Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Dårligt kørende motor blev til ikke kørende motor :)

Tags:
No tags yet.

(permalink) TaF Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej VW-folks!

Min motor har kørt fint i snart halvandet år uden de store problemer...

Men så sker det uheldige: Jeg låner en ud til en kammerat og den begynder at miste power og kan til sidst næsten ikke køre.
Jeg tager dagen efter ud og henter den efterladte bil og den starter med det samme - MEN har meget lidt power og kan kun køre knapt 60 km/h.
Det føles som om den kun køre på 2-3 cylindre med hvor den tredje/fjerde cylinder hopper lidt med igang imellem og omdregningerne kan ikke komme højere end ca. 2500.
Jeg får rullet den hjem med en masse koblingsfiling og som en ægte pensionist mht hastighed!

Siden har den let startet men forsat kørt som 2-3 cylindret-pensionist.

I dag pillede jeg fordeler af, pudsede kontaktflader og platiner let med smeredlæred. Så prøvede jeg at starte - men tror jeg kom til at drukne den.
Så rensede jeg alle tændrør hvor 3 af dem var sodet godt til - tør sort sod- se billed 1-3. Det sidste (som sad i cylinder 3) var en vådere sort sod (men altså ikke helt våd) - se biled 4.
Efter jeg rensede dem og satte dem i igen prøvede jeg med startgas - desværre uden held...

Til sidst tjekkede om der var strøm på tændspole, karburator (choker og ventil) - der var strøm på dem alle...

Nu lader jeg den stå til i morgen og prøver at starte igen...
Umiddelbart ville jeg tror at det var tændingen den er gal med - både fordi den ikke ville starte efter jeg havde pudset kontaktflader og fordi det var som om at den engang imellem fik lidt af sin power igen under kørsel.

Er der nogen der i stedet for suduko har lyst til lidt VW-diagnose? Så er hjælp meget velkommen - både her på nettet og på Lyneborggade, 2300 Kbh S.
Stil gerne spørgsmål eller kom med forslag til tests!

Ser frem til jeres respons,
Thomas Frederiksen
22104203

img_0564.jpg
img_0565.jpg
img_0566.jpg
img_0567.jpg

-------------------------------------------
"We shape our buildings; thereafter they shape us.", Winston Churchill
KBH S, 2300 - 22104203
(permalink) Waehrens Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er der gnist på tændrørene?

(permalink) Kirk... Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tjek at chokerspjældet er åbent når den er varm/plus til choker med tænding på

-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Dine tændrør ser godt noget lodne ud. Det kunne godt være et chokerspjæld der ikke åbner.
Men du har nok gjort mere skade med dit smergellærred. Terminalerne i dækslet skal ikke slibes. De virker bedst når de er lidt ru i overfladen. Det er der nu nok ikke sket noget ved.
Derimod er det helt forbudt at slibe platinerne. Så er de ødelagte. Men hvis du kan få fjernet sliberesterne kan de godt køre indtil (en prøvetur) du får nogen nye.

Du skal købe fire nye tændrør, og så skal du måle dine tændkabler igennem med et ohmmeter. Der skal være 1000 ohm i hver. 1 Kiloohm. Modstanden ligger i hætten. Der skal ikke være nogen modstand i selve kablet. Heller ikke i midterkablet.
Der er vist 5000 ohm i rotoren, jeg kan ikke huske om der er noget midterkullet.
Når du har styr på det skal du have indstillet platinerne med 0,4mm afstand. Når du har gjort det drejer du motoren så platinerne lukker. Så sætter du den til tænding og så prøver du at åbne/lukke platinerne med en skruetrækker. Så skal der spring en lille gnist mellem platinerne. Gør der ikke det, skal du rense dem med noget rent pap med acetone på. Hvis ikke der er gnist mellem platinerne, behøver du ikke prøve at starte. Tændingsanlæget virker ikke.
Når du har styr på det, kan du indstille tændingstidspunktet.
Så kan du få den igang og se på karburatoren -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TaF Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej igen!

Tak for de gode bud og den udførlige diagnosebeskrivelse (Frank).
Jeg har netop fået liv i hende igen (hun er kendt som Oda:) ) netop ved at rense platinerne - brugte dog husholdningssprit da jeg ikke havde acetone.
Hun kører stadig kun lige - som før - men trods alt kan den køre!

I morgen køber jeg mig et multimeter og tester kabler (Bosch og ruller desuden en tur til afslutning på onsdags-hygge i strandparken.
Jeg glæder mig til at få skiftet platiner og tændrør, forhåbentlig bliver det også i morgen!

Nu tænker jeg over hvorfor dette er sket i det hele taget:
Kan det passe at platinerne er brændt af - og at det er derfor at den er begyndt at køre så underligt og miste power?

Karburatoren mangler "stop-tappen" som sikre at vægtklodsen/chokertrappen har begrænset bevægelse - dette kan forklare at tændrørene soder til.

Så listen lyder på:
- Nye platiner
- Nye tændrør
- Ny "stop-tap" til karburator
- Wunderbaun!

Hvis nogen kan klare platiner et sted mellem amager og jyllinge i morgen så kigger jeg gerne forbi! (kører til Jyllinge kl. 9 og derfra igen kl. 11)

Tak for hjælpen,

Thomas
22104203

img_05691

-------------------------------------------
"We shape our buildings; thereafter they shape us.", Winston Churchill
KBH S, 2300 - 22104203
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Thomas,

Mht. din 'stop-tap' der mangler, har jeg være udsat for det samme. Det var ikke muligt at bore den gamle tap-stump ud og erstatte den med en ny, så jeg købte et NOS
dæksel af VW-arne hvor chokerelementet fra det defekte dæksel blev monteret i (Se vedlagte billed). Et brugt dæksel kan selvfølgelig også bruges. Når du køber platiner, så køb BOSCH (mon ikke Dennis fra BUG service har dem på lager?) og husk at smøre akslen med det fedt der plejer at følge med (ellers har Dennis vel 'en klat' til dig), ellers holder de ikke mange kilometer.

Hilsen
Torben

oktober og november 006.jpg
oktober og november 004.jpg

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) TaF Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Torben,

Tak for dit svar, jeg må finde mig et nyt dæksel til min 28 PICT-1 :) (tror jeg nok!).

Eller smide en 34 PICT-3 på som den egentlig burde have på (det er en 1600)...

Køber helt sikker BOSCH!

Opdatering følger i morgen...

Thomas

-------------------------------------------
"We shape our buildings; thereafter they shape us.", Winston Churchill
KBH S, 2300 - 22104203
(permalink) gizmo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Aplin.

Jeg har et multimeter:)

-------------------------------------------
Type 1, jan. 1960... (Amager)- marcuswake@hotmail.com (Bygningskonstruktør)
(permalink) TaF Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har lige købt et idag!
Man må ikke gå ned på grej... hehe.

Skal vi skrue lidt i dag?

-------------------------------------------
"We shape our buildings; thereafter they shape us.", Winston Churchill
KBH S, 2300 - 22104203

Reply

You must log in to post.