Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bærearme 1303

Tags:

(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er ved at samle en 1303 fra 1974.
Jeg har valgt at skifte til bærearme(+fjederben, stabilisator) fra en '73 model. Altså den model bærearm, hvor bærekuglen ikke presset i selve armen, men er skruet fast i bunden af fjederbenet.

Spørgsmål:

1:Der er 2 muligheder for at skrue bærearmen fast på en '74 model. Er det øverste eller nederste "hulsæt" der skal bruges i beslaget på hver side af rammehovedet, når det er en -73 bærearm?

2:Hvorfor har man mon lavet det sådan at bærearmen kan monteres i to "højder"?

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er der slet ingen der har skruet i en 1303?

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

"Jeg har valgt at skifte til bærearme(+fjederben, stabilisator) fra en '73 model. Altså den model bærearm, hvor bærekuglen ikke presset i selve armen, men er skruet fast i bunden af fjederbenet. "

Hvorfor ???

Std højde nederste hul. Sænket, øverste hul
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Aha.. det er derfor. Godt. Tak.

Tja.. hvorfor. Jeg kan bedre lide de "gamle" bærearme i støbejern, hvor det er let at skifte bærekugler.
De originale armes styrekugler var slidt op og så havde Allan Opstrup tilfældigvis lige et par '73 skivebremsefjederben til salg som jeg kunne få med da han var færdig med min bil. Det passede jo meget fint. Når jeg nu også gerne ville have skiver i stedet for tromler foran. Jeg synes at det var tilstrækelig grund til at forbryde mig mod religionen årgang/stumper...

Hvor meget sænket skal bilen være foran før reglen med det øverste hulsæt træder i kraft? Har tænkt mig at sætte et sæt fjedre i der er 40mm lavere.

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

I en perfekt verden skal armene stå vandret når bilen er køreklar - Måske med tendens til at være "højest" forinden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sunshine Member
Skrev for 13 years siden | | | |

På rammehovedet til VW 1302 og VW 1303 indtil august 1973 var der kun det nederste hul til montering af tværarmene (Eng.: track control arm) i smedet stål. Efter august 1973 var der 2 huller (øverste og nederste) på rammehovedet og de ændrede tværarme af pladestål var monteret i øverste hul. Grunden til de nye rammehoveder var sikkert af produktionsmæssige grunde.

Der er en god forklaring på side 185 i Haynes-bogen

-------------------------------------------
bingodk@stofanet.dk - 64400767 (fastnet)
Forskelligt til salg - http://vwnettet.dk/topic/187687
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er da et skridt i den forkerte retning med 73'er arme på en 74'er. 73'eren kører med positiv camber, hvorimod at 74'eren har tæt på 0°. Du vil forringe køreegenskaberne hvis gennemfører din ombygning.

Prøv at kigge et godt stykke nede på denne side: http://www.1302super.com/page5.html

Du kan også nemmere løbe ind i pladsproblemer med alternative fælge, når du kører med 