Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorolie?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvem sagde sort snak ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Her er hvad Castrol selv siger i et andet forum:
"Siden vi nu er nævnt i tråden, vil jeg godt kommenterer et par ting:

En 20w/50 olie er ikke for tyk til en classic V8, der bruges i sommerhalvåret. Hvis man tænker på, at motoren koldstarter fint ved 10 graders frost med 10w/40 - så tænk også på at 20w/50 olien har ca samme tykkelse ved 0 grader som 10w/40 olien har ved -10 grader - derfor er 20w/50 problemfri ved sommerkørsel.

På en V8 med meget velfungerende hydrauliske ventilløftere kan man dog få hurtigere tryk med 10w/40 - men man paradoksalt nok i reglen får bedre koldstart tryk med 20w/50 olien når løfterne er slidte/snavsede. Med mekaniske løftere fungerer 20w/50 altid bedst.

Husk også at 20w/50 olie har stærkere oliefilm end 10w/40 ved driftstemperatur - og jo stærkere oliefilm, jo bedre beskytter man knasten mod slid.

Vi anbefaler, at man anvender færdigblandede olier med højt ZDDP indhold frem for at blande selv. Man kan kun blande korrekt, når man kender basisoliens indhold - kommer man for lidt oveni får man ikke den ønskede beskyttelse - kommer man for meget i reducerer man oliens oxidationsstabilitet, hvilket forkorter oliens levetid og øger risikoen for koksdannelser ved høj olietempatur.

Tidligere i tråden er der en henvisning til vores V67S motorolie - tak for det. Faktisk har vi også en 10w/40 version af olien, kaldet V67SL - desværre har vi ikke fået dette produkt online - så evt interesserede må kontakte os på 48 28 18 87 eller castrol@vantage.dk

Hilsen
CastrolShop.dk / Roar"

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man skal med andre ord passe på med bare at hælde additiver i olien, i den tro at det bare bliver bedre og bedre.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

"Man skal med andre ord passe på med bare at hælde additiver i olien, i den tro at det bare bliver bedre og bedre. "

Deri er jeg fuldstændig enig. Det er jo derfor vi sender olieprøver ind og får dem testet.

Jeg må få prøvet denne10/40 af og se om jeg har en seriøs konkurrent på de luftkølede.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nå nu er vi igang, fandt denne på nettet:
MPM international 20W/50 motor oil

Hvad siger i så til den?
mvh jesper

olie.jpg

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Glemte helt at tilføje...
Jeg kører selv på Castrols vantage 67s. Er glad og tilfreds, og har ro i sjælen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) westmus1 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Bare en måske ligegyldig detalje, så er Vantage V67S af hvad jeg har kunnet finde, ikke nogen officiel Castrol olie. Står der egentlig "Castrol" nogen steder på Dunken? Ledte tidligere om yderligere info om netop den olie og opdagede at der absolut intet var af finde om den ude i den store verden. Så jeg går ud fra det må være noget "hjemmebryg" fra Castrolshop.dk

(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, men det virker.

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hejsa her lige mit input til tråden her .

Har lige skiftet til brad penn olie fra farmer og er godt tilfreds . min oplevelse med brad penn olien er som Farmer har fortalt gennem en længere men hyggelig og lærerig telefonsamtale ,som jeg som udgangspunkt havde valgt at forholde mig kritisk til.
Havde tidliger valgt at køre på biltemas 15/40 olie + zzdp additiv det er somænd udmærket .var i sidste uge i Odense Ca 70 km tur retur hvor jeg holdt nøje øje med mine instrumenter tryk og temperatur og normal kørsel da jeg havde planlagt kommende olieskift v 2000 km så har ikke pillet eller justeret .Så gik turen til Odense igen i går til burger run .efter mit olieskift til brad penn 15/40. mindre støj nej min motor spinder altså stadig som en Haj :o). Olien bliver hurtig varm 70 G. UPS! når det er vel egentligt meget fint :-) fortsatte derud ØH kan den ikke blive varmere 88 G ? . køre hjem igen fulgtes med en sløv 1641 så testede med lidt mere gas i 3 gear 4500 rpm hmmm 95 G det var liegodt satans .Biltema olien plejer nemt at snige sig op på 105 G når der bliver gasset lidt . så hvis det brad penn smører lige så godt som det køler så bliver jeg hængende ved det .

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så er der måske noget om at Prad Penn får reduktionsventilerne til at virke bedre og dermed varme hurtigere op og så lukke mere olie i køleren når den er varm ? Hmm!

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er jo heller ikke fordi de dækker over at det er "hjemmebryg" .... :
"For at reducere slidet på knastakslerne, har vi udviklet "Vantage V67S", der er en modificeret klassisk mineralsk 20w/50 olie med forhøjet indhold af anti-slid additiverne. Indholdet af de slidbekyttende additiver er dermed bragt på niveau med de mest slidstærke motorolier fra 60'erne og 70'erne."

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) westmus1 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

SJN@ Mit indlæg var nu også mest tænkt til de vist end til flere i denne tråd der kaldte V67S for en Castrol olie.

Det er i øvrigt også interessant hvad der gemmer sig bag ordet "udviklet". Jeg siger hermed ikke på nogen måde at V67S skulle være et dårligt produkt, men påpeger bare at jeg altid forholder mig kritisk til reklametekster og salgstaler fra støvsugersælgere. :D

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan kun tilslutte mig at vw-oliens ABC skifter på kort tid.
For et halvt år siden rystede folk på hovedet af det råd jeg fik af en gammel vw mekaniker..
"Læs din instruktionsbog - 15/40 om sommeren - 10/40 om vinteren - 20/50 kan du smøre dørhængsler med"

Hvis statistikken passer vil I allesammen have babyolie i natbordsskuffen til vinter - I ved det bare ikke endnu.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook

Reply

You must log in to post.