Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udskiftning af starter

(permalink) tobje1000 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en 1302, hvor starteren løber med når motoren er gået igang. Hvilket selvfølgelig ødelagt starteren.

Spørgsmålet er så, hvor sidder starteren henne af og hvordan får man den nemmest af, uden af få bilen på lift.

På forhånd tak

PS. Har i samme ombærring haft problemer med at min ladelampe før går ud efter et stykke tid, men de to ting har vel ikke noget med hinanden at gøre?

-------------------------------------------
Nu i Latebay army camper
25 59 07 59
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Først afmonterer du ledninger på batteri(VIGTIGT!) :)
Op på donkraft/buk med højre baghjul. Af med højre baghjul.
Derinde bagved sidder starteren. Så afmonterer du først ledningerne.. Og så vil jeg skyde på at det er en 17'er-nøgle du skal bruge til de bolte der holder selve starteren :) Den ene bolt sidder monteret på motorblokken, så der skal du altså ha' armen om foran(den side der vender mod kabinen) blæserhuset og løsne.

Det med ladelampen mener jeg ikke umiddelbart har noget med starteren at gøre.. Men det er der måske andre der kan svaret på :)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja start med at tage stelkablet af på batteriet. Ingen grund til at tage baghjulet af. Man laver det nedefra liggende på ryggen. Man kan alligevel ikke nå ude fra hjulkassen.
Først ledningerne og så starterens bolte. Så kan du tage starteren ned.

Ladelampespørgsmålet forstår jeg ikke. Der må mangle nogle bogstaver ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) tobje1000 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Korrekt, der mangler nogle bogstaver.

Spørgsmålet går på hvad der kan være galt når ladelampen først slukker når motoren får lidt omdrejninger?

-------------------------------------------
Nu i Latebay army camper
25 59 07 59
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Defekt laderelæ eller opslidte kul i dynamoen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) tobje1000 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kan man på nogen måde måle det? Og er det ikke lade relæet der sidder inder bagsædet?

Ja undskyld er ny i faget, men synes det er facinerende at rode med og få ny viden...

-------------------------------------------
Nu i Latebay army camper
25 59 07 59
(permalink) MEPS Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo ... Relæet sidder på nogle under bagsædet... Og på andre .. Som på min..sidder det i motorrummet på dynamoen.. Som du kan se på billedet.

Men som Frank oz siger... Prøv at skift kul på dynamoen... de koster ikke så meget.
Og hjælper det så ikke ... Så må du skift laderelæet ... Det er lidt dyre :)

pil.jpg

-------------------------------------------
MEPS ❦
soren.p.scholte@gmail.com tlf. 28404011
http://www.youtube.com/watch?v=6wyXuHUqF18
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Man kan jo hurtigt se om kullene er så slidte at fjederen ikke længere kan presse dem mod komutatoren.
Så har emnet været oppe så mange gange om hvordan man kan udmåle en dynamo og konstatere om der er håb og man så kan nøjes med at købe et nyt relæ.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

den med laderelæet kan sagtens være fordi din motor har for lave omdrejninger. En dynamo skal have nogle snoniger før den lader. Hvad mener du egentlig med der går lidt tid?? 2 sek eller 2 min

ladelampen skal slukke ved alm. tomgang (8-900 omdrejninger), men du kan sagtens opleve at den lyser svagt både i tomgang og mens du kører og det er ok

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Naah. En 6 volts lyser svagt i tomgang, men ikke en 1302. Den skal slukke lampen ved et ret lavt omdr.tal.
Hvis lampen lyser svagt under kørsel er det som oftest fordi ladelampen har for lille spænding på "bagsiden", mest et problem på 6 volts. Eller fordi kullene slynges væk ved højere omdr.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja dengang da tingene var nye og perfekte- en 1302'er er jo også en gammel bil efterhånden. Min 69'er lyser svagt nogle gange, men den lader perfekt, har nye kul og laderelæ så jeg tilskriver det at det er nogle gamle ledninger osv....gammelt lort opfører sig sgu underligt i ny og næ :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) tobje1000 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay har fanget det 1000 tak for hjælpen, så må vi se om det virker.

-------------------------------------------
Nu i Latebay army camper
25 59 07 59

Reply

You must log in to post.