Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  justering af SU kabs

Tags:
No tags yet.

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

skulle der mon ikke være nogle her der kender lidt til at juster SU kabs.... Det er 2 stk og jeg har efter hånden søgt og søgt efter en trin for trin guide og det er fundet... Men jeg kan ikke lige hitte hvad jeg kan gøre ved at stempel ikke køre ens.... Begge kabs er splinter nye og der er olie i klokken men man kan mærke at det ene stempel køre letter en det andet... Er der nogle der kender fremgangsmåden....? mvh leo-pol

(permalink) jpwest Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er masser af How To på youtube

West

(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Evt. forkert olie. Brug SAE 5 eller tynd MC forgaffelolie.
Det kan også være at fjedrene ikke er ens selv om de er nye. Se farvemark.
Skæve nåle,skævt mont. nåle/nåledyse/stempelklokke. Dæmperstempel forkert/skæv.
Rivninger i styr for dæmperstempel.Kanal for vacum delvis stoppet.

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

okay... Der er kommet symaskine olie på og det hjælp da vi skifteded det... Men det er lige som om at det ene stempel er dæmpet lige fra start og det andet begynder først 1 cm oppe... Og det føles som om at det ene har mer dæmpning en det andet....jeg har læst mig til at det vigtiske er at de står ens ved faste modregninger.... Men hvor meget "modstand" skal der være når man løfter i dem og hvordan ved man om det er det ene der har for meget modstand eller om det er det andet der har for lidt......? Men jeg må jo nok lige splitte klokkerne helt og se om der er noget der ikke er helt ens..... mvh leo pol

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er der mere olie i den ene, end den anden ?
Har dæmperstemplet, det du stikker ned og skruer på, mere slør op og ned i den ene ?
Har du se efter at fjedrene er ens ?

Hvor meget modstand ? Det er jo lidt forskelligt. De skal jo gå let og ikke klemme i klokken. Derefter kan man tilpasse modstanden med olie og fjedre, alt efter motorens behov. Det er jo trægheden der giver acellerationstilskudet.
Kan nålene centreres og har du gjort det ? Eller er det de nyere typer med løst ophængte nåle.
Er nålene ens ?
Osv, osv.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vigtigt!!!!!hvis du polere røret hvor dæmperstemplet er mont. må du kun!! bruge
Autosol polerecreme og en blød klud.Det samme med Stemplet med nålen.

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

okay.... Jeg må se om jeg ikke får tid her en af dagende til at splitte klokken ad og lure med lup... Nu har jeg da lidt at gå efter..... Men stemplerne køre fint hvis jeg tager nål-haløjerne op... Det er mer at det ene stempel føles som en støddæmper der lige er pakket ud af indpakningen når man sikker fingeren ind og trykker det op... Det andet føles som en gammel støddæmper der har kørt sin tid... Ikke død men lidt modstand.... Dog den øverste cm bliver dem lige som den anden.... Jeg må lige have det splittet det ad og se hvad der er inde i.... Men tak for hjælpen indtil videre.... Mvh leo-pol

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nålhalløjerne ?
Nålen sidder i bunden af de store stempler, som du løfter. Køb nu en bog om de karburatorer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja... Så fik jeg luret lidt youtube... (tak jpwest) fra mobilen her mens høsten har trukket til lange lange dage hvor man både har set solen gå ned og op på samme arbejdts dag.... Og der blev det hele jo serveret.... Og idag hvor høsten har haft hviledag har jeg fået splittet dem ad og tjekket stemplernes hastighed ved at monter et simpelt stykke tape for varcum hullerne i stemplet og vende klokken på hovedet og tjekke hastigheden.... Og der var næsten 3sek mellem de nået bund.... Jeg byttede rundt på stemplerne, og vupti.... Så fulgte de ad... Fedt.... Justerede svømmerhøjden også... På med dem igen... Juster juster.... Og den køre allerede meget bedere... Tager gassen rigtig fint.... Men det kniber med at få den til at stå rigtig lækkert i tomgang.. men jeg har jo så heller ikke noget at måle suget i karburatorne med... før hen lånte jeg gerne et digitalt der kunne tage op til 6 karbs... Men hvad hedder det lille man kan sætte løst for enden og aflæse en af gangen via et lille glas med en kugle i... Jeg har søgt på nettet men kan sku ikke hitte det... Hedder det et varcum meter... Eller flowmeter.... Og hvor kan man købe det.... Mvh leo-pol

(permalink) fvee Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Dem der køre mini i Hist.RACE bruger et stykke slange og lytter sig frem mellem de 2 karburatorer,og det virker ok.Jeg mener vi gjorde det samme da jeg gik på teknisk skole.Brugte du ikke den metode da du skruede på BLMC biler Frank??

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

he he.... Det er sådanne jeg har stilt dem ind idag.... og det var lige da fruen kom hjem fra arbejdt og kom ned for at sige hej.... Og der stod jeg med to benz slanger stukket ind i øerne.... Der fik jeg sku du grin med på vejen.... Men nu spiller jeg jo en del rock-musik.... Det er sikkert derfor jeg ikke lige kan få dem trimmet dem sidste smule ind... Så det ville jo være fint og få den helt ind inden svigerfar kommer og henter den....

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-PORSCHE-356-912-911-WEBER-DELLORTO-CARB-SYNCRO-TOOL-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem19beff3548QQitemZ110578578760QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

http://www.machine7.com/product.php?xProd=10967&xSec=2402

...min erfaring er at den fra Machine7 er bedst, den hopper ikke helt så meget.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jow da, det gør jeg da stadig på Kadrons og type3.
Jeg bruger så kun ét stykke slange. Det ser knapt så åndsvagt ud.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Næh, vel kun halvt - men det er nok også at foretrække at bruge samme øre til alle karburatorerne - man ku' vel med alderen gå hen og få forskelle fra øre til øre...

