Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorolie?

(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Vil gerne have lidt input hvilke type olie i kører med i jeres luftkølede?
Der findes jo mange forskellige mærker, og der er sikkert også mange meninger. Men alligevel.
Jeg har overvejet at bruge Elf`s, da jeg kan få den til en rimelig pris. Noget der har erfaringer med den?

billede0132.jpg

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Thomas,

Jeg kører på 15w-40 'no name' olie som jeg skifter for hver 5.000 km. Der er skrevet en del om det allerede, så skriv 'motorolie' i søgefeltet - så finder du flere indlæg om dette emne.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har allerede sat og læst lidt frem og tilbage, men har ikke rigtig kunne finde nogle erfaringer med Elf olien.
Men studsede over en kommentar fra Frank Andersen for et par år siden.

Citat Frank: Bilkas RallyeCollection 15/40 vil jeg til enhver tid bruge på min hverdags, ikke tunede bobbel. Shell Rimula 15/40 turbo diesel der overholder CI4 vil blive olien på min tunede type4 motor, når jeg kommer så vidt. Den kan købes til meget rimelig pris hos korn og foderstof-virksomheder.
Biltemas turbo diesel 15/40 overholder også CI4

Måske man skulle prøve at gå den vej?

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Elf olien ved jeg ikke noget om, men det Frank skriver er jeg enig i. Når jeg skriver 'no name' kan det nemlig være en olie fra f.eks. Bilka eller Harald Nyborg.
Så hvis du kører standard og skifter olie for hver 5.000 km (eller årligt), vil jeg anbefale dig at gøre som Frank, mig og sikkert mange andre.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 13 years siden | | | |

god 15w40 navn ligemeget tilslutter mig Torben1500

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) Dani8600 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Thomas

Hvis du er interesseret har jeg lige for nyeligt købt en STOR dunk mineralsk Castrol(metal dunk) 5 liter, jeg vil tro jeg har puttet ca en halv liter i bilen, men det kan jeg lige tjekke op på hvor meget der er og hvilken tykkelse.

Jeg gav 399kr i T-svansen.

Du kan købe det billigt hvis du er interesseret?

-------------------------------------------
Mail: Danikristiansen8600@hotmail.com
(permalink) Dani8600 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

her er den jo!

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4914908681&n=1706609938&pn=1721149914

Jeg bor lige i silkeborg så det er ikke langt fra dig.

castrol.jpg

-------------------------------------------
Mail: Danikristiansen8600@hotmail.com
(permalink) volstrup Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg kører på den elf olie og er godt tilfreds. de laver noget godt olie.

(permalink) type1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Og ellers kan du få den Castrol Classic xl 20w/50 hos Mekonomen til 375.- ;0)

:Produktet anbefales primært til benzinmotorer før 1980 med en olie baseret på ældre teknologi.

Den plejer jeg at køre på....

-------------------------------------------
loef@webspeed.dk 2860 Søborg Type 1 '67 One year only
(permalink) Jan M181 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du kan også få den ved Oliebiksen.dk til 319kr
http://www.oliebiksen.dk/shop/castrol-classic-20w-231p.html

-------------------------------------------
I´m drivning a legend
M181 1975
(permalink) type1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det var billigt.. Men så tager de lige 70.- i fragt ;0)med mindre man lige kan hente i Løgstrup hehe

-------------------------------------------
loef@webspeed.dk 2860 Søborg Type 1 '67 One year only
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Castrols 20/50 er STADIG for fed til en luftkølet std VW motor i god stand, og med std oliekølesystem !
Elf 20/50 er ganske OK, da den har en lidt bedre flow viskositet feks. ift. Castrol.
Det Frank skrev for 2 år siden holder ikke vand mere. Der sker så meget med olien nu om dage, at det der var OK igår ikke dur imorgen.
Nu er min hjemmeside jo - stadig - ikke oppe at køre, men jeg vil fremover anbefale ALLE! at bruge ZDDPlus eller Camshield på nye som gamle motorer. (Det gælder iøvrigt osse andre mærker med stødstangsmotor)
Undtaget for dette er:
De fleste Classic olier, som
Brad Penn 15/w40 - 20/w50
Elf Classic 20/w50 - Elf std 15/w40
Castrol 20/w50
Royal Purple 10/w40 - 20/w50
LAT Alle blends
Motul Classic 15/w50.

Og nok et par stykker mere, som jeg ikke lige er opmærksom på. Generelt kan man sige, at alle olier som har højere klassificering end SH skal have additiver tilsat.

