Jeg kender faktisk ikke biltema´s 15/40, så den tør jeg ikke udtale mig om. Men hvis den stadig er SG/SH rated tror jeg da den er fin.
3,5 bar kold og 1 bar varm er da fint.
T
Jeg kender faktisk ikke biltema´s 15/40, så den tør jeg ikke udtale mig om. Men hvis den stadig er SG/SH rated tror jeg da den er fin.
3,5 bar kold og 1 bar varm er da fint.
T
Warp:
Den lyder sgu da spændende den Castrol Vantage, og som svaret på nogle af "problemerne". Men da lidt ærgeligt, at det er en 20W-50 olie. Er type 4'eren mindre en type 1'eren for den tykke olie?
/Peter
@Farmer: Ifølge American Petroleum Institute (API) er både SG og SH forældet og anvendes ikke mere. Den ældste klassificering der bruges i dag er vel SJ, som jeg forstår det?
Biltemas 15w40 Turbodiesel opfylder netop SJ.
@PH1303: Jeg kender et par stykker der bruger Vantage V67S på tunet type 4 og de er godt tilfreds.
Warp. Det er ikke helt rigtigt. Bla. Elf standard 15/w40 er SF klassificeret. Mener osse at Motul har en 15/w40 eller 50, som stadig er SH klassificeret. Men det er slet ikke utænkeligt at de store flådeolier er oppe på SJ som minimum idag.
T
Hej Farmer.
Hvilken olie vil du bruge i en type 4 motor med hydrauiske ventilløftere ? den banker noget de første 5-10 min når den har stået stille i en uges tid, nu køre den på Ok HD 15/40 der er en mineralsk olie til landbruget både diesel og benzin,
Hvilken olie minimere dette problem med at holde olietrykket i løfterne
Mvh Kenneth
@Farmer: Ok, jeg refererer bare til den her bl.a. hvor de nævnte klassificeringer er forældet. http://www.unitedoil.com.au/docs/API_MotorOilGuide_2004.pdf
Bruger denne olie Castrol Vantage V67S 20w/50 i min 233 hk drag race type 4 motor. Virker meget fint. Lortet er da ikke sprunget i luftet endnu.
Motor bliver kørt til 8000 rpm.
Det er i hvert fald vigtigt at skifte olien ofte, ellers smager fritterne lidt harske! ( hold jer i det hele taget fra palmin, det smører ikke så godt ved koldstart).
Jeg kører på solsikkeolie, men har problemer med mayonaise ved mange småture....
!
Den der smører godt, kører godt..
Lube it..
Kan forstå der er mange meninger, og oliejunglen er stor. Men kan se 15/40 er nævnt flere gange, så måske man skulle prøve om man kan mærke forskel.
@ Warp. Det er nok de undtagelser der bekræfter reglen :-)
Hansen. Det kunne tyde på, at dine løftere enten er lidt slidte eller at olien ikke "bærer" nok. Hvis motoren er nyrenoveret, dvs. holder gode mål i blok mv. ville jeg selvfølgelig bruge Brad Penn 15/w40. Det er jo klart ;-) I mangel af den ville jeg prøve at fylde Shell Rimula 15/w40 på. Hvis motoren viser, at den bedre kan li´den, og det er slet ikke utænkeligt, så ville jeg skynde mig at tilsætte en dåse ZDDPlus eller Camshield til olien for at få additivpakken, somd en motor har brug for.
- Elnef og jeg talte lige lidt om det idag. På min hverdagsdiesel Golf har jeg lige skiftet topstykket pga revner i det gamle. Jeg gjorde det ovre hos en bekendt som har eget værksted til "moderne" biler. Han forlangte på det nærmeste, at jeg skulle køre på hans turbodiesel motorolie efter omskift. Og fair nok, det var hans værksted, så jeg skiftede over til Sunoco 10/w40 motorolie til turbodieselmotorer. Allerede ganske få minutter efter opstart pointerede jeg, at jeg syntes der var meget mekanisk støj og at den klevrede meget fra løfterne. "Nej såén skaén lyde" mente han. Det var jo nye friske løftere. De snakker lidt. Hm! Nå. Jeg kører 1000 km. og spænder toppen efter. Kører 1000 mere, og er bare slet ikke tilfreds med motorlyden. Derefter tar jeg konsekvensen og tapper olien igen. Ny olie og nyt filter. Denne gang vælger jeg Shell Helix 10/40, og starter op igen. Efter 10 minutter holder løfterne kæft !!! og motoren går igen silkeblødt af en diesel at være.
