Lugter fedtet af gearolie ?
Proppen er ikke svær at skifte. Du slår en skruetrækker igennem og vipper den ud.
Smør kanten på den nye med lidt Permatex eller jeg bruger bare lidt fedt og slå den i uden at rive gummiet. Det er en metalprop med gummibelægning.
Hvis ikke du kan købe en ny prop, så vend tilbage. Den har skiftet nummer.
Du skal tage dine led af akslerne. Læg mærke til hvordan de vender.
Så kan de skilles ad ved at du drejer dem alt det de kan og så kan man pille kuglerne ud. Og resten af leddet kan tages fra hinanden.
Læg igen mærke til hvordan delene vender. Inder og yderringen skal vende rigtigt i forhold til hinanden eller virker leddet ikke bagefter. Tag et led af gangen, så du har noget at kigge efter.
Vask delene af med motorrens eller benzin. Og KIG på dem. Kuglerne skal være blanke, uden misfarvninger eller huller i overfladen. Kuglebanerne skal også være fejlfrie. Hvis du kan se og mærke huller, så kassér leddet.
Sørg for at købe nye i anderkendt fabrikat.
På min speedster har jeg "lavet" 4 led ud af dele fra 6 af frygt for at få et nyt i dårlig kvalitet. Jeg ved godt det er forbudt at blande delene. Men jeg målte kuglernes diameter og vurderede at leddene kørte godt før jeg smurte dem op igen.
Det er vigtigt at du bruger det rigtige fedt i den rigtige mængde (90 gram tror jeg det er)
Fedtet skal i øvrigt udskiftes hver 70.000 km. Hvor mange biler tror du der får gjort det ?
PS.
Jeg taler af erfaring. Jeg har vasket, vurderet og genbrugt masser af led i min læretid hos VW.