Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  5 gear ???

Tags:
No tags yet.

(permalink) SJN Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kan man bygge en almindelig 4 gears om til 5 gear ???

http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=13_389

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det ville ihvertfald være rart med et overgear til motorvej:)

(permalink) Hye Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du kan også få 5 gear ved Tafel i Tyskland til den nette sum af 2100 euro...

Hye

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Griebel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo,men som du selv kan læse på GB's side,er der "lige" et par ting der skal kigges på....Der findes et par stykker i DK..
I Januar 2005 arkivet på http://www.griebel.blogspot.com kan du se et billede af den 5-trins,som på det tidspunkt tilhørte R.Lokdam

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) SJN Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jojo, kan da godt se at det er lidt omstændigt, og måske en smule dyrt, men er bare altid blevet tudet ørene fulde af at det ikke kan lade sig gøre :) .... Men ligger et stykke ude i fremtiden med den pris :D

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er meget mere fornuftigt at få bygget sig en 4 gears gearkasse , der kører som en med 5 vil jeg tro - men husk at få bygget motoren så den passer dertil med køling mm..

en luftkølet er langt mere afh af nok rpm end feks en vandkølet er

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SJN Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tænker jeg heller ikke at bliver noget problem, før jeg skal ud og investere i en ny gearkasse.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en gearkasse 3.88 med 0.82 4. gear hvis det kunne være af interesse? den kører med ca. 2700 omd. ved 100 kmt.

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) SJN Member
Skrev for 14 years siden | | | |

har ingen interesse medmindre det er prostreet eller derover :)

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Griebel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

2700 omd./100 kmt...dækstr.?

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 14 years siden | | | |

185 / 65 R 15.... Den ligger i bussen som har kørt 192 kmt. med tagbagagebære!

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Gonzo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Danborn

Skal der ikk lidt af en motor til for bare at kunne trække med den gearbox?!

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo det burde han også snart montere istedet for det småtteri der er i nu! ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Man skal passe på. Min nabo kørte 388x082 i hans første speedster. Der var springet til 4, for langt med hans 2,4L type4.
Man skal have alle fire gear "med op"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo Gonzo, det er det der er problemet! Som Rasser så rigtigt skriver må jeg se og finde en "rigtig" motor
Nææ det funker sgu meget godt, den går 160 i 3. så 4. fungerer fint som en slags overgear! den bliver heller ikke særligt varm
Men når det er sagt ville mindre kunne gøre det.. Jeg skal prøve med 4.125 og 0.89 så ma jeg se hvad jeg vælger?
Den kan jo godt lide omdrejninger...;o)
Men jeg må indrømme at det er en fornøjelse at cruise med 3000 omd. uden larm....

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) SJN Member
Skrev for 14 years siden | | | |

snyd :(

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mener at kunne huske at Gene Berg løsningen ikke giver højere top gear.
Så hvis det er det du skal have, er 4 gear og en større total gearing vel ligeså godt.
(medmindre det er helt nødvendigt med "close ratio jeg skal køre ræs" gearkasse)

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det bestemmer man jo selv. Det var ikke Gene Bergs mening at den skulle bruges med højere (lavere hedder det jo) slutudveksling, men det skal han nu ikke komme til at bestemme.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gonzo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvilken motor kører du med nu Danborn, hvis jeg må spørge?

Ja det er selvfølgelig også afgørende hvilke udvekslinger de andre gear har. Men det lyder lidt som om Danborn oplever det samme som Frank's nabo med speedsteren. Eller kunne speedsteren slet ikke køre i 4. ?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jow-jow, den kunne da køre men gik tydeligt i knæ ved gearskiftet fra 3. til 4.
Men "vi" nåede også kun 3 km, så var det slut.

Se "blodpølen" på asfalten på http://www.vwspeedster.dk under "den første speedster" En sprængt olieslange og så blev olien opsuget af en omviklet udstødning. En ren brandfælde. Da vi så trak i kablet til bagklappen, sprang kablet. Flot Chesil !

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gonzo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Triste billeder! Der er ikke meget tilbage når der har været ild i sådan en.

Var den 2,4L type4 motor bygget specielt meget til race? Jeg tænker at hvis den var bygget mere som en momentstærk motor burde det vel fungere bedre eller hva? Det ville måske også sikre, at den ikke bliver unødigt belastet. Som Bornholmer skriver er en luftkølet jo afhængig af rpm for at køle. Hvis motoren er mere momentstærk er den vel mindre "presset" ved lavere rpm. Eller rammer jeg helt ved siden af?

:o)

(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 14 years siden | | | |

Min kan snildt køre i 4. den er bare ikke nogen raket! men det er jo heller ikke meningen..
Den giver bare en go'benzin økonomi og mindre larm...
Det er en Porsche 6'er på en type-1 gearkasse der ligger i min Bay bus.... Ikke helt original gearkasse that'is..

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det var en gademotor med en mild knast. Men det ved vi ikke noget om. Jeg syntes ikke den var specielt stærk. Jeg tror også nok den kunne trække bilen. Springet mellem 3. og 4. var bare for stort.
En luftkølet er afhængig af omdr. for at køle. Man skal ikke "presse". Men at køre 130 på motorvej, med blød speederfod (1cm gas) er ikke at presse den. Men hvis du kører 130 ved 3/4 gas og 3200 omdr. Så presser du den. Så udvikler du en masse varme i topstykkerne som ikke bliver ledt væk.
Det vil så også have betydning om du skubber en type2, en type1 eller en speedster gennem luften.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gonzo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mange tak for info! Jeg tror, at jeg i store træk forstår hvor og hvorfor problemerne kan opstå.

Men jeg vender nok tilbage med opfølgende spørgsmål, når jeg er længere i mine planer (og mit projekt generelt)

;o)

(permalink) Offer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en baycamperbus med en 2,2 l type 4 med en mild knast og en ombygget gearkasse med en 0,82 4 gear. Det fungere super sålænge man bygger motoren til bundtræk og ikke max HK, så fungere det fint. Cruisede til Le Mann i den i sommer og de går virkelig fint ved 120 km/t, men glem alt om god brændstof økonomi på en bus med 40 mm carb.

MVH Offer

-------------------------------------------
årg. 78 Baybus org. Westfalia

Reply »

You must log in to post.