Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vrøvl med 1600 motor!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har i et stykke tid kæmpet med at få min 1600 DP til at køre ordentligt!
Den skulle eftersigende være bygget af Dennis fra Bugservice og næsten ny. Skulle være bygget med lidt højere kompression, men ellers standard.

Hvad der er blevet gjort ved motoren:

Kompression-test.
Nye tændrør og tændkabler.
Ny tændspole.
Næsten ny 009 fordeler med elektronisk tænding.
Tænding indstillet til 28-32 grader ved fuldadvancering (3000+ omdr.)
Næsten ny 34 PICT-3 kaburator, renset og med nye pakninger. Vacuum dyser lukket af.
Tomgangdyse 60, hoveddyse 130.
Ny benzinpumpe.
Udstødning og manifold er tæt og uden lækager.

Jeg har prøvet at justere karburatoren efter diverse råd og dåd på nettet, intet har dog hjulpet på den ujævne motorgang.
Ved gas skyder den op af karburatoren og ud af udstødning.

Gode råd er velkomne!

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

lyder som om du har prøvet det meste ,prøv med et sæt platiner i stedet for den elektroniske tænding ,har før haft problemer med sådan en . men hvorfor kører du med 009 på std karburator ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

forkert tændingsrækkefølge? har du tjekket det

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har prøvet med platiner, ingen forskel...

Tændingsrækkefølgen er tjekket et par gange.

Jeg har ikke selv samlet motoren, så hvorfor den er bygget med en 34 PICT-3 bus-karburator og 009 fordeler aner jeg ikke. Men som jeg kan læse mig frem til, så er det svært at få til at spille 100%. Håbede lidt på at der var andre som havde leget med dette setup.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

009 og 34pict3 er en dårlig kombination. Jeg her selv prøvet, og som jeg husker det kørte den kun ordentligt når den fik no'en bank, ved dellast var den død. Farmer kan vidst et trick med din karburator så det kan komme til at virke.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og de der Cowboy-trick er der nogle han vil dele?

Har overvejet noget andet tænding eller karburator. Nu har jeg da en grund til at gå ud og investere i de kadronner som jeg alligevel havde i tankerne.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Std karburator = std strømfordeler.
Men HVIS du kører med en 009er, så har du husket at blokere vacumsuget på karburatoren?

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lad nu være med at gøre 009+std. karburator til et problem, det er det for så vidt ikke. Det eneste der er i det, er at std. fordeleren passer LIDT bedre til karburatoren/motoren. MEN det er de færreste der overhovedet bemærker forskellen. Det er IKKE den specfikke combo der gør at din motor opfører sig mærkeligt. 009 kører ok på ALT, men er altid et kompromis!

Hvis ellers den kan stå i tomgang både med både varm og kold motor, så prøv at se ned i karburatoren (med slukket motor), giv så gas og se om der kommer benzin ud af acc. dysepumperøret.

Jeg går ud fra ventiler er justeret?

Prøv evt. at montere et sæt platiner (for at udelukke fejl i ignitor modulet).

Og selvom du ikke havde blokeret vacuum udtaget på karburatoren, så ville det stadig ikke resultere i de fejl du nævner. (jeg læser det dog som om du har blokeret udtaget, selvom du kalder det noget andet end jeg ville kalde det).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja den er jeg med på John, men det er jo lykkedes for nogen at få det til at fungere, kan jeg læse mig frem til.

Vacumsuget er blokket.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 14 years siden | | | |

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rasser: ventiler står som de skal og har prøvet at montere nye platiner for at se om det kunne udelukke fejl på Ignitor modulet, uden held.

Det med at give gas og kigge ned i dysepumperøret må blive det næste.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Prøv med en anden karburator!

Det tager 20 min at skifte, og det er en hurtig indsnævring af fejlkilder. Istedet for at blive ved med at rense, justere osv. Hvis det virker at skifte den, ja så er det bare igang med at finde fejlen på karburatoren du har skruet af.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Check også for utætheder på indsugningssiden. Hæld vand omkring samlinger osv. mens motor står i tomgang. Det skal den jo så helst ikke reagere på, ellers har du fundet fejlen (eller en mere om ikke andet :-))

Prøv evt. også med et andet fordelerdæksel, og mål tændkabler igennem - også ting der er lynhurtigt klaret!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis en motor skyder, er der enten hul i udstødning eller også får en eller flere cylindre for mager blanding (kan være delvist tilstoppet tomgangsdyse)

Og ja 009er virker da - men som der bliver sagt - det er ikke den optimale løsning.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej jeg bliver også bare lidt småsur over at en mand ønsker hjælp til at fejlfinde på hans motor, og så ender det med at folk er ved at overbevise ham om, at det er fordi en 009 ikke fungerer sammen med en std. motor/karburator.

