Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ny forbro/bremser til T2 265

Tags:
No tags yet.

(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Alle

Vil lige dele mit projekt med forummet. Jeg har en Crew Cab fra 1960, som trænger til en renovering af forbroen.....Fruen var ikke tryg ved den nødvendige aktivitet fra min side for at få damen til at køre lige, så der måtte gøres noget....

Mit krav var en 100% bolt-on løsning, da jeg er ikke tåler at skære i damen for customløsninger....!

Projektet blev en forbro fra Red9 http://www.red9design.co.uk

red9 t2.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Forbroen er bygget på T2 latebay spindler, med dobbelt triangel arme, tandstang og justerbar Spax fjederben.....Med latebay spindler er det er jo oplagt at bygge videre med Porsche nav og bremser.....
Jeg fandt en tråd på Samba hvor der med succes er anvendt 944 standard bremser for, og det kan trækkes med standard bremsecylinder.....!

Stumper blev fundet og forbro købt.......MEN den her med bolt-on skal man tage med forbehold. Løsningen kræver megen efterbearbejdning som fremgår af nedenstående
Første udfordring var at øverste ophæng er bygget hen over bremserørsholderen..... Det duer ikke, så den måtte flyttes, og triangel modificeres. Det krævede en fast opstilling for ikke at ødelægge vinklerne....

010320102265.jpg
210320102315.jpg
040420102340.jpg
090420102341.jpg
090420102342.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Dernæst passede holderen for gearhuset til tandstang heller ikke....ny måtte bygges..... Til denne løsning er det nødvendigt at lave en ny ratstamme med omløber. Der medfølger en løsning, men den er ikke hul, hvorfor man får problemer med hornledningen.....Jeg drejede enderne af med reces, og borede dem ud. Herefter lavede/svejsede jeg forbindelsen med et sømløst rør, og der kunne monteres hornledning som oprindeligt.....
Nu kunne forbroen sættes op, og spindler og bremseprojekt påbegyndes....
T2 latebay og Porsche 944 deler lejestørrelser. Dog er der forskel på afstanden mellem dem, så derfor skal der shimses 7 mm ialt for at det kan være der (T2 har større afstand end Porsche). Jeg valgte at shimse 3 på bagside og 4 på forside (så smal som muligt ;-)
Nu kunne 944 nav hænges op. Dog deler 944 og late ikke pakdåse bagest.... Derfor valgte jeg at dreje op til VW størrelse, således der anvendes komplet hjulleje sæt fra VW T2 late. Jeg mangler stadigvæk at modificere endcaps fra Porsche. På VW er der en længere spindelaksel og møtrik, hvorfor der liiiige skal opfindes et værktøj til at dybtrække dem lidt i en presse.....det må løses...Man skal finde endcaps fra pre 87, da der her er forberedt til speedometerkabel.....;-)

110420102345.jpg
020520102373.jpg
020520102374.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Porsche kalaibre og latebay kalibre har næsten samme hulafstand. Dog passer offset slet ikke..... Der kan med fordel laves ny flange for holder til kaliber, men jeg valgte at bevare så meget som muligt.
Løsningen blev at forlænge hullerne en anelse på spindel og fræse plant på bagside af flange/holder for kaliber. Samtidig gjorde jeg 944 kaliber smallere på flange, og forsynede kalaiber med M12 gevindklodser. Derved kunne kaliber monteres på bagside af spindelflange, og derved passer offset.

020520102366.jpg
020520102367.jpg
020520102368.jpg
020520102369.jpg
020520102370.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så er det blot en renovering af kalibre, og herefter kan montage af nye skiver og reno kalibre pågå....

30052010021.jpg
12062010060.jpg
12062010064.jpg
12062010062.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu kunne damen endelig sænkes ned for en prøvetur....Højden var ok.. Den er monteret i næsthøjeste trin ud af 4.... Den kan stort set sænkes ned til vejen med fuld affjedring, blot ved at flytte hele forbroen... Det funger sgu....
Den blev ca. 1" smallere end originalt....Efter udsagn fra Red9 er dette også det smalleste de anbefaler og har prøvet med T2 opsætning.....så det er tilfredsstillende at opnå samme bredde med 944 setup....

04062010024.jpg
04062010027.jpg
04062010026.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ser virkelig spændende ud.

Hvordan har du det med den forbindelse mellem tandstang og styrhus, er du ikke nervøs for at den skal blive revet af under kørsel? Umiddelbart synes jeg den sidder lidt udsat, eller?

Bliver spændende at høre hvordan det kører mht. selvopretning, stabilitet, affjedring osv.

