Nogen der har el-diagrammet liggende for en original lyskontakt model ca. ´68???
mail: soeren.lind @ mail.dk mobil: +45 4033 5301
Nogen der har el-diagrammet liggende for en original lyskontakt model ca. ´68???
Hold kæft jeg havde læst helt forkert ! Jeg læste det som om det var stoplyskontakten du spurgte om.
Lyskontakten er værre. Hvad vil du vide ?
Jamen jeg er den lykkelige indehaver af en Buggy bygget på en ´68er og ALT virker perfekt - lige bortset fra at hvis bilen er startet og jeg slukker på lyskontakten så kan motoren ikke slukke.... :o)
Så jeg kunne rigtig god tænke mig diagrammet over hvilken ledninger der skal tilsluttes de respektive klemmer så det virker som det skal.
Det er den eneste fejl i mit el-system og har været der alt den tid jeg har haft bilen. Der må være sket en fejl i tilslutningen da det er blevet samlet i sin tid.
Er der kørelysautomatik bygget på ?
Men du kan finde ledningsdiagrammer på thesamba.com. Det er ikke vigtigt om du finder det helt præcise diagram til netop din bil. Numrene på kontakten er de samme.
Du må prøve at holde hovedet koldt og se på hvor pokker den får det strøm fra til at køre videre på.
Men et relæ over tændingen kan være nok. Det må være tændspolens selvinduktion der kan være kraftig nok til at holde at relæ der først er trukket.
Ok, må prøve at lure den... :o)
Det er ikke helt optimalt.
Der er ikke kørelys på, men lyset står altid tændt i første trin på kontakten, og så virker det hele som det skal. Vil bare gerne have det til at fungere efter hensigten.
Prøver at kigge på thesamba.com
Hvis ikke "ikkeVWmekaniker" har lavet ledningsnet på den og i værste fald en svensker. Så er det helt sikkert lavet forkert.
Det kan tælles på en hånd de selvbyggerbiler, jeg har set, hvor ledningsnettet er lavet som det originale.
Og de to af dem er mine egne.
Det er jo ikke let at lave et brugbart ledningsnet med udelukkende blå og gule ledninger.
Alt er nummereret og ser ellers ret professionelt ud, og der er brugt ordentlige klem-rækker, relæ-rækker mm som man bruger i eltavler. Absolut ikke noget hobby eller kompromis i det.
Så tror bare at der er en smutter i et par af de ledninger der sidder på kontakten.
Som sagt der er ingen andre fejl i noget og alt andet fungerer perfekt.
Nå men det lyder jo fornuftigt. Fandt du et diagram ? Jeg kan ikke huske alle numrene i hovedet.
Jeg har ikke kigget endnu. Vil bruge lidt tid i aften. Min arbejdsgiver foretrækker nok at jeg venter med at støve rundt på VW sider for at finde el-diagrammer..... :o)
Det kan være din lyskontakt der ikke passer til årgangen.
vw kører med to forskellige modeller
de ældre modeller lyser lang/nærlyset i tændt stilling
uden at tændingen er tilsluttet.
de nyere går ned på positionslys når tændingen afbrydes
dette kan give det problem du beskriver.
Mvh Arne
Arne
Ok, ja det kunne jo godt være at det er der der er en fejl..... Der er ikke positionslys når jeg afbryder tændingen.
Der er tre trin på kontakten: slukket, midt og trukket helt ud.
Har du diagram over tilslutning af klemmerne på kontakten??
Ellers prøver jeg thesamba.com i aften
Der skal kun være to trin. Det tyder på at det ikke er en original kontakt.
1.trin positions/baglys/nummerpladelys uden tænding på (lovkrav, omsynsfejl)
2.trin alle de førnævnte samt nær/fjernlys som så skiftes på relæet.
Den gamle type lyskontakt har kun 1 strømtilslutning ledning(rød).
den nyere har 2.den til lang/kortlys kommer fra tændingslåsen.
derfor er det vigtigt at tændings og lyskontakt passer sammen.
ellers bliver tænding og lys koblet sammen når lyskontakten
er trukket helt ud.
Mvh Arne
Frank. Det er lige præcis den kontakt jeg har. 3. stilling er slukket, så ja - to trin præcis som du beskriver.....
Det er jo så bare ikke lige sådan den virker på min bil. :o)
Så må rode lidt med de ledninger og lure hvilke der sidder forkert.
OK hvis du kalder "slukket" for en 3.stilling så :-)
Ja på en 68´er går der en tyk rød fra batteriet (laderelæet) til 30 på kontakten. Det ben er dobbelt så den tykke kan fortsætte ned til sikringsholderen og give strøm til de ting der virker uden tænding til.
Super :o)
Jeg må hjem og skille ad når jeg har tid..... Så er der da et sted at starte.
30-30 strøm fra batteri uden sikring
58 positionslys
58b instrumentlys
56 lys, strøm til op/nedblændingsrelæ
Perfekt. Tusinde tak.
Så skulle jeg være godt rustet til at rette den fejl.
You must log in to post.