Nu kan det godt være Frank skriver at han stoler blindt på originale VW stumper, men lur mig om han ikke mener NYE originale VW stumper? (ret mig hvis jeg tager fejl Frank)
Det er desværre ikke nemt at finde nye eller gode brugte stumper mere så derfor er det nogle gange nemmere/billigere at købe noget reproduceret fra Kina eller USA (og så holde godt øje med tolerancer).
Hvis du kører fornuftigt, holder en sen type 1 gearkasse til en hel del, hvis den er frisk, problemet ligger bare i at finde en frisk gearkasse, der er 30 år gammel. Renoverede gearkasser kan også købes, men så begynder det jo alligevel at koste penge og så er spørgsmålet om det ikke lige så godt kan betale sig at købe en gearkasse der er forstærket, og så have mere ro i sjælen. Men selv den stærkeste gearkasse kan jo rykkes i stykker hvis man kører med hovedet oppe i røven. Hvad skal bilen bruges til?
En type 4 motor kan tåle mange tæsk og kører med ret lav kompression så den vil sikkert være forholdsvis let at tryklade på som den er. Der er dog nogle ting som bør overvejes. Hvis du vælger en 2L type 4 fra en bus så kører den med ret små ventiler så her vil det måske være en fordel at skifte toppene til nogle 1800 toppe som har større ventiler eller få sat nogle større ventiler i de originale bustoppe. Kort sagt kommer man nok ikke udenom at skulle lave lidt arbejde på topstykkerne. Næste overvejelse bør nok gå på hvor mange omdrejninger motoren skal kunne tage. De originale stempler og plejlstænger er meget tunge hvilket ikke er det store problem hvis motoren ikke skal køre flere omdrejninger en standard, men hvis der skal noget vildere knast i (som jo nok er tilfældet) er det helt sikkert en fordel at finde nogle lettere stempler og plejlstænger. Som følge af flere omdrejninger kommer evt. også andre ventilfjedre og stødstænger.
Ang. køling tror jeg ikke du skal være så nervøs hvis du "kun" vil lave 200hk på en 2L type 4. En type 4 køler godt og der er en del tricks til at holde temperaturen nede med ekstern oliekøler osv., og hvis du vælger programmerbar insprøjtning/tænding har du også mulighed for at tilføre ekstra benzin og mindre tænding udfra temperaturen på topstykkerne hvis varme skulle blive et problem. (Hvis du bruger en elektronisk wastegate som turbosmart kan du sikkert også lave nogle tricks med ladetrykket for at holde temperaturen nede)