Der ER forskel på om det er palmin fra OMA, AMA eller Becel. Griin.
T
Tak for svaret, vil prøve at skifte og tillsætte Camshield
Motoren er ikke nyrenoveret, men starter og køre rigtigt fint,på nær støjen når den har stået stille en periode
Mvh Kenneth
Farmer, det du skriver med Shell Helix, det har jeg også hørt hos nogle 2CV freaks, de lavede et forsøg med forskellige olier, Shell Helix 10w/40 var den hvor motor havde mindst mekanisk støj ( mener de prøvede hele Q8's olie program :-) ) . Forsøget er ca 15 år gammelt, så der nok sket lidt siden.
Selv kører jeg lige nu på noget Esso 10w/40 :-) , den har ikke brugt en dråbe hele vinteren... hælder enten 15w/40 eller 20w/50 her til påske
Ja, generelt producerer Shell skidegodt olie. absolut i den øvre ende af skalaen. Jeg har ved flere lejligheder oplevet gode resultater med skift fra et mærke over til Shell på nyere motorer. Men de har pudsigt nok ikke rigtigt et alternativ til "os" længere. - Det er der nok ikke så mange penge i :-)
T
hva med john deer Plus-50 II 15/40
API (diesel): CJ-4, CI-4 PLUS,CI-4, CH-4, CG-4
API (benzin): SM, SL, SJ
ved skift for hver 5000km.
Er det ok?
Det er sikkert fint. Læs på dunken -
warp/farmer mener i at jeg fint kan bruge bilteams 15/40 turbo diesel til min T3 westfalia med type 4 2,0 cu motor ???
Biltemas er fin. Men jeg ville undgå John Deers hvis den opfylder CI-4 og CI-4 plus. De normer kræver at indholdet af ZDDP er reduceret.
Nå, Biltema er IKKE meget for at frigive deres produktdatablade. Men jeg fandt dem ad en bagvej.
Deres olier har grundlæggende de samme "problemer" som de fleste andre SH + ratede olier. - Additivpakken passer IKKE ret godt til vores behov. Til gengæld har de nogen moderne antifriktions additiver, som til dels kan afhjælpe manglen på de rigtige.
Så umiddelbart vil jeg sige det samme om dem, som jeg siger om Shell Rimula. Brug den, sammen med en dåse Camshield eller Zddplus. Så er man hvertfald sikker på, at man har gjort hvad man kunne.
T
Nu snakker du sort frank ??? :-)
Okay hvad olie skal jeg købe til min og hvor køber jeg det hehe
Jeg har været så heldig at skaffe mig en næsten ny 1200 industri motor til min 63' type 1. Til den kører jeg Castrol Vantage V67SL som er en 10W-40. Der er nemlig rigeligt med CDDP i olien.
Jeg købte min olie her:
Damsholtevej 11
2970 Hørsholm
Tlf: Tlf. 48 28 18 87
Hmmmm!
Selvom jeg generelt har et horn i siden på Castrol, - til luftkølede motorer, må jeg da indrømme at den ser interessant ud.
Men BPén er da stadig billigere ;-)
T
Jeg (og flere andre herinde) er sprunget på Castrol Vantage V67S (20w/50) for et års tid siden. Indtil videre har jeg ikke noget at klage over, men ved endnu ikke hvordan det er på lang sigt.
sælger de den ved thansen jeg køre til svering næste mdr og regner med 2500km eeller noget i den stil hvad er bedst og hvad gerakasse olie