Det er jo kun med til at forvirre ham, og bidrager overhovedet ikke til fejlfinding på hans problem.
Det ville gøre det hele meget mere enkelt hvis der blev fokuseret på det reele problem, istedet for at snakke løs om at fordeleren fra starten er dødsdømt på hans motorcombo.

Forskellen på en std. fordeler og en 009 er jo blot at en std. fordeler kan flytte tændingen alt efter om der er belastning eller ej på motoren, hvor en 009 er ene og alene styret af motorens omdrejninger.

Og lad os så komme videre med fejlfindingen istedet for alle de røverhistorier der kun er med til at forvirre.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay der er lidt at arbejde med næste gang jeg ser bilen. Har desværre ikke det privilegium at have min bil i en garage ved siden af lejligheden. Så vi lader den lige stå til weekenden, og så må jeg se om jeg kan finde noget nyt karburator-værk.

Som jeg skrev i første indlæg, så er manifold og udstødning tjekket for lækager. Men måske jeg også lige skal over det igen, for en sikkerhedsskyld.

Tomgangsdysen er renset for urenheder.

Problemet er også lidt jeg ikke ved hvad motorstumper den er bygget på. Andet end at kompressionen er øget, men hvor meget ved jeg desværre ikke. Karburatoren var dyset med en tomgangsdyse i str. 50 og hovededyse i str. 150. Jeg formoder Dennis har gjort dette, men hvorfor kan jeg ikke lige se det logiske i. Måske han ser det her og kan uddybe det!? Eller om det er bare er en tilfældighed...

Det er ihverttilfald ændret til 60´er til tomgang og 130´er hoveddyse nu.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Meget læreri tråd den her :-)

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har fejlen været der hele tiden eller er den nyligt opstået ??

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg oplevede også at min skød op gennem karburtoren,inden jeg fik finstillet tændingen.
Min kører godt med en advance på 9 grader ved tomgang. (skulle vist være 7.5)
Men tjek hvad den er ved tomgang.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

og til Rene's "forkert tændingsrækkefølge? har du tjekket det".
Hvis du følger en haynes manual kan man nemt montere tændingskablerne forkert, hvis man følger den grafiske vejledning. Men så ville den nok ikke kunne starte.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

I´m with Rasser. Prøv med en anden karburator og se om det gør en forskel. (Det er set før, at en karburator pludselig bare ikke vil mere. Og jeg har aldrig fundet ud af hvorfor.
009eren er som udgangspunkt ikke årsag til at den laver de numre der. Men omvendt er joe totalt set meget lidt fortaler for kombinationen 31 - 34 Pict og 009. det eneste der sker (selv efter folk siger at "nu spiller det bare" er, at man har været nødt til at øge hoveddysen til en der er 0,5 - 0,75 for stor, for at maskere et hul den typisk får lige over tomgang. Og så trækker den typisk mindre moment i de lavere omdr.men ca det samme max. Så tror folk de har fået mere moment, fordi de kan mærke at det kommer. Det passer bare ikke. De har mistet noget i bunden. det opdager de bare ikke.

- Hvis ikke skift af karburator gør en forskel, vil jeg begynde at fejlsøge på tændingen igen. eftersom du har været efter en del af det, mistænker jeg tændspolen.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Næh, prøver ikke at fortælle at det ikke kan virke, skriver jo netop at det kan komme til det. Min egen erfaring er bare ikke ret god. Uden at gøre mig klog på det er det noget med at motoren kører magert ved lave omdr. pga. avanceringen på fordeleren. Måske det er derfor Dennis har skiftet dysen til 150.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.aircooledtech.com/34pict3_modification/
http://www.vw-resource.com/009_dizzy-34_carb.html

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bay71: Som jeg forstår det stiller man en 009 fordeler ud fra fuld advancering ved 3000+ omdr. dette giver også lige omkring de 7,5 før top i tomgang, så det passer.

Som jeg har skrevet ovenfor, så er tændingsrækkefølgen iorden. Det er jo somregel det første man tjekker!

Farmer: Mht. karburatoren så virker det lidt underligt, men vil prøve at se om jeg kan finde noget tilsvarende.

Jeg har prøvet at montere en anden tændspole uden held, så den er også udelukket.

Jeg måler tændkabler og skifter tændrør i weekenden.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har du prøvet at justere tænding til 10grader før top statisk med motoren stoppet?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com

Reply »

You must log in to post.