Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Valg af strømfordeler.

(permalink) Eriksen66 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvilken strømfordeler kan I anbefale, hvis det IKKE må være 009, standard m. vacuum eller MSD?
Jeg er træt af 009'eren, orker ikke at sætte mig ind i vacuumslanger osv, og har ikke råd til MSD:-)

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Strømfordeleren skal altid vælges ud fra motoren den skal sidde på, så du bliver nødt til at skrive hvad det er for en motor du har.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Eriksen66 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Warp: 1914, 284 Engle, 044 toppe (40; 35,5), 2 stk. DRLA40.

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

...og hvorfor må det ikke være 009, det jo er det mest oplagte valg??

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Eriksen66 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg synes den driller mig ved omdr. fra 900 - 2000 RPM.

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis det ikke må være noget dyrere tænding som MSD, Mallory osv. ville jeg vælge 009. (kører selv med en 009 på en motor meget lig din, og det kører som det skal)
Jeg vil påstå at det ikke er 009'eren som model der er noget galt med. Det skal kunne køre ordenligt, men hvis det er en billig kina efterligning du har købt så er det nok der problemet ligger.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kører du med oliekøler i blæserhuset? hvis ikke så få lavet fordeleren så alle
knasterne er 90 grader og dine svingklodser og rotor er afbalanceret.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg plejer at tilpasse avanceringskurven i en original fordeler. Du skal finde en hvor kurvens længde passer og så fifle med fjedre til svingklodserne. Det kan godt være du skal bruge fjedre fra to fordelere.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Eriksen66 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Genau: Jeg er stået af?!

Frank: Det er et stykke ud over mine evner:-) Kan du prøve at uddybe?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lad os sige du finder ud af at din motor giver max effekt ved 30 graders fortænding. Og den kører bedst fra stående start ved 8 grader.
Så skal du finde en fordeler, der ud fra data har en kurve der er 22 grader "lang"
Så skal du ændre/indstille/fifle med svingklodsernes indstilling, hårdhed, af fjedrene så den giver max forstilling ved ca. 3000 omdr. og også falder ned i tomgang. Det er det 009´eren ikke vil og så bliver motoren hængende oppe i omdr.
Hvis din motor så gerne vil køre 1000 omdr. i tomgang, kan det ikke nytte noget at din fordeler begynder at avancere ved 950. Du skal indstille fjedrene så avanceringen starter ved 1025.
Ja der er ikke noget der er "bare lige" "og smide på"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lige mine ord Frank. Jeg tror ikke du selv kan gøre det jeg skrev det kræver en
strømfordelerprøvebænk.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det plejer nu at gå meget godt. Men min "rullefeltmand" kiggede nu godt nok underligt på mig første gang.
"nå de fleste plejer ikke at ane hvad jeg taler om, men jeg har sku´da aldrig haft en kunde før, der bare lige rykker fordeleren op og laver den om !"

Det er da også et levn fra min mørke fortid med Morris Mascot, hvor man jo kunne købe andre fjedre som reservedel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Morris Mascot, Josef Lucas så må du da vide hvor skæve og unøgaktige de fordelere
var/er især ubalance i rotoren der så tvinger akslen til siden.
Spørg lige hvor mange Poul Heikendorff (Erik Højer`s racermek)og undertegnede
har rep/ændret i tidens løb.Derfor en prøvebænk.
Nå nu er det her jo hjemmetuning.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

HÆ! Ja, strømfordeler tuning er et helt kapitel for sig. det må vi vist hellere ta et andet sted, ellers kommer vi nok til at kede publikumet lidt ;-)

MEN, Jeg tror måske Frank har ret i at du er så uheldig at have fået en af de billige fordelere, med en MEGET dårlig avanceringskurve.
- Jeg bruger efterhånden kun De Canadisk producerede 009ere, da jeg synes de er meget stabile og avancerer nogenlunde som de bør ud af kassen. De koster typisk omkr. 250 kr mere end de andre. Men det er jo hurtigt tjent ind.

Eriksen, hvis du har adgang til en tændingspistol, så efterprøv hvad Frank skriver, OG se hvor meget den egentlig trækker tændingen tilbage. Mit gæt er at den avancerer alt for meget, og for tidligt.

