Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  nye støddæmpere?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad med smallede forbroer? Og kan man overhovedet syne uden støddæmpere?
Ikke at jeg har de lyster - det kan vel ikke andet end skade køreegenskaberne, men bare for oplysningens skyld...

Undskyld, at jeg 'låner' din tråd Nivolo - håber det er OK?

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Dani8600 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

du kan overhoved ikke syne den med en smallet forbro-hverken med eller uden tårne-det er dog ikke er synsmanden ser hvis den er smallet 1" eller 2"....

mvh

-------------------------------------------
Mail: Danikristiansen8600@hotmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg kan lige tage billeder af den eller optage en lille video senere så i kan se den

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

sælg bilen og køb en gammel bobbel i stedet for , så undgår du alle de problemer der er med moderne biler der skal ned ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

billeder

billede0151.jpg
billede0148.jpg
billede0149.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man kan ikke syne en bil uden støddæmpere, generelt. Om der findes noget fra 1914-18, der kørte uden, ved jeg ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvorfor vil du længere ned???

læs hvad folk skriver om emnet....der er guldkorn at hente!!

skal det være ok skal du have:

-en 2" smallet forbro til at kompensere for øget sporvidde fra dropspindlere
-opkortet blade til forbroen....det kan man selv men det kan godt drille lidt og du skal ramme rigtigt i første forsøg
-bærekugler med længere vandring
-kampervinkelskruer beregnet til sænkning (de er mere ekcentriske end de originale)
-opkortet styrestænger
-dropped spindlere og gerne forberedt til vendte styrekugler
-korte dæmpere
-dæk med mindre profil f.eks 145/65-15

alt i alt en operation der koster en del kroner (godt 5k skal du regne med i dele alene) og alligevel bliver den ikke fantastisk at køre i, for bagi bliver den stiv som et bræt når du har sænket den 2 klik. Jeg har selv kørt sådan og det var sgu ikke en fornøjelse og man skal være beredt på at få en ordentlig overraskelse i ny og næ når man banker mod asfalten

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Holmer! Hvad er det for en gang ævl at fyre af ??

Hendrixx er inde på det rigtige.
- Men man kan sagtens få bilen til at køre godt med en 2" smallet forbro. Det er ikke problemet. Det er på det nærmeste resten af bilen. hvis du vil have meget negativ camber på baghjulene KAN DEN IKKE KØRE GODT, PERIOD! Den kan køre OK, hvis man bruger en del tid på at finde punktet hvor den skræver passende i forhold til hvor meget minuscamber den har.

I dit tilfælde har du begået fejl nr. 1 allerede da du har svejst de beslag iforsat. Nr. 2 fejl er nok ikke din skyld umiddelbart. Men dine bærearme kører ikke som de skal i forbroen. Det kan der være flere grunde til:
- Beslag svejst kæv i.
- Forbro er vinsk (bananformet)
- Bærearme er ikke runde, og binder derfor i de inderste bøsninger.
Og helt ærligt, SÅ fedt er det altså heller ikke at have en vingeskudt Käfer der nærmest kun kan "se ud"

Så mit råd til dig er, at reducere dine "krav" til hvor lav bilen skal være, og accepter en lidt højere ridehøjde. Så har du muligheden for at få en bil der både kan styre, bremse og fjedre.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

haha , det er jo ikke et kompromis , at hæve en bobbel så den kører bedre hvis man vil ha den super lav Farmer, VIL man ha den super lav og til at køre bare nogenlunde er link pin vejem frem , det har to fordele med en ældre link pin , ingen begrænsninger i bevægelige dele, og hjulet flytter sig ikke i skærmen som en bære kugle forbro kan gøre, derfor vil man køre ultra lavt er en ældre bil at foretrække , men kan man nøjes med en knap så lav er en bærekugle bil fin nok præcis som du skrive...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

når folk skriver at man kan få en bobbel helt ned til jorden med droppedspindler og justerbarforbro er det så et under at jeg er i tvivl?. Om en bobbel skal sænkes eller ej er vel en smagssag. Jeg testede om bærearmene kunne køre hele vejen rundt da jeg havde bladene ude af forbroen og det kunne de. Hvis jeg sænker den mere end den er nu på midterpunktet af forbroen står den bare på hvad den nu end står på. Højden på bilen som den er på billedet synes jeg er helt fin men har jo absolut ingen affjedring

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Bærearmene skal køre helt uden modstand.

