Fra hvilken årgang kom de i busserne ? passer en cu motor i en latebay 76
mvh Kenneth
Fra hvilken årgang kom de i busserne ? passer en cu motor i en latebay 76
mvh Kenneth
Jeg er ikke ekspert, men jeg mener CU motoren er designet til t3'eren og derfor er sen 1979 til 1983.
En CU motor kan kommer til at passe i en latebay, men der skal en del arbejde til.
Det er ikke opgave der lige er klaret på 2 sek. fordi:
- kølebliket er anderledes
- alu blæsehuset er andereledes.
- generatoren sidder anderledes monteret og er en helt anden type
- oliepåfyldningen sidder anderledes
- varmekasserne kan være svære at finde og få til at passe
- udgangene fra blæserhuset til varmekasserne er anderledes
- motorophængbøjlen er en hel del anderledes og sidder med 10mm bolte frem for 8mm på en w og cj blok
- og sikkert et par andre ting jeg har glemt i farten.
Jeg er ved at være færdig med at bygge min motor om, og det har taget tid og jeg har måtte plukke dele fra min anden type 4 for at det er lykkedes.
Mit råd vil være, at har man en type 4 motor som er dårlig men komplet, så kan det svarre sig at ombygge en CU. Skal man ud og finde alle delene, så er det et kamp.
Typ2+Campmobil 05/79-12/82.
Mange tak for svarene
mvh Kenneth
Der er altså noget galt i dette her. Den gamle bay (78/79er) jeg hentede i Aså for et par år siden, der sad der en CU motor i. Den CU jeg har stående er også taget ud af en bay. Så der er da noget galt - med mindre det Leo C siger, er at den rent faktisk også kom i bay busserne?
PS. Der ligger jo 2 ting i dette. Om CUerne kom originalt i en bay (incl tidspunktet) + om den passer i en latebay fra 76 :)
Bechman, en std CU taget fra en T3'er passer ikke - Tro mig.
Det ved jeg nu altså ikke, for den sad ganske fint i bussen. Men om den er magen til den der sidder i T3eren er jo så netop spg.
Tro mig nu for satan! En motor taget fra en T3'er passer ikke direkte over i - der skal bygges om.
Jeg har prøvet det - har du? ;)
Søren, det er ikke det jeg mener. Jeg mener at CU motoren OGSÅ kom originalt i en bay. Det er min pointe. Jeg mener at motoren FØRST kom til nogle latebay, og så til alle T3ererne. Om der er forskel på hvordan de er skruet i, har jeg ingen andelse om. Jeg kender ikke busserne så godt. Jeg siger bare, at jeg har set dem i bay busserne originalt. Ikke en gang, men adskellige gange.
men nej mbechmann nej. cu er t3. kan til passes t2. men det kræver en doner motor fra t2 ( 2000ccm 76/79 )
MB er forkert på den, og så alligevel ikke.
Det skyldes at ´79 Bay bussen er født med den samme type topstykker. Derfor blev CU longblokken brugt i nogen af de sidste bay´s inden modelserien fik helt ende. MEN, de blev monteret op med CJ motorblik. (Det drejer sig om ca. 675 køretøjer.) Endvidere er nogen tyske biler især, blevet eftermonteret med en Vege motor, hvor CU blokken osse er brugt som basis.
T
dem mb har set er nok cu taget fra en t3 med cj blik
CA 49 Kw 66 Hp 1679 cc 2 08/'71>07/'73
CB 49 Kw 66 Hp 1679 cc 2 08/'71>07/'74
CD 46 Kw 62 Hp 1679 cc 2 08/'72>07/'74
CE 46 Kw 62 Hp 1679 cc 2 08/'72>07/'73
CJ 51 Kw 70 Hp 1970 cc 2 08/'75>04/'79
CS 37 Kw 50 Hp 1584 cc 2 01/'81>07/'87
CT 37 Kw 50 Hp 1584 cc 2 05/'79>12/'82
CU 51 Kw 70 Hp 1970 cc 2 05/'79>12/'82
CV 51 Kw 70 Hp 1970 cc 2 05/'79>12/'82
Præcis.
Ahh så giver det mening. Specielt det Farmer skriver. Det var nemlig er nemlig begge 2 late latebays som jeg har set dem i. Så nu giver det mere mening + jeg har lært noget nyt idag :)
You must log in to post.