Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  sammenkobling af 2 batterier

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er ved at sammenkoble et forbrugs-batteri og et start-batteri med et skillerelæ,så jeg kan bruge strøm i camperen uden at tappe start-batteriet, har læst mig frem til at det er smart at sætte en sikring imellem de 2 batterier, men hvor stor skal den være, start-batteriet er 70 amp, forbrugs-batteriet er 90 amp og generatoren lader med 45 amp. Skal den sidde mellem skillrelæ og start-batteri, eller mellem skillerelæ og forbrugs-batteri.
Mvh Kenneth

(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Kenneth.

Du ka´købe et relæ ved Baltzer autocamper i Holstebro, mener jeg ga´ 60,- for min, den er på max 70A, vist rigelig til din også når du max ka´ lade med 45A.

Du mont den mellem batterierne, dvs batterierne monteres parellelt med relæet på + ledningen mell batterierne, og med ladelampe strømmen til at slutte relæet, så når motor er startet er relæ sluttet og der lades på begge batt.

Og når du er igang, så ta´ og flyt kabinelys og radio osv over på forbrugs batt, så ka du altid starte.

Hilsen Lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Lars.
Mener du ikke jeg behøver sikring imellem batterierne ? hvor skal den evt. sidde og hvor stor skal den evt. være
mvh Kenneth

(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Syntes ik´ det skulle være nødvendig med sikring mellem batterierne, der er jo heller ingen mellem generator og starter batteriet normalt, men husk selvfølgelig sikring videre fra forbrugs batt og videre ind i bilen.

Lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak for svaret

Nej kan heller ikke se hvad der skulle få sådan en sikring til at springe, men nu har jeg heller ikke så meget tjek på det bil-el. Nogle der ved hvorfor der forslåes sikring imellem de 2 batterier. ?

Mvh Kenneth

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er vel fordi folk regner med at de gør noget forkert. Nej det virker også tosset på mig. Der er endda synsfolk der kan finde på at forlange at man sætter sikringer ind i ladekredsen på en VW. Når de ser ledningerne under bagsædet mellem laderelæet og batteriet.
Hvor stor en sikring til forbrugeren ?
Så stor som der nu passer til ledningens tykkelse og forbruget. Det har ikke noget med batteriets "størrelse" at gøre. Vi har jo også kun 16 amp. sikringer i vores hus, selv om elværket kan lave meget mere.
Omvendt havde jeg engang en nummertobilskrot-type1. Der havde tidligere ejer lavet en ekstra ledning fra batteriet og op til lyskontakten. Et 6 kvadrat kabel med en 25 amp. sikring. På en lang tur smeltede sikringsholderen. Lyset gik ud på motorvejen KL 1 om natten. Fedt!
Men i sikringsholderen sad der jo kun en kuglepennefjeder som trykkede på sikringen. Den kunne jo ikke bære det strøm som lyset skulle bruge. Flot ikke ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Brug en sikringsholder fra f.eks. en VW Golf/ T4/Passat diesel til forvarmer/gløderør de er på 50 Amp og nogle terminaler der passer dertil.

(permalink) sgissel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

lige en ide fra båd verdenen hvad med at sætte sådan en her ind

http://www.amazon.com/9001e-e-Series-Battery-Switch-Selector/dp/B000K2MCR2

så vælger du bare hvilket battei du bruger så risikere du ikke at kører begge flade og stå med skæget i postkassen


Reply

You must log in to post.