Alle "mine" motorer får pligt til at køre på specifik olie i garantiperioden. Afviger man fra det, er der ingen hjælp at hente.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) type1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så har mine nok været i "dårlig" stand, for de kørte fint på Castrol 20/50 :0)

-------------------------------------------
loef@webspeed.dk 2860 Søborg Type 1 '67 One year only
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Måske. Men målte du på dem?
Hvis man bare ligger og tøffer rundt indenfor Ring 2, vil man aldrig opdage det. Men kommer du på motorvejen, og følger trafikken bare sådan så nogenlunde, vil du hurtigt opdage en forskel.
- Hvorfor møder vi så mange, som ligger og følges med lastbilerne når vi skal på langtur ? Fordi folks motorer bliver for varme.
- Det er jo tankevækkende, at motorer pludselig bliver 5-20 grader varmere end ellers.
- Hvis man så begynder at spørge ind til hvad de har og hvilken olie de kører på, så kan jeg næsten give svaret på forhånd.

Så sent som sidste sommer havde jeg besøg af en fyr der havde fundet sig en fin 1200 industrimotor og lagt den i sin 62-63 type 1. Han kunne ikke forstå hvorfor, at olielampen begyndte at lyse i tomgang efter 20 km motorvejskørsel med 115-120 km/t. Jeg skiftede til en anden type olie på motoren, og bad ham køre den hårdt på vejen hjem for at se om han kunne få den til at gøre det samme. Det kunne han ikke.

Tankevækkende, ikke ?

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har kørt på Elf i 2 sæsoner, men har oplevet faldende olietryk når motoren bliver varm. Den starter fint ud på 3,5 bar ved koldstart, men falder så ned til omkring 1 bar når den er varm, eller mindre i tomgang?

Måske kan en anden olie ændre på dette?

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Klein Member
Skrev for 13 years siden | | | |

-så bare for at koge det ned til dansk, så vi alle forstår (eller bare mig);
Farmer; Vil du så anbefale 15/40 frem for 20/50?

/Klein

(permalink) type1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du har sikkert ret Farmer.. Plejer ikke at køre meget over 110 på motorstien, skal jo også kunne bræmse sån en gamle bajle ned igen :0)

-------------------------------------------
loef@webspeed.dk 2860 Søborg Type 1 '67 One year only
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lige under 1 bar i tomgang, kan der ikke siges noget til.
Og Bilkaolien/Biltema holder stadig vand. De er begge velegnede til dieselmotorer som visse anderkendte motorbyggere anbefaler som ledetråd for valg af olie.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg ved ikke ret meget om motorolie.. Men jeg ved at jeg siden jeg fik kørerkort og dermed også luftkølet vw har brugt 15-40 olie hvor jeg nu kunne købe det.
Skiftet hver 5000 km jeg har aldrig kvast en motor selvom jeg tit presser dem rigtigt hårdt.
så hvis jeg i snart 15 år har kunnet bruge 15-40 på standart motore så kan der vel ikke være det store problem i det ?

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Helt enig Vaghenrik. Vi skal bare lige holde øje med olierne. Fabrikanterne kan finde på at lave godkendelserne og dermed indholdet om på en dunk vi ellers er vante til at se. Bare lige se efter -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvis der står 15w40 på den er det vel det samme eller ?

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej du skal lige se efter hvilke krav de opfylder. API: Sx/Cx. S vedrører benzin og C vedrører diesel. Jo højere x kommer op i alfabetet, desto "bedre" er olien.
En API: SG/CH er bedre end en SH/CC. Når de så bliver SL eller SM, så har de ikke det nødvendige indhold af zink og bor til gammeldags knastaksler/løftere.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Klein Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis vaghenrik har ret, kan man vel bruge en marine olie med samme tal http://www.shipshop.dk/system/applications/shopping_cart.php til 283/ 5 liter - eller?
/Klein

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Min tunede type 1 har nu kørt et par år på Biltemas 15w40 turbodiesel og jeg kan klart se temperaturforskel fra dengang jeg kørte på Castrol 20w50 og Duckhams 20w50. Vil skyde på olietemperaturen faldt ca. 10 grader da jeg skiftede til 15w40 fra Biltema.
Hvad angår olietryk så kan jeg kun sige at jeg aldrig har set olielampen tænde og det skal siges at min type 1 absolut ikke kører morfarkørsel.

Til min nye Type 4, som snart er færdigbygget, har jeg købt Castrol Vantage V67S ( http://www.castrolshop.dk/shop/vantage-v67s-20w-557p.html )
Grunden til jeg har valgt den er at der er tilsat de såkaldte ZDDP additiver, som mangler (i de rette mængder) i mere moderne olier, for at de kan leve op til gældende klassificeringer. Dette betyder så også at Castrol Vantage V67S ligger uden for klassificering.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg kan se at den olie jeg køber hos Mekonomen hedder
15w40
API SL/CG-4, ACEA A3/B4,E3

En pokkers masse koder :)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069

Reply »

You must log in to post.