Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Langsom opbygning af olietryk.

Tags:
No tags yet.

(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hejsa!
Min 1600 type 1 motor, er begyndt at tage meget lang tid (1-2 sek. i tomgang) om at få opbygget olietryk når den har holdt stille et par dage. Når den har været startet fornyeligt er der ingen problemer. Den har kørt ca 15.000 km og er bygget af helt nye dele. Mine olietryksventiler sidder ikke fast.

Jeg kører med en cb pumpe med oliefilter, kan det måske være den der allerede er ved at være slidt op? Oliefilteret er mahle som de cb anbefaler.

VH Mikkel

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

For meget endeslør i pumpen, pumpehus for løst i krumtaphuset, forkert oliefilter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Skulle man ikke mene at det oliefiltre CB siger passer på deres pumper passer? Jeg kan nemlig ikke få plads til et fram filter for min udstødning.

Hvad kan jeg gøre ved for meget endeslør? Dreje noget af pumpehuset? eller skal jeg købe ny?

Kan ikke helt lure hvordan pumpe huste kan sidde løst i blokken, når den er spændt fast med de 4 boldte?

(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis oliepumpen har "spist" af dækslet på oliepumpen, opstår det endeslør som Frank Andersen nævner. Du kan evt prøve at afmontere dæksel for oliepumpe, og se efter dybe spor i dækslet, og måle med et søgerblad mellem en lineal på overkant pumpehus, til overflade tandhjul, og se om det er indenfor tolerancen.

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kender ikke Mahle nummeret. Men Mann W 712/4 Dur. Hvis filteret har for lidt gennemstrømning/for stor modstand kan det symptom opstå . Hvis pumpen er monteret med de medfølgende pakninger er det 99% sikkert ikke den.
Hvilken olie kører du på?
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Pumpehuset skal "klemme" i krumtaphuset. De pumper man køber i dag er for små. 3-4 hundrededele.
Jeg har to nye pumper til at ligge, der bare kan puttes ind, hvor den gamle originale skal hjælpes med en plasthammer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

når nu filteret ligger vandret som på den cb model?, er det så ikke bare halvdelen af olien der løber retur til bundkarret gennem pumpetandhjulene? Og når den så har stået et par dage tager det lige et par sekunder at fylde filteret helt op igen?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis det er problemet skal man bruge et filter fra Ford Sierra 1600-2000cc eller volvo 142.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ghia Svendsen- Jeg prøver lige at pille den af og kigge på det når jeg kan gå igen. ligger nemlig lige med et opereret knæ...

Farmer- Det er det filter der er på billedet jeg uploader. Hvor store er de filtre da der jo ikke er meget plads at gøre med nede ved udstødningen. Jeg kører med den mineralske olie fra T-Hansen...

Frank- okay, det er jo ikke godt... men jeg bliver jo nød til at bygge med de ting jeg kan få fat i, og mener at kunne huske min pumpe sad ret godt i spænd.

Det kunne være man bare skulle skifte til en maxi 3 pumpe med ind og udtag og så sætter filtret et andet sted så det sad lodret?

Men jeg ser på om pumpen er blevet slidt allerede.

filter.jpg

(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hold dig fra 3éren. Den er der altid bøvl med at få til at holde tæt.
Mann Filteret kan være der. No problem. Men prøv lige at skifte filteret inden du gør en hel masse. Det kan være den der laver ballade.

Nu har THansen jo flere mineralske, sååå (?)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej man er IKKE nødt til at bygge med det man kan købe. Man er nødt til til at kræve at de nye dele vi modtager er ligeså gode, eller bedre, end de gamle vi smider væk.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Torben- Har lige fundet en forhandler af det filter, så prøver jeg lige det! Olien er den billige fra T-Hansen den hedder: IQ-X PLUS 15W/40. Skifter den tit så har læst mig til at den er god nok så...

Frank- Jeg er helt enig med dig Frank. Man skal forlange kvalitet i stedet for at købe det billigste, det troede jeg egenligt også jeg gjorde. Men da jeg har bygget den motor af nye dele har jeg jo ingen mulighed for at vide at nye oliepumpe-huse generelt lider af at være for små. Har smidt RIGTIG mange penge i den her motor så det er ikke nærighed men informationer jeg har tilegent mig gennem noget tid der er baggrund for mine indkøb. Men man kan jo ikke læse sig til alt og må lige gøre sine egne fejltrin når man skruer. Men nu ved jeg jo det mere om oliepumper, og mange tak for det :)

(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Godtså. Det var det jeg ville høre. Du kan nu godt bruge alm service intervaller. Det der er vigtigt er om olien blir kontamineret af, i dit tilfælde mest vand.

Jeg er 99 % sikker på, at pumpen ikke fejler noget. Jeg har ikke oplevet at CB´s pumper har været for små. HVIS det var tilfældet burde problemet osse have været der fra dag 1.

Men Eriksen, næste gang du skal have skiftet olie, så send mig en mail, så skal du prøve Brad Penn olien. Den er lidt dyrere, men du vil ikke blive skuffet.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Oplever du kun problemet når olien er kold eller både når olien er varm og kold?
Grunden til jeg spørg er at det er meget normalt at pumpen har sværer ved at presse olien gennem filteret når den er tyk/kold. I kombination med at filteret også ligger ned tror jeg godt olietrykket kan blive lidt "forsinket" i resten af systemet når man lige starter motoren med kold olie og halvtomt filter. (forudsat at din olietrykskontakt er placeret efter filteret selvfølgelig)
På en Porsche 911 kan man f.eks. ikke tjekke oliestanden når olien er kold da oliefilteret virker som en prop i oliesystemet indtil olien er blevet så varm/tynd at den frit kan flyde gennem filteret.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) buggy for you Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu så jeg at Farmer skrev at man kunne bruge mann 712/4. Jeg bruger mann 712. Nogen der kender foreskellen?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ikke uden at skulle kigge dybt i Manns´s specs, men de er lidt forskellige indvendig. 712/4 har "overtryksventil" i bunden. Dvs. HVIS filteret skulle gå hen og stoppe eller hvis olien er for kold/tyk en mørk vintermorgen, så bypasser filteret selv noget olie indtil det passer igen. Der er osse forskel på hvor meget mængde de er beregnet til at kunne håndtere.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Warp- Jeg synes problemet er størst når bilen har holdt stille i flere dage.. så tror ikke det er olietemperaturen der er problemet i mit tilfælde. Prøver lige det nye filter og vender tilbage.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du har vel ikke en tyk papirpakning mellem pumpedækslet og pumpen. Så kan de døje med at suge.
Min søster havde engang en 1200 fra en teknisk skole, der jo kun havde kørt 700 km.
Den gjorde det samme. Der var 3 pakninger og godt med flydende pakning. Da den fik den originale tynde pakning så ku´den suge.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank- Har brugt den meget tynde pakning der følger med sættet så det skulle spille...

(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så har jeg fået det nye mann 712/4 filter på, og det ser ud til at det gjorde tricket... Nu er der olietryk med det samme! Mange tak for hjælpen!

Filtrene kan købes på Oil-Shop.dk. Super service og hurtig levering.

VH Mikkel


Reply

You must log in to post.