Nu er jeg ikke helt klar over hvor i Verden du holder til. Men du kunne jo evt. komme forbi på et tidspunkt. Så kan vi jo se på det.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis vi keder publikumet må de jo surfe over på facebook i stedet for. Dette er et forum for gamle folkevogne og med en del der roder med tuning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Toke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank og Torben, skriv endelig mere om "fordelertuning". Har forgæves ledt efter et ældre skriv af Frank om samme emne.

(permalink) Eriksen66 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Spændende læsning!

Jeg vil tjekke min avancering hurtigst muligt, og vende tilbage med en detaljeret rapport:-)

Det bedste jeg kan hive ud af fordeleren nu, sker ved 10 graders fortænding i tomgang. (Lyder det risikabelt, eller er det ikke bare normalt for 009'ere)?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej, det er helt fint.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Eriksen66 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er avanceringskurven retlinet?

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis du mener om kurven er ligefrem proportional så nej, men den er dog hverken eksponentiel eller noget, men krummer en del.
Kurven starter stejlt og flader mere ud når omdrejningerne stiger.
Selve formen på kurven kan du dog ikke gøre så meget ved, da det er centrifugalkraftens påvirkning af slyngklodserne, der styrer den. (og så alligevel kan formen godt ændres til en vis grad)
Det det handler om er at ændre på længden af kurven, dvs. det antal grader fordeleren advancere. Dette gøres som Frank er inde på ved at fifle med de fjedre slyngklodserne er hængt op i.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Neeej. Det er ikke helt rigtigt. Længden på kurven, altså det totale antal grader kan man ikke ændre på. Og dog, men så skal man file eller andet på slyngklodsernes stop.
Derimod kan man godt ændre på kurvens "stejlhed" Det gør fabrikken jo også ved at have en lille tynd fjeder og så en tyk med et aflangt øje i den ene ende.
Så virker den tynde mest ved lave omdr. og den tykke træder først til når klodserne kommer et stykke ud og det aflange øje "får fat"
Men skil nu en fordeler ad og kig ned. Så kan I se hvad jeg mener. Det er ikke til at lave på en PC.
"Nyere" fordelere har faktisk et plastikdæksel i siden hvor man udefra kan komme til at justere på fjedrene. Så er man fri for at skille dem ad. Og dog. For efter 30-40 år har de godt af at blive renset og smurt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg kunne jo også tage nogen billeder. Men det gider jeg ikke, I må selv kigge på det.
Jeg skal nemlig ud at køre med forskellige dyser i min speedster.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil nu stadig mene at justering af fjedrene ændre længden af advanceringskurven. Jo stejlere en stigning jo kortere en kurve.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er forkert. Kurven slutter når svingklodserne kommer ud til deres stop. Hvornår den starter og hvor hurtigt den slutter er så fjedrene.
Den fejl ved jeg godt at nogen begår ved f.eks. brug af Mallory fordeler. Så kigger de på den med stroboskop og fortæller at deres motor har 30 graders fortænding ved 3000 omdr. Men de glemmer lige at den så fortsætter ud til 45 grader ved 5000 omdr. jeg har ikke selv brugt Mallory, men noget må være forkert.
Jo Mallory har også nogen dele man kan udskifte der så f.eks. står "11 grader" på. Dem vil folk ikke bruge. Men det er fordelergrader så det er vist nok stoppet til klodserne der giver 22 grader i krumtapgrader.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank har ret.
Men med Malloryén skal/kan man jo netop flytte stopklodsen frem og tilbage som man nu ønsker, og skifte fjedre efter hvordan man vil have avanceringen. Det kræver lidt træning. Men så er det nu nemt nok.

Std fordeleren og 009eren kan sagtens ændres i længden på avanceringen. Men som nævnt, så skal man ind og lege med stopklodserne. Og så er det man skal holde tungen lige i munden, for det kan hurtigt blive for meget både til den ene og den anden side.
MEN, viser det sig at den 009 du har Eriksen, er en af dem der avancerer helt vildt. er det både bedre og billigere for dig at købe en der er mere rigtig ud af boxen. For inden vi har fået skiftet bøsninger og tilpasset akslen, sløret og kurven har vi brugt mere tid end fordeleren er værd.
Men se nu efter hvad den gør, så må vi ta den derfra.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.