jeg har en t2 bus som jeg gerne vil have en t1 motor lagt i kan det lade sig gøre og hvad kræver det??
vh buller
bus 1974, safari 1962 (1982), bobbel 1970 har haft nu Boom trike 1600i
montana@bbsyd.dk
jeg har en t2 bus som jeg gerne vil have en t1 motor lagt i kan det lade sig gøre og hvad kræver det??
vh buller
det kræver en masse tålmodighed fordi din bil bliver langsom ;-)
de fleste går den anden vej af samme grund, også kræver det et specielt kølerblik bagved motoren som vw selv monterede ved denne konvetion, og lidt ændring i ledningnettet...
men lige igen - - - Hvorfor ???
fordi den t4 motor som kun har kørt 82000 km koster lidt over en bondegård at reparere på og når den bryder sammen den ene gang efter den anden bliver man hurtig fattig...det har jeg aldrig prøvet med en t1.er - men passer t1.er på gearkassen??
ja du skal lige sikre dig at koblingen passer , så er det bare lige på med det , men surt du har haft de erfaringer , men alle erfaringer viser at en type4 motor holder til meget mere end en type1 motor, din type1 motor skal nok også få udfordringer når den skal slæbe de ekstra 400 kg en type2 vejer mere end en type1 plus oppakning...
koling og svinghjul skal helst op på 200 mm eller mere , en 180 mm er lige lille nok til en bus der skal trække lidt altid...
vil du ha noget driftsikkert som kan klare de lange ferieture , er det en god ide at overveje noget andet end en vw motor....
(selvom jeg ved det ikke er så fedt at sige i et vw forum) ;-)
heheee..det er rigtig men sandt
men det er da rart at vide det ikke kræver noget særlig
jeg kan jo købe 2stk t1.er for det halve af hvad en t4.er koster :-)
ser lige om jeg gider at samle min 914 motor eller om jeg bare springer lige over til t1
Alternativt kunne du jo fortælle hvad der går galt med din motor. Der er efterhånden en flok yderst kompetente T4 byggere herinde.
vil du ha det skal holde til lidt mere vil jeg anbefale din 914er, den burde kunne overleve mindst 3 type1 motorerer, selvom den koster lidt mere ;o)
ok så prøver jeg at samle min 914,er og giver den en chance hvad med blæsehus kan du andbefale poche eller alm. ???
er det din bay bus, så kør med org type4 køling , er den bedste der fåes til den motor
Hvad går der galt med type 4 motoren?? "Bryder sammen den en gang efter den anden", hvad mener du du så?
/Rolf
den har ikke rigtig kørt på alle cyl - så fik jeg det lavet, en utæt simsring og den kørte ok.
så gik det galt hvor den til sidst gik helt ned - tror kun den køre på 2cyl nu - skød og kunne ikke trække sig selv - masser af tænding
Ja, det ku´ jeg da osse godt li´å vide !!!
Hvis du har en "914" motor adskilt nu, så tag lige og fortæl os hvad det er helt nøjagtigt. Så kan vi lede dig i den rigtige retning med det samme, istedet for at du bygger noget du tror der dur.
Type 4 motoren er super stærk, men ikke stærkere end det ham der bygger den til. Den er endvidere noget underudviklet fra fabrikkens side, og der er flere punkter hvor man bør/kan forbedre den meget. Prøv at snak med feks. ham der kalder sig "Bumle" herinde inden du går igang.
T
Da vi kørte afsted på sommerferie kørte den ganske fint, men på dag 2 holdt den stille ca. 3 kvarter, hvorefter den kørte af r.... til - manglede cylinder 4. Når vi kørte 80 km/t var der ingen problemer, men i de lave omdrejninger gik det helt galt. Endte til sidst med, at den kun kunne køre 40 km/t, så den måtte lige en tur op og køre med falck.... :-( Den starter stadig med det samme, når jeg drejer nøglen, men hamrer og banker og skyder, og kører kun på 1-2 cylinder....
Samme symptomer har min 1600 type1 motor i min bus, så det er ikke sikkert det hjælper at skifte den ud med sådan en.. Jeg kan dog stadig køre fra Thogaa, og han kører med 2liters type4 :-)
hehe rene , jeg , som farmer skriver , ens motor er ikke bedre end manden der har lavet den *GG* - arh okay , lige under bæltestedet måske fra mig af ihvertfald ;-)
Har måske selv en idé om at det kan være et revnet topstykke, eller en brændt ventil - ville det kunne give de problemer?
Jada, eller ventilspillerum der er for små. Du kan da ikke skyde skylden på motoren for manglende vedligehold. Der er det manden du skal gå efter.
T
Fik bussen sidste sommer og har ikke selv meget forstand på type 4 motorer - men den gik i hvert fald ikke på alle 4 cylinder - har haft en til at hjælpe med at stille ventiler og den kom faktisk til at køre rigtig godt.
Har lige haft den startet op, og der er ingen forskel på motorgangen når jeg piller tænding fra på cylinder 3 og 4......
Jamen det kan jo være flere ting. Dem som du har nævnt, stoppet karburator, falsk luft, ristede tændrør, hvis den har kørt med nogen der ikke passer. Find selv på mer´.
T
Håber da ikke det er forkerte tændrør, for de er købt oppe hos dig :-)
Nå, men ser om jeg gider og bøvle mere med den eller jeg lægger en anden motor i - det må tiden vise. Godt man har en bobbel at køre i, så kan nummerpladerne fra bussen blive afleveret til forsikringen og den kan komme i værkstedet indtil næste forår.... Nåede da trods alt at komme på sommerferie i bussen selvom det fik en anden afslutning end forventet :-)
nu har jeg ingen forstand på motore overhovedet. men jeg prøver alligevel...
jeg har en kammerat der kører type3. og hans motor gik af H. til. det viste sig at være noget så simpelt som trykudligningen mellem manifoldene der var faldet af. den blev monteret igen og han trillede fint afsted...
morten
You must log in to post.