Men hvis den ikke er sænket mere på billedet, og det ikke kun er i broen, men der også er dropspindler på, forstår jeg ikke at bærekuglerne er på max.

Men lige for at opklare: Hvis du justere bilen i top og ikke har dæmpere på, så kan den fjedre?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) JM2630 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

haløj ikke for at blandesig men har du skiftet kuglerne for de kan vende en halv omgang forkert så kan de ikke bevæge sig meget mvh jesper

-------------------------------------------
jesper.mieritz@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvis jeg hæver bilen så er der fin affjedring på. jeg har ikke skiftet bærekuglerne

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja, det må være kuglerne, hvis de ikke sidder rigtigt duer det ikke.
Men skift til nogle med mere vandring.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvordan skal kuglerne side så der er størst vandring?

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er et hak i den ring bærekuglen er presset ind i på bærearmene, og det peger ligefrem. Det kan imidlertid være rustet væk, så det er svært at se.

Bærekuglen har også et hak der markere retningen, og de skal så passe sammen.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ok må jeg prøve og ændre i morgen tak for hjælpen

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

fandt ingen hakker på spindel eller bærekugle. Men jeg har vendt gevind stykket længst muligt frem ad. Og det hjælper ikke

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu skriver du spindel?? Du mener vel bærearm?! Kan ikke forstå der ikke er markeret på bærekuglen?? Jeg tror vi snakker forbi hinanden, du skal have presset bærekuglerne ud og have nye presset i, som så skal være med længere vandring. Fandt lige denne film, hvor man kan se hvad det er det drejer sig om. Man kan se hvordan det er samlet til sidst i filmen. Stop den ved 2:26.

http://www.youtube.com/watch?v=PZLxPyRdAbY

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg tror jeg sad med åben mund og troede ikke mine egne øjne da jeg så den video.
Når nu manden har en presse. Hvorfor så rode med svejseren ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det tænkte jeg også Frank, men har ikke lyd på denne computer, så troede der måske var en forklaring på lydsporet. Det ser ikke ud til at være "the easy way".

Fik så læst på kommentarene til filmen, ham der har uploadet skriver at det er nemmere end at bruge pressen, da man risikere at ødelægger værktøj og bærearm når det er 30+ år gammelt og rustet sammen.

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hey det ser da simpelt ud. Hvis jeg tager manchetten af bærekuglen kan jeg vel se om det er der problemet ligger? når vi nu snakker bære kugler er der kun 2 ik? hvad med dem "nedenunder"?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er fire bærekugler. De rigtigt kloge vil sige der kun er to foroven. De bærer bilen. De nederste kalder de så støttekugler.
På kraven, som som kuglen presses i til, er der to hakker. De indikerer kørselsretningen. Dvs. de skal pege frem/tilbage, på en VW. Det kan være anderledes på andre biler. Ellers kan kuglen ikke bevæge sig når bilen fjedrer. Dem kan du se uden at tage manchettetne af.
Den øverste bærekugle har så en konus, der ikke følger med en ny kugle, men skal flyttes over fra den gamle. Den konus har også et hak. Det skal vende fremad for at bilen har maksimalt caster. Man kan så indstille camber/caster/kpi inden for snævre rammer med den.
Hakket kan være rustet væk så man må file et nyt med kanten af en fladfil. Bærekuglens hul skal være forsat BAGUD, så hjulet/spindlen læner sig bagud.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har lige prøvet og pille gummi manchetten af bærekuglen. Og når bilen er i bund går bærekuglen dertil hvor jeg viser.

billede0231.jpg

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

skal jeg skifte de to øverste eller alle 4? de nederste er i god stand.


Reply

You must log in to post.