Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvor meget må man lovligt ændre på en boble-karosse?

Tags:
No tags yet.

(permalink) LilleDan Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Snakkede med en kollega forleden og vi blev lidt i tvivl om hvor meget man må ændre på sin boble-karosse? Han mente at man må stort set hvad som helst, eftersom karossen er boltet på bunden som er den bærende del. Jeg er lidt i tvivl om man må, da man f.eks skal svejse cabriolet-vanger på bunden når man laver en roadster. Men så har man jo igen også set tagsænkede biler som er lovlige?

Det hele kom af, at jeg engang havde en sjov fantasi om at lave en boble-coupe. Altså ligesom en 2-sæders roadster bare med fast tag og lang bagklap i stil med en Hebmüller. Altså ikke en aftagelig hardtop, men et fast, svejst tag. Men er det overhovedet lovligt?

Så hvad siger lovgivningen igrunden om karosseri-ændringer på bobler?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det sædvanlige kedelige svar: Dok. fra bilfabrikanten eller anderkendt prøvningsinstitut.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Airhead Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er dette et anderkendt prøvningsinstitut!?:
http://www.sfro.com/

Gad s'gu godt at køre til Malmö og lægge 4000,- svenske og få papir på
det hele!!?

-------------------------------------------
Cal Look Or Bust!
(permalink) micha racing Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvad skulle det hjælpe da biler der er godkendt i sverige ikke bliver i dk... næ du skal til tyskland og få tüv på det hele og skrevet i papirer så kan du få det godkendt og så skal der betales afgift.... fik en buggy fra tyskland som var godkendt med 180hk og 2.2L og det blev der betalt afgift af ,,, kan ikke husk hvor meget men det ved coty da det var ham der klaret det

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej desværre. Det er en privat organisation, der har fået tildelt en rolle i forbindelse med den særlige svenske selvbyggerordning.

Uanset hvad I gør. Så få lige Trafikstyrelsens velsignelse før i kører til syn med papirerne. En synsvirksomhed er ikke bemyndiget til at tage stilling til den slags.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Airhead Member
Skrev for 14 years siden | | | |

.....hvad skulle det hjælpe da biler der er godkendt i sverige ikke bliver i dk...
Der er jo forskel på at få en bil godkendt til syn fremfor i et prøvningsinstitut - selv i Sverige!!! Spørgsmålet gik på om sfro er godkendt og det er det så ikke ifølge Frank!

Er der nogen som har prøvet at køre til Tyskland og få en bil "TÜV-synet", hvis ja,
hvordan griber man det an og hvad koster det?
MVH - Johnny

-------------------------------------------
Cal Look Or Bust!
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hay jeg er ved at bykke en to personers v rod men inden jeg gik i gang fik jeg fat i buggy godkendelsen og kørte ud til a+ bilsyn og snakket med dem om min plan og det haved ikke nogen betydning at jeg ønsket at bykke min egen buggy i jern

så mit forslag er at opkorte din bund 272 mm og så gå i gang med at byg din coupe
syntes faktisk det er en total fed plan kpkort dørene 120 mm og stykket fra døren til bavskerm opkortes 152 mm så passer det og så betal buggy afgift

io.jpg

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har også fået at vide at jeg bare skal korte den, så må man selv "næsten" bestemme hvad der kommer oven på, så længe det opfylder skærm og lygte lovgivningen.. Er jo nød til at følge reglerne!!! For et par cabvanger er da klart at foretrække.

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) bjornen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Amg. sådan en 2 dørs a la hepmuller er du da velkommen til se en, der er næsten færdig, lavet for over 15 år siden,den er i vest sjælland.MVH Bjørnen 20 72 01 94

(permalink) vsmeden Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hay bjornen
du skulle vel ikke have lyst til at ligge et par fotos ind :-) :-))

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) Hans_vestergaard Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu når vi snakker Coupe, så må jeg lige gøre opmærksom på denne Norske projekt: http://forums.pre67vw.com/Default.aspx?g=posts&m=32544
Hvis man går efter hepmüller bagenden, kan plade delene nu købes (dyrt):
http://blech-manufaktur.de/40597/home.html

(permalink) Airhead Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.fstyr.dk/Service%20pages/FAQ/Koretojer/Tekniske%20krav%20til%20koeretoejer/Tuning%20og%20chiptuning.aspx

Fundet på fstyr's hjemmeside, hvor de skriver således:

"Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model."

Hvis det ikke er sfro i Sverige der menes, hvad er det så for et godkendt prøvningslaboratorium?

-------------------------------------------
Cal Look Or Bust!

Reply

You must log in to post.