I hørelsen al'så!

Og så er det sikkert ikke helt let at lytte sig frem...

Men så hudt jeg hvisker, kan man vist nemt tjekke tomgangsblandingen ved at løfte stemplet lidt og bemærke, hvordan motoren reagerer.

Det er vist ikke alle SU'ere, der har monteret løftestiften til stemplet, men kan vist lade sig gøre alligevel...

Men start med at centrere nålene, før du begynder at pille ved indstillingerne. Hvis altså ikke nålene er 'flydende' monteret (var de vist på de senere typer), så behøves det ikke. Hvis nålen sidder skævt, så er det vanskeligt at justere ret meget...

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) webmate Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Også en mulighed!

http://www.classicare.dk/html/carbalan.htm

Kan købes i Danmark for 250 kr

Mvh
Per

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fandt lige et par link, der måske kan hjælpe - dog ikke med centreringen af nålene...

http://en.wikipedia.org/wiki/SU_Carburetter

http://www.z-car.com/510/S_U.html

Men hvilken type er dine karburatorer HS 2 - HS 4 - eller?

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hæ hæ - det er sgu for længe siden, jeg har rodet med SU'ere - det er jo ikke nålen man centrerer, men dysen i forhold til nålen...

Fandt det her: http://www.wikihow.com/Center-the-Jets-on-Su-Carburetors

http://www.ehow.com/how_2315149_center-jets-su-carburetors.html

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Til at just.blandingen JA.Slangemetoden er til at just.Gasspjældet.

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Naturligvis...

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

mange tak for link'ne.... Jeg er ikke lige helt sikker på hvad de hedder... Noget med HIF eller noget i den stil.... Men de sidder på en MGB fra 72.... og der står ikke noget på dem om hvad de hedder.... Det er svigerfar der har købt sådanne en lille fætter her fra ikke så lang tid siden og nået kun at køre 30 km i den, og så pissede det ud med benz... Så nu er den strandet her.... Skilte kabsne ad og regneded med at det var svømmeren der ikke var stillet da de jo er helt nye.... Men ham der har monteret dem har vist bare smidt dem på... Fået den til at køre og lukket klappen... Uden at se at det pissede ud nogle gange med benz direkte ned på udstødningsmanifoldet.... En rigtig brandbompe.... Så jeg sagde at enten lod han den stå.. Eller lånte autotraileren de 150 km hjem... Så nu hænger jeg på den.... Men jeg har lidt på fornemmeren at det er benzpumpen der trykker lidt for hårdt da den stadig drypper en gang i mellem selv om jeg har justeret svømmeren og de lukker fint.... Så jeg skal lige have prøvet med en anden og lidt mer blid pumpe.... nogle der ved hvor meget tryk at de her nåleventiler/svømmere kan holde tilbage... Den pumpe der sider på bilen er en universal firkantet model og hvad jeg kan finde er at den har et tryk på enten mellem 0.27-0.34bar.... Eller 0.40-0,48bar ifølge biltema kataloget.... Og nu har jeg lånt en af en ven der kun skulle føde max 0.25bar..... Mvh leo pol

(permalink) Genau Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mont. et komb. filter/trykregulator så du kan just. trykket til dine nåleventiler.
I gl. dage lavede Solex en lille reguletor som ikke kunne just.ved ikke om de kan købes mere, dem har jeg mont mange af på biler med 2 karburetorer,det gav en bedre motorgang og lavere benzinforbrug.

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tja... Det kunne godt være at det er vejen frem.... For nu har jeg monteret den pumpe fra min kammi og det hjalp lidt,... Det virker fint lige da jeg monteret den... Men lige pludselig efter 5min begyndte den sku og smide det ud af overløbene igen.... Først på den ene og lige pludselig den anden.... Og de snart mange gange jeg har haft dem af og tjekket svømmerne har jeg ikke kunne provoker dem til at hænge i svømmerne.... Og det skulle da være underligt at det er begge svømmere der har samme problem..... Skulle de her være mer følsomme over benz tryk en så mange andre..... Arre.... Må vist se at få fundet nogle data på dette englske skrammel her..... men jeg syntes at jeg har fået den til at køre okay taget i betragtning af at jeg kun har stillet dem på gehør..... :-) mvh leo pol

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har den filter på? Der ku' måske være snavs i tanken eller andre steder?

Og det kan vel godt gi' problemer med svømmerventilen.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja... Der sider et filter i motorrummet og det er nyt.... Og nu har jeg lige haft dem af igen.. Først den ene.. Virkede fint på bordet.. Stillede svømmeren op så den lukkede 4 mm før.. På med den, og uha... Nu var det kun den anden der hade problemet... Af med den anden og stille den svømmeren op lige som den anden... På med den igen... Og øv der gik 1min og så gjorde de begge det igen... Det kan skuda kun være trykket der kan trykke nåleventilen ned.... arrrreeee.... Jeg hader allersede englske møj biler..:-)... Nogle der ved hvor man finder data på sådanne en spand..... Frygter allerrede at det ender med at den kommer til at overvinter i min fine lade... Og man skulle jo helst ikke få et dårligt ry og folk på egenen tror at man er gået over til fjenden......

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der mangler vel ikke bare et varmeskjold så det er benzinen der giver sig til at koge i svømmerhusene.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.