kan det passe at tændingen på en ab motor er 10 grader efter tdc, og at der på en remskive fra en f motor er mærker ved tdc 5 og 7.5 grader før tdc?
kan det passe at tændingen på en ab motor er 10 grader efter tdc, og at der på en remskive fra en f motor er mærker ved tdc 5 og 7.5 grader før tdc?
Der forskæld på tænnings mærker og indstilling på vw motore
Nej
ved ikke
En AB motor skal stå 7,5 grader før top. Den kan godt have nogen "forkerte" mærker 18 grader, før top, jeg kan ikke huske det. Der var nogle få motorer der kom med en grøn slange til bagsiden af en dobbelt vakuumdåse. De burde efterhånden være "opsnappede" og bygget om til 7,5 grader før top.
En AB bør have et rundt hak (0 grader) og et V-hak 7,5 grader før top. Om den også har 10 grader, kan da godt være.
En F har nok et rundt og et 7,5 og 10 grader før top.
Der er nogen type2 motorer med 5 grader efter top. Hvis man ved et uheld får sådan en remskive på så kører motoren af pommeren til.
nu har jeg prøvet og stille min ab motor 7,5 grader før top. Når jeg gør dette går motoren meget ned i omdrejninger. Har det noget og skulle have sagt eller skulle motoren gerne tage flest omdrejninger med korrekt tændingsindstilling? eller er det fordi jeg mangler og stille på kaburatoren?.
det er sandsynligvis fordi du ikke har stillet karburatoren ind endnu . men kontroller om top mærket er på stempelets vendepunkt før du går videre
Hej Nivolo,
Har du justeret din plating afstand til 0,4mm og er du sikker på at du bruger det rigtige mærke? Du kan se de forskellige mærker der findes på denne remskive. Bonus info: Der er ca. 12mm mellem TDC og 7,5 grader før TDC.
Hilsen
Torben
Hej.
Hvad er en AB motor? 1200 34 hk.?
hejsa torben det er skuda mig der har sat den forkert. Jeg har sat den 7,5 grader efter. Mange tak for billedt og svarene.
Hvordan har du fundet ud af at sætte den 7,5 grader efter. Billedet er da fuldstændigt som jeg beskrev for 4 uger siden ?
En AB er 1300cc 44HK motor fra 1970-71 til 73-74
har en remskive med tal på den lagde jeg oven på min anden for at sætte en streg ved 7.5 grader før top. Bare dumt af mig jeg ikke lige tænkte over hvad vej motoren køre. Fandt tdc og gik så til højre for det er vel før, men det er jo rigtigt at det er det ikke. En dum fejl fordi jeg ikke lige tænkte mig om.
Det har alle vel prøvet. Hvis ikke du laver noget, laver du heller ikke noget forkert.
Og jo for resten. Til højre er før :)
Højre hånd er den hvor tommelfingeren sidder til venstre -
mente selvfølgelig til venstre:)
Efter at have en motor med fornuftig motorgang i sidste weekend fik jeg lyst til lige at tjekke tændingen. Da jeg tjekker tændingstidspunket viser det sig, til min store overraskelse, at det er indstillet ca. 20 grader før TDC. Jeg justerer selvfølgelig ind på det mærke jeg regner med er 7,5 grader før TDC (har før med held justeret ind efter det) hvorefter motoren har svært ved at starte og går dårligt. Jeg har siden forsøgt justere ind på et punkt hvor den igen kører godt men uanset hvad jeg gør er det som om jeg har mistet motorkraft og motoren ikke går jævnt. Er der nogen der kan give en fornuftig forklaring på hvad der kan være årsagen? Jeg har samtidig justeret platiner på 0,4 mm. Jeg justerer tænding ind med ledning fra tændspole til baglygte.
Overvejer forøvrigt at montere elektronisk tænding men ved ikke helt hvad der er godt. Har fundet dette til fornuftig pris men er der nogen der kender til kvaliteten? http://www.mgbreakers.com/Distributors.htm
Kentfp: fandt du en løsning ... min 1300 opføre sig nogenlunde lige sådan ...
Der skiftede jeg platiner, tændkabler og tændrør fordi de klart trængte - justerede tændingen på plads efter mærkerne. Renoverede karburator med nye pakninger osv fordi de var ved at være lidt lådne ... og siden har jeg heller ikk kunnet få min til at trække som den gjorde før ... :(
Hej Johnny,
Har rodet en del med indstillingen siden sidst og har også lånt en tændingspistol for at være helt sikker på at tændingen står korrekt. men - selv om det er blevet bedre igen fornemmer jeg ikke at have den samme trækkraft som før. Har nu fået fat i en gammel mekaniker der har kørt luftkølet i årtier - han har lovet at kigge på den snart. Håber det hjælper.
Har i prøvet med et sæt nye platiner. Det kan være problematisk at stille på et sæt gamle.
You must log in to post.