hejsa vil lige høre om der er nogen at jer der har prøvet at montere et campingrelæ før.
jeg har lige købt et hella men jeg syntes ikke jeg kan få den til at lade på mit camping batteri
hejsa vil lige høre om der er nogen at jer der har prøvet at montere et campingrelæ før.
jeg har lige købt et hella men jeg syntes ikke jeg kan få den til at lade på mit camping batteri
Har Lavet det på min bus men dog ikke med et Hella relæ, afprøv systemet oppe op arbejdsbordet.så du er sikker på at den kobler batterierne sammen når den lader.
mvh Kenneth
Ja jeg må lige lege lidt med det i dag. DEt er ikke den samme tegning jeg har kan jeg se.
Men det er som om der skal bruges mere end et relæ for at det virker.
Termlen. Du må være lidt mere specifik i hvad du mener den ikke gør. Og pas så på a du ikke ødelægger din generator når du "leger"
En generator er mere følsom end en dynamo
Har hørt fra en elekro mand, at man skal ha en 1 amp. sikring mellem relæ og ledningen fra generatoren, der styrer ladelampen.
Har faktisk tænkt på at tage styrestrømmen fra baglyset,man har jo ikke lys på bilen når man vil ha adskilt batterierne, så kan der jo ikke ske noget med generatoren.
der er en sikring på mit relæ og jeg har samlet på den her måde
30(red) til + på start batteri
85(brun) stel på bussen
87(blå/rød) til + på camping batteri
86(sort) ikke brugt da der står i min manual at den skal på det gamle relæ og der har jeg jo ikke noget
mit camping batteri har også fået stel
jeg forstår så ikke hvorfor den ikke lader på mit batteri når jeg måler på det sker der ikke noget, og ja bilen køre når jeg måler hehe
det burte være lige til men noget er da galt
syntes jeg kan læse mig til at der skal være 2 relæer på når den skal dual lade men det forstår jeg bare ikke hvorfor
mangler stadig en der lige kan se om det her er sat til som det skal ;-)
Så vidt jeg kan se, er 86(sort) styrespændingen fra f.eks ladelampen ligesom på Hansen-Danmark's diagram.
Ja 85 og 86 er styrestrøm til at klikke relæet. Hvis du har 85 til stel skal du have 86 til ladelampeledningen på en generator eller til D+ på en dynamo. Så trækker den relæet når der lades.
30 og 87 er over kontakterne på relæet. Der skal du koble ladestrømmen hen over til dit ekstra batteri.
Så hvis du ikke anvender 85/86. Så virker det ikke -
Og uden jeg ved noget om køleskabe og campingbiler, så er det viste relæ ikke et specielt til camping. Det er helt almindeligt slave/arbejdsrelæ man bruger til lygter/horn/starter/elbagruder/benzinpumper på biler.
Dobbeltrelæet, gætter jeg på, er vel blot en funktion til at levere strøm til et køleskab UDEN at bruge strøm fra nogen af batterierne når man kører, og dermed lader batterierne op.
Det kan vel ikke være så svært. Sæt et almindeligt lygterelæ (klarer fint 30 amp) mellem de to batterier med en kraftig ledning,(4 kvadrat), monter en kontakt i instrumentbordet til styrestrømmen. Når du holder stille på pladsen kan du tappe "campingbatteriet". Næste dag starter du på "bilbatteriet", og når du er på landevejen slår du hjælperelæet til via kontakten, hvorefter "campingbatteriet" bliver ladet op til næste campingplads. Udgift: et relæ + en kontakt, næppe over en 100.
Det bliver også bare gjort svært. Og du kan endda spare kontakten ved at lade generatoren styre relæet.
You must log in to post.