Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Knækket split i nav, IGEN?????

(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Håber der sidder nogle kloge hoveder som vil kunne hjælpe mig med en fornuftig forklaring på hvorfor splitten i navbolten bliver ved med at knække???
Det er ikke første gang det er sket, men hvorfor.
Bolten er spændt med moment og jeg har endda været ude ved en landbrugsmaskin forretning og købe en ekstra hertet split, men nu er det sku sket igen???
Jeg har haft begge sidder skilt af og kan se der sidder en afstands skive i højre side men ingen i venstre????? og slår jeg det op i værkstedshåndbogen står der sku ikke en skid

Se evt. billeder fra venstre side.

Kasdorf

p1010059.jpg
p1010060.jpg
p1010061.jpg
p1010062.jpg
p1010063.jpg
p1010064.jpg
p1010065.jpg

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kan det være slør i strålerne som tromlen sidder på???

Kasdorf

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) kallesøe Member
Skrev for 14 years siden | | | |

nye møtrikker de gamle er blevet ovale og bløde. og de nye skal spendes til de knækker + en halv omgang merer...

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvordan spænder du dine tromler?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den split er da ikke belastet. Da jeg var ung kørte vi da rundt i årevis uden split. Din møtrik er da ikke spændt. Der er også noget galt, sådan som den viser tegn på at noget bevæger sig. Alt det fedtværk med metalspånner i der sidder på tingene.
Der mangler noget eller noget er blandet af forskellige årgange der ikke passer sammen. Møtrikken skal spændes 30-35 kgm. Ikke 30 Nm. men 300-350Nm!

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Tranberg Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det har ingen betydning for dit problem med splitten, men jeg mener vippearmen tilhåndbremsen er placeret på den forkërte side af bremsebakken.
Tager jeg fejl ?

-------------------------------------------
Bor i 6800 Varde
(permalink) cardude Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"Det har ingen betydning for dit problem med splitten, men jeg mener vippearmen tilhåndbremsen er placeret på den forkërte side af bremsebakken.
Tager jeg fejl ? "

ja det er den i hvert fald.

jeg tror også på at der er et problem mht hvordan du spænder dine møtrikker. hvis du tager en halv meter forlænger og stiller dig på den og vejer 70 kg så passer det som udgangspunkt. hvis det er en meter skal du kun stille dig på den med halvdelen af din vægt. vel og mærke når den er vandret og du så spænder.

billede 4 hvor du tager billede af anlægsfladen til møtrikken vil jeg gerne se et billeder mere af hvor det er skarpt og du har tørret den af for fedt. det ligner at den er slidt lidt dumt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja prøv at tænke engang at synsmanden ikke kan se at folks bremser er samlede forkert. Det sure svin dumper den bare den bremser lidt uens.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ha!... men hvis den er samlet lige forkert i begge sider, så bremser den sikkert også tilsvarende lige skævt ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det sure svin HOV HOV... hvordan er det du omtaler en "kollega" ha ha..
fuck det, det er ikke første og nok heller ikke sidste gang jeg bliver omtalt sådan :o)
Men jeg kan jo kun give jer ret! Mine øjne/tanker har sku ikke lige været bremser men istedet hvorfor den lorte split knækker. Jeg blev ringet op af en venlig sjæl her inde fra i går som mente det kunne være den udvendige afstandsring som manglede se: http://vwnettet.dk/topic/163436# billede 3 også nr. 10 på billedet.

Jeg har ikke haft tid til at skille det ad i dag, for at se om den mangler. men er der ikke også stor afstand hvis man kigger på mit billede nr 5 og så ind til pakdåsen????
Hvis der er en smule slør og den ikke bliver spændt ordentlig ind imod kunne det vel også tænkes at det sidder og arbejder med resultatet af at den så knækker.

Kasdorf

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

cardude
Jeg får lige taget et nyt billede imorgen af tromlen, har spændt møtrikken med moment bare lige for at slå det fast!

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) fvee Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Husk moment som Frank skriver 35 kgm.+ frem til nærmeste splithul,
ALDRIG løsne.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er det ikke for sent , strålerne i dine tromler ser da ud som de er helt smadrede på billedet , men det snyder nok lidt så ? men de metalspåner kommer vel et sted fra formoder jeg ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når møtrikken er spændt vil tromlen, lejet, diverse ringe og bagakslen være en lang enhed.
Så skal yderringen på lejet netop passe og klemmes sidevejs af lejedækslet så det det vil være slørfrit.
Jo det ser ud til at pakdåsen sidder langt inde og noget er forkert.
Nu bliver jeg træls: Mangler der en ring BAG lejet på akselen, nr.5 på billedet ?
Men som Ib siger: Det ser ud til at være for sent.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Billederne er af dårlig kvalitet, DER ER INGEN METAL SPÅNER, det er bare lidt fedt.

Kasdorf

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) TLS Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Her er et foto af arm til håndbremse som den
skal monteres.

b.jpg

-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ny tromler og bakker, så kører den de næste 100.000km igen. Måske også et sæt andre møtrikker, hvis de også er ødelagte?! Jeg ville overhovedet ikke overveje at genbruge de tromler, og nye bakker skal du alligevel have hvis du køber nye tromler.
Husk så at monter håndbremsearmen på den korrekte side ;-)

mht. om pakdåsen sidder rigtigt eller om der mangler noget: Umiddelbart synes jeg det ser rigtigt ud. Du har bare pakdåsedækslet hvor pakdåsen sidder længere inde, og hvor der så er en tynd skive mellem pakdåse og lejedækslets kant (skiven bliver spændt fast mellem tromle og tætningsringen til pakdåsen).
Jeg tror med andre ord ikke du skal bekymre dig om det, det er dine tromler og tilbehør der er dit problem, og det er med garanti sket fordi tromlerne ikke har været spændt korrekt op til at starte med.