Tak fordi du gider dele med os andre.
Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Prøveturen var blandet.....Der skal nok modificeres lidt på polyurethan bøsningerne....De er svære at spænde helt op, og der skal blot sættes længere stålbøsnniger i.... Endnu en fejl i kontruktionen, men dog til at rette...
Men den kører møggodt....den styrer som en nyere vogn...nul slør, rattet kører let, og den "stikker" ikke af i hjulsporene i asfalten.....Dog mangler jeg at finde den rigtige indstilling af Spax, og en sporing.....Taget det i betragtning så er det sgu ok...!
Dog er mine bremseforventninger højere end det jeg fik...hovedcylinder kan fint trække 944 kalibre, men effekten er for ringe.......Nu bliver porjektet at finde bedre kalibre....Så der prøves nu med 944 turbo kalibre....måske de bageste med de reducede stempler....de burde kunne trækkes af standard cylinder, og giver væsentligt større effekt......Heldigvis kan jeg låne mig til både for og bag fra min gode ven, så nu er det igang med ny opsætning...Forsættelse følger

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) duck Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ser rigtig spændende ud.

kan du evnt tage lidt flere billeder af tandstangsstyringen?

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg får taget lidt flere billeder her i weekenden....:)

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så blev der lidt tid i weekenden til at komme videre......
Nu bliver der prøvet med 944 turbo kalibre..... Dog var der lige en udfordring med at få dem under 15"......Løsningen blev en neddrejning af skiverne desværre.... fra Ø298 til Ø285..:-(
Jeg valgte at flytte kaliber om på forsiden af spindel, da en placering på bagside vil medføre, at flange for kaliber på spindel måtte skæres væk....Jeg kunne ikke lave samme løsning med at bearbejde 944T kalibre så de kan placeres på oprindelig bagside....
Til ny kaliber kunne jeg få plads til et 6 mm beslag, der ligger rundt om akslen på spindel, og som fætsner i de oprindelige huller. Dermed hænger kaliber nu på forside....Efter færdig montage (der mangler dog stadig finish på beslag...) måtte jeg konstatere, at kaliber nu sidder meget tæt på fjederben når der drejes...måske der bliver behov for en vinkel på bremseslangen før end der bliver optimalt....
Nu mangler jeg blot et sæt bremseklodser......Så vidt jeg kan forstå er der samme klodser til 944T S2 kaliber for og bag...? Kaliber for og bag er også ens så vidt jeg ved, dog er stempelstørrelser forskellig. Planen er nu, at jeg vil prøve med begge typer kaliber..altså for og bag 944T på T2 foraksel....Målet er at kunne trække de nye kalibre med standard hovedcylinder for dermed at bevare originale bremserør etc.....
Er der tilfældigvis nogen med erfaring i 944T kaliber og standard hovedcylinder.....????

mvh Jesper

21062010081.jpg
210620100831.jpg
190620100671.jpg
190620100681.jpg
190620100661.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så er der ankommet nye klodser, og afprøvning kunne lige presses ind her søndag eftermiddag.....:)
Nu er bremsekraften jo en helt anden.....Der er stadigvæk overbremsning på bagaksel, men dette bliver løst med en trykreguleringsventil....men når der trædes til, så står den næsten på næsen føles det til...:) Der var heller ingen problemer med oliemængde og standard hovedcylinder....Der er hård pedal uden pumpning.....I følge tråd på Samba burde det ikke være tilfældet, men det er ikke min erfaring....
Der er blevet sporet lidt groft og spax dæmper er justeret....Nu kører den ubeklageligt over de danske frostsprungende asfaltveje uden en lyd og nogen form for banken...... den er helt rolig på vejen og stikker ikke af i vind og hjulspor...der køres med een hånd uden anstrengelser....
Indtil videre er det pengene værd. Den gamle split er blevet en helt anden bil at køre i, og frem for alt også mere sikker mener jeg....og det hele er løst uden at skære i bilen overovedet.
Nu skal der lige findes et synsted som kan syne denne løsning...;-), og så skal der nydes solskin.....
go' sommer...!

mvh. Jesper

25062010144.jpg
270620101471.jpg
270620101481.jpg
270620101491.jpg
270620101501.jpg
270620101511.jpg
270620101521.jpg
270620101531.jpg
270620101541.jpg
270620101561.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) Brian Kold Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej jesper... ser godt ud... jeg ser dine skiver der "vender" huller den modsatte vej kører retning... jeg ved ikke om det er med vilje du har sat dem sådan??

