Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Diagram for original lyskontakt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nogen der har el-diagrammet liggende for en original lyskontakt model ca. ´68???

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hold kæft jeg havde læst helt forkert ! Jeg læste det som om det var stoplyskontakten du spurgte om.
Lyskontakten er værre. Hvad vil du vide ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jamen jeg er den lykkelige indehaver af en Buggy bygget på en ´68er og ALT virker perfekt - lige bortset fra at hvis bilen er startet og jeg slukker på lyskontakten så kan motoren ikke slukke.... :o)

Så jeg kunne rigtig god tænke mig diagrammet over hvilken ledninger der skal tilsluttes de respektive klemmer så det virker som det skal.

Det er den eneste fejl i mit el-system og har været der alt den tid jeg har haft bilen. Der må være sket en fejl i tilslutningen da det er blevet samlet i sin tid.

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er der kørelysautomatik bygget på ?

Men du kan finde ledningsdiagrammer på thesamba.com. Det er ikke vigtigt om du finder det helt præcise diagram til netop din bil. Numrene på kontakten er de samme.
Du må prøve at holde hovedet koldt og se på hvor pokker den får det strøm fra til at køre videre på.
Men et relæ over tændingen kan være nok. Det må være tændspolens selvinduktion der kan være kraftig nok til at holde at relæ der først er trukket.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok, må prøve at lure den... :o)

Det er ikke helt optimalt.

Der er ikke kørelys på, men lyset står altid tændt i første trin på kontakten, og så virker det hele som det skal. Vil bare gerne have det til at fungere efter hensigten.

Prøver at kigge på thesamba.com

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis ikke "ikkeVWmekaniker" har lavet ledningsnet på den og i værste fald en svensker. Så er det helt sikkert lavet forkert.
Det kan tælles på en hånd de selvbyggerbiler, jeg har set, hvor ledningsnettet er lavet som det originale.
Og de to af dem er mine egne.
Det er jo ikke let at lave et brugbart ledningsnet med udelukkende blå og gule ledninger.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Alt er nummereret og ser ellers ret professionelt ud, og der er brugt ordentlige klem-rækker, relæ-rækker mm som man bruger i eltavler. Absolut ikke noget hobby eller kompromis i det.

Så tror bare at der er en smutter i et par af de ledninger der sidder på kontakten.

Som sagt der er ingen andre fejl i noget og alt andet fungerer perfekt.

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå men det lyder jo fornuftigt. Fandt du et diagram ? Jeg kan ikke huske alle numrene i hovedet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har ikke kigget endnu. Vil bruge lidt tid i aften. Min arbejdsgiver foretrækker nok at jeg venter med at støve rundt på VW sider for at finde el-diagrammer..... :o)

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) vw_arne Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det kan være din lyskontakt der ikke passer til årgangen.
vw kører med to forskellige modeller
de ældre modeller lyser lang/nærlyset i tændt stilling
uden at tændingen er tilsluttet.
de nyere går ned på positionslys når tændingen afbrydes
dette kan give det problem du beskriver.
Mvh Arne

-------------------------------------------
vw.arne@tdcadsl.dk
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Arne

Ok, ja det kunne jo godt være at det er der der er en fejl..... Der er ikke positionslys når jeg afbryder tændingen.

Der er tre trin på kontakten: slukket, midt og trukket helt ud.

Har du diagram over tilslutning af klemmerne på kontakten??

Ellers prøver jeg thesamba.com i aften

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der skal kun være to trin. Det tyder på at det ikke er en original kontakt.
1.trin positions/baglys/nummerpladelys uden tænding på (lovkrav, omsynsfejl)
2.trin alle de førnævnte samt nær/fjernlys som så skiftes på relæet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vw_arne Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Den gamle type lyskontakt har kun 1 strømtilslutning ledning(rød).
den nyere har 2.den til lang/kortlys kommer fra tændingslåsen.
derfor er det vigtigt at tændings og lyskontakt passer sammen.
ellers bliver tænding og lys koblet sammen når lyskontakten
er trukket helt ud.
Mvh Arne

-------------------------------------------
vw.arne@tdcadsl.dk
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Frank. Det er lige præcis den kontakt jeg har. 3. stilling er slukket, så ja - to trin præcis som du beskriver.....

Det er jo så bare ikke lige sådan den virker på min bil. :o)

Så må rode lidt med de ledninger og lure hvilke der sidder forkert.

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

OK hvis du kalder "slukket" for en 3.stilling så :-)
Ja på en 68´er går der en tyk rød fra batteriet (laderelæet) til 30 på kontakten. Det ben er dobbelt så den tykke kan fortsætte ned til sikringsholderen og give strøm til de ting der virker uden tænding til.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Super :o)

Jeg må hjem og skille ad når jeg har tid..... Så er der da et sted at starte.

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

30-30 strøm fra batteri uden sikring
58 positionslys
58b instrumentlys
56 lys, strøm til op/nedblændingsrelæ

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Søren Lind Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Perfekt. Tusinde tak.

Så skulle jeg være godt rustet til at rette den fejl.

-------------------------------------------
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301

Reply

You must log in to post.