Hvis der ikke er metalstøv nogen steder - hvor har resterne af strålerne fra tromlen så pulveriseret sig selv hen?

Uanset hvor meget du spænder de tromler fast, så vil de rasle løs når strålerne er så slidte og ødelagte som billederne viser.
Når du monterer en ny tromle ind på akslen, så skal den kun lige akkurat kunne gå på. Nogen gange skal de tappes lige så forsigtigt ind på plads. De må ikke gå løst.

Du siger du spænder i moment, men hvor meget?
Personligt har jeg ikke en momentnøgle der kan gå op til 35kg (tror jeg da ikke), så jeg har bare en 1" 36mm top og en forlænger på 1m samt en speciel arm på 2 meter som er beregnet til at fastholde tromlen via hjulboltenes gevind, så spænder jeg det bare sammen med det (og og stå på forlængeren). Jeg har virkelig spændt hårdt en gang imellem, og indtil videre har grejet holdt til det. Som Fvee siger må du ikke løsne for at nå et splithul, bare videre frem til næste hul.

img_0065.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ufatteligt billeder kan snyde så meget , men dine stråler ser sgu døde ud på billede nr 7, og du siger det er pga fedt , men det ser sgu noget gråt ud det fedt, sammenlign feks med Rassers billede , dejligt rent og sort...
og hvorfor er der fedt der , det skal være olie, et meget tyndt og fint lag.

bruger samme metode som Rasser , en 36 top med en meter rør på , også hopper jeg på det til den ikke kan mere , også lige lidt mere så splitten ka gå i - og har aldrig haft problemer af den art. pas på dine skærme iøvrigt , smutter nøglen er det li med buler ;-)...

er bilen sænket med skrå baghjul , bruger jeg et 2 meter rør, og friske tromler..

så kan jeg køre rundt med en tændstik i hullet uden den knækker , ikke at jeg gør det , men jeg ku.. ;-)

har dog i nød brugt en spånskrue engang , uden det gik løs , gad vide om jeg fik den skiftet inden bilen blev solgt , ups nej det glemte jeg sgu, den kørte jo fint haha...må hellerer sige det selv først, før der kommer en kommentar på det ;-)
hvis det altså ikke stadig kører uden at være blevet opdaget ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) cardude Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvis man tager et 2 meter rør og hopper på det til den ikke kan mere så er vi altså nok oppe på 200-400 kg/m afhængig af størrelsen på manden der hopper? eller har jeg helt misforstået noget. for jeg mener da det er sådan at fysikken hænger sammen.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg hopper ikke på en 2m stang!... den bliver brugt til at fastholde tromlen (praktisk når bilen står på bukke, og håndbremsen ikke kan holde tromlen). Jeg bruger en 1m forlængerstang på min 36´er top, og nej du regner ikke forkert.
Mine bliver nok spændt 35-70 kg - men det er rent gætteri.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) sunshine Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej venner,

I stedet for at hoppe og gætte på tilspændingsmomentet er det meget bedre at bruge følgende gamle trik.

Tag et forlængerrør og afmærk på røret 1 meter fra 36 mm toppen.

Dernæst låner du en badevægt, som du først vejer dig selv på (med tøj på).

Hvis du f.eks. vejer 80 Kg og ønsker at spænde bremsetromle-møtrikken med 35 mkg - skal du løfte dig selv 35 Kg ved at trykke ned på 1 meter mærket indtil du kan aflæse 45 Kg på vægten. Selvfølgelig - medens du står på vægten-

-------------------------------------------
bingodk@stofanet.dk - 64400767 (fastnet)
Forskelligt til salg - http://vwnettet.dk/topic/187687
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja eller ca. et rør på en halv meter hvis du vejer ca. 80 kilo - og så bare op og stå på det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) fvee Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En forudsætning for at ting kan spændes med moment er at gevind er rent og i orden.
Et rustent eller dårlig gevind/møtt.kan ikke spændes korrekt.
Bolte / møtt. skal ikke holde tromler/ hjul. Det er flancerne mod hinanden der holder det fast og dertil har man bolte /møtt..Tit ser man ting der går løst p.g.af for meget maling-rust-grater-skæve flancer.Jeg har aldrig spændt noget før jeg har prøvet gevindet/møtt med fingerne.Det undre mig tit at man ser en motor samlet med selvlåsende møtt.?????????hvor meget skal de spændes????det gør man ikke.

(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bornholmer du havde ret det strålerne i tromlen der er færdig!

Jeg skilte begge sider af igår aftes for at sammenligne og den side hvor splitten bliver ved med at knække er HELT FÆRDIG!!!!
Så jeg må hellere få bestilt nye tromler og bakker til begge sider og så skal jeg nok få monteret håndbremsearmen på den korrekte side ha ha... ;-)

Den har stået og fugtet lidt her natten over fra pakdåserne, jeg ved godt det ikke er spændt sammen det hele, men for en sikkerheds skyld må jeg hellere skifte dem nu hvor jeg aligevel er igang.
Tak for hjælpen!

Kasdorf

-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når ikke der er spændt kan de godt sive lidt fra de små oringe.
Jeg ville skifte det, hvis jeg havde haft den type problem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.