Kan man bygge en almindelig 4 gears om til 5 gear ???
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Kan man bygge en almindelig 4 gears om til 5 gear ???
Det ville ihvertfald være rart med et overgear til motorvej:)
Du kan også få 5 gear ved Tafel i Tyskland til den nette sum af 2100 euro...
Hye
Jo,men som du selv kan læse på GB's side,er der "lige" et par ting der skal kigges på....Der findes et par stykker i DK..
I Januar 2005 arkivet på http://www.griebel.blogspot.com kan du se et billede af den 5-trins,som på det tidspunkt tilhørte R.Lokdam
jojo, kan da godt se at det er lidt omstændigt, og måske en smule dyrt, men er bare altid blevet tudet ørene fulde af at det ikke kan lade sig gøre :) .... Men ligger et stykke ude i fremtiden med den pris :D
er meget mere fornuftigt at få bygget sig en 4 gears gearkasse , der kører som en med 5 vil jeg tro - men husk at få bygget motoren så den passer dertil med køling mm..
en luftkølet er langt mere afh af nok rpm end feks en vandkølet er
tænker jeg heller ikke at bliver noget problem, før jeg skal ud og investere i en ny gearkasse.
Jeg har en gearkasse 3.88 med 0.82 4. gear hvis det kunne være af interesse? den kører med ca. 2700 omd. ved 100 kmt.
Jesper
har ingen interesse medmindre det er prostreet eller derover :)
2700 omd./100 kmt...dækstr.?
185 / 65 R 15.... Den ligger i bussen som har kørt 192 kmt. med tagbagagebære!
@Danborn
Skal der ikk lidt af en motor til for bare at kunne trække med den gearbox?!
Jo det burde han også snart montere istedet for det småtteri der er i nu! ;-)
Man skal passe på. Min nabo kørte 388x082 i hans første speedster. Der var springet til 4, for langt med hans 2,4L type4.
Man skal have alle fire gear "med op"
Jo Gonzo, det er det der er problemet! Som Rasser så rigtigt skriver må jeg se og finde en "rigtig" motor
Nææ det funker sgu meget godt, den går 160 i 3. så 4. fungerer fint som en slags overgear! den bliver heller ikke særligt varm
Men når det er sagt ville mindre kunne gøre det.. Jeg skal prøve med 4.125 og 0.89 så ma jeg se hvad jeg vælger?
Den kan jo godt lide omdrejninger...;o)
Men jeg må indrømme at det er en fornøjelse at cruise med 3000 omd. uden larm....
Jesper
snyd :(
Mener at kunne huske at Gene Berg løsningen ikke giver højere top gear.
Så hvis det er det du skal have, er 4 gear og en større total gearing vel ligeså godt.
(medmindre det er helt nødvendigt med "close ratio jeg skal køre ræs" gearkasse)
Det bestemmer man jo selv. Det var ikke Gene Bergs mening at den skulle bruges med højere (lavere hedder det jo) slutudveksling, men det skal han nu ikke komme til at bestemme.
Hvilken motor kører du med nu Danborn, hvis jeg må spørge?
Ja det er selvfølgelig også afgørende hvilke udvekslinger de andre gear har. Men det lyder lidt som om Danborn oplever det samme som Frank's nabo med speedsteren. Eller kunne speedsteren slet ikke køre i 4. ?
Jow-jow, den kunne da køre men gik tydeligt i knæ ved gearskiftet fra 3. til 4.
Men "vi" nåede også kun 3 km, så var det slut.
Se "blodpølen" på asfalten på http://www.vwspeedster.dk under "den første speedster" En sprængt olieslange og så blev olien opsuget af en omviklet udstødning. En ren brandfælde. Da vi så trak i kablet til bagklappen, sprang kablet. Flot Chesil !
Triste billeder! Der er ikke meget tilbage når der har været ild i sådan en.
Var den 2,4L type4 motor bygget specielt meget til race? Jeg tænker at hvis den var bygget mere som en momentstærk motor burde det vel fungere bedre eller hva? Det ville måske også sikre, at den ikke bliver unødigt belastet. Som Bornholmer skriver er en luftkølet jo afhængig af rpm for at køle. Hvis motoren er mere momentstærk er den vel mindre "presset" ved lavere rpm. Eller rammer jeg helt ved siden af?
:o)
Min kan snildt køre i 4. den er bare ikke nogen raket! men det er jo heller ikke meningen..
Den giver bare en go'benzin økonomi og mindre larm...
Det er en Porsche 6'er på en type-1 gearkasse der ligger i min Bay bus.... Ikke helt original gearkasse that'is..
Det var en gademotor med en mild knast. Men det ved vi ikke noget om. Jeg syntes ikke den var specielt stærk. Jeg tror også nok den kunne trække bilen. Springet mellem 3. og 4. var bare for stort.
En luftkølet er afhængig af omdr. for at køle. Man skal ikke "presse". Men at køre 130 på motorvej, med blød speederfod (1cm gas) er ikke at presse den. Men hvis du kører 130 ved 3/4 gas og 3200 omdr. Så presser du den. Så udvikler du en masse varme i topstykkerne som ikke bliver ledt væk.
Det vil så også have betydning om du skubber en type2, en type1 eller en speedster gennem luften.
Mange tak for info! Jeg tror, at jeg i store træk forstår hvor og hvorfor problemerne kan opstå.
Men jeg vender nok tilbage med opfølgende spørgsmål, når jeg er længere i mine planer (og mit projekt generelt)
;o)
Jeg har en baycamperbus med en 2,2 l type 4 med en mild knast og en ombygget gearkasse med en 0,82 4 gear. Det fungere super sålænge man bygger motoren til bundtræk og ikke max HK, så fungere det fint. Cruisede til Le Mann i den i sommer og de går virkelig fint ved 120 km/t, men glem alt om god brændstof økonomi på en bus med 40 mm carb.
MVH Offer