-------------------------------------------
da jeg var ung ville jeg også være en evo-bobbel = Porsche

bugmonkeys..
(permalink) micha racing Member
Skrev for 13 years siden | | | |

huller skal vist vende samme vej som køre retning

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er rigtigt.... de vendte forkert på billedet....Så det først i de sidste aftentimer..... takker for opmærksomheden..:-)

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) Brian Kold Member
Skrev for 13 years siden | | | |

selv tak... det er jo det der sker... det er jo til at vende.... bare et tip... den der sidder på højre side skal du sætte på venstre side... og den fra venstre side skal på højre side... så vender de rigtigt... :-) :-) ;-) griner...

det må gå under god værksteds humor...

-------------------------------------------
da jeg var ung ville jeg også være en evo-bobbel = Porsche

bugmonkeys..
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg var så skeløjet igår aftes, at selv den forklaring var for hurtig....:)

Det viser sig i øvrigt til, at det ikke er sådan lige til at finde en trykreguleringsventil til sådan et system. Det blev brugt på flere gamle 1 kreds bremsesystemer på bl.a Volvo og Alfa, men de er ikke til at finde mere.... Har fundet en ved Bruno Hansen Motorsport.....venter nu med længsel.....Eller er der tilfældigvis een der ligger inde med sådan en ventil..????????????

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lige en kort afsluttende opdatering...... Siden sidst er bilen blevet sporet, og der er indbygget bremsekraft fordeler, således overbremsning kan reguleres. Endeligt er diverse småløsninger gjort færdige. Eksempelvis er Porsche endcaps modificeret (dybtrukket), så de kan "gabe over" latebay spindel....og endelig er bilen blevet synet....
Bilen kører rigtigt fint......et helt roligt styretøj uden sidevinds problemer etc. Som før nævnt kører den perfekt på ujævne veje, og affjedringen er perfekt i alle højder. Den manglende frigang under styrehus er løst uden at skære.... Det eneste minus er selvopret, som den ikke ejer meget af.....Man vender sig selvfølgelig til det, men der skal hjælpes tilbage hver gang.....
Jeg er tilfreds med resultatet, og jeg mener løsningen kan anbefales..... Målet var en mere komfortabel split, som kan køres lavt og med passagerer uden at blive træls og miste alle egenskaberne....dette må siges at være opfyldt.

mvh Jesper

07072010173.jpg
14072010199.jpg
14072010198.jpg
15072010200.jpg
31072010257.jpg
31072010258.jpg
31072010251.jpg
22072010218.jpg

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det lyder til at være en vej at gå.
Men det må også have været en stor hjælp med metalarbejdet(neddrejning osv)
Der er jo megen 'øffen' over systemet på Earlybay.com.

Kunne du bare syne det uden problemer ?
Eller var du bare heldig at de ikke kendte vores Vw'er. (der er jo en del der ikke ved om motoren sidder foran eller bagi)

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Som nævnt er der en del ting som bør rettes, når man kommer igang.

Har læst på early.com hvordan Chris savede denne løsning ned, men jeg er ikke enig.....Den ringe svejse kvalitet er korrekt, men den retter man med sin svejser og vinkelsliber.... iøvrigt skulle kvaliteten være meget bedre siden jeg købte sidste år..... Men forbroen kører upåklageligt når den først hænger der....

Montagen er slet ikke en umuligt opgave, men jeg satte blot næsen op efter en bolt-on-weekend, og det skal man ikke..... Der skal arbejdes lidt med det, men der kommer også en bus ud på den anden side, som kan sænkes HELT ned, med gode egenskaber....Jeg deler gerne alle de små erfaringer med en sådan opgave, ligesom bussen kan ses selvfølgelig.....

mvh Jesper

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) micha racing Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hmmm hvad sagde synsmand ??? er den godkendt med ændringer og i så fald er det noget der skal betales afgift af.???? mener ikke systemet er TÜV godkendt til bus ???

mvh thomas

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det var nok en af de mere tolerante synsmænd, som mente at kan den styre og bremse og hvis det ser fornuftigt ud, så bliver bilen synet.......
Og nej sættet er ikke TÜV godkendt desværre......

-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) crenne Member
Skrev for 13 years siden | | | |

kanon syns mand !!!

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) BRB Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hva`så gamle....er det ikke på tide du viser nogle flere billeder ad DKs fineste grissetransporter?

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Jesper

Har du et nr jeg kan fange dig på da jeg har nogle spørgsmål ang dine bremser.

Hilsen Peter 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk

Reply

You must log in to post.