Jeg har selv sat en brugt port op. Jeg var endda så uheldig at der var 2 porte der var blandet sammen.
Jeg startede med løseligt at montere de 2 lodrette skinner i porthullet med skruetvinger.
Herefter satte jeg ruller på det nederste portelement. Som oftest det med håndtaget.
Monter elementet mellem de lodrette skinner. Nu har du en idé om afstanden mellem de to lodrette skinner.
Frem med lodstok/vaterpas.. Mål igen og igen at skinnerne sidder lodret. Når du er tilfreds monter skinnerne med et par solide skruer/plugs i væggen. Hullerne er tit ovale. Bor midt i hullet så du har lidt justering begge veje. Begynd at stable elementerne ovenpå hinanden. Et af gangen. Monter hængslerne på det ene af elementerne før du løfter det op. hav gerne en hjælper eller to. Når du har dækket hullet i væggen med elementer kan du montere de vandrette skinner og svingene. Brug vaterpas igen. Mål at der er samme afstand hele vejen fra gulv til bagerste stop. Tag krydsmål. Der er en hvis mulighed for slup i rullerne, men gør dig umage - jo bedre kommer din port til at køre. Nu kan du sætte skruer i resten af hullerne. Brug dem alle og tænk stort! Der er store kræfter på spil når det stormer rundt om en bygning og ofte suges en aluport faktisk udad under et stormvejr. Til sidst monterer du fjedre og wirer til optræk. Jeg brugte 400 kr. på at få en lokal portmontør til lige at svinge forbi og justere optrækket. I rum med ringe plads over porten bruger man porte med hjul over porten og optræk i bagerste ende af de vandrette skinner. Visse portsystemer kan anvendes til begge muligheder. Jeg fandt meget hjælp på garagejournal.com
God arbejdslyst