikke et spørgsmål om motoren skal tage mange omdrejninger, men du skal stadig have en knastprofil der er egnet til dit formål.

Prøv evt. at læse lidt på http://www.shoptalkforums.com under "The Forced Induction Forum", "The Type 4rum" og "Fuel Injection". Her står der rigtig meget om trykladning af både type 1 og type 4.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) crenne Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvilken kaburator osv bruger man , der er beregnet til tryk??

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu der nok nogen der brokker sig :-) men jeg mener ikk tryk kabu er det bedste i verden så jeg vælger at bygge sprøjt på og enten et 80mm kina spjæld. Eller tager gas spjæld fra en gammel bmw 3.5 r6. Men hvis man vil bruge kaburator er er noget af det bedste nok fra en gammel volvo turbo. Ellers et k-sprøjt fra fx saab turbo ville være en nogenlunde nem og billigt at bygge om en boxer motor. Men du kan også "bare" montere en alm kabu direkte på indsugning på turboen. Har set folk køre med det men tror ikk lige det er helt optimalt. Men sådan gør man tit når man bygger tryk på en harley. Men jeg vælger alm montering med dysser da jeg så kan stille det hele optimalt

(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Indsprøjtning, er også det optimale efter min mening. Så er det slut med skulle rense tomgangsdyser osv:)

Men laver du ikke også programmerbar tænding?

Det setup som du snakker om, minder meget om det som jeg har. Når man vælger kun at køre med et spjæld er om man også fri for at skulle synkronisere.
Så vidt det er muligt kan man jo lige så godt holde så simpelt som muligt. Selvom det dog hurtigt indviklet med slanger, signaler osv..

(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Meget simpelt. Regner med at sætte turbo og spjæld rimeligt tæt for at undgå for mange rør og slanger. Og regner med at undlade intercooler. Ved ikk om det er muligt at ta signal fra svinghjul på sådan motor ? Er faktisk næsten sikker på jeg har en hjemme bygget inds fra til en alfa 33 1.7 til at kigge måske den kunne laves om. Men tror sku ikk lige jeg behøver at uddanne mig raketforsker for at bygge mølle på :-D. Hva turbo kører du med og på hvor stor motor. Samt hva styring og tænding kører du med

(permalink) crenne Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ok spændende projekt du ha gang i jamen , jeg har selv en ide om at bygge det i min , men må samle dele sammen hen a vejen

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du kan se hvad det er jeg går og roder med her.
http://teamangoraracing.dk/viewtopic.php?f=3&t=26

Der er også nogle historier om op og nedture... he he.

Jakob

(permalink) Trudslev Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jamen det jo rart at ha lidt på lager :-D men er lidt i tvivl om den turbo gt2878rs bliver for stor

(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Husk at kugleleje turboér genrelt er lidt mere følsomme.

Jeg er gået tilbage til glidelejer.


Reply »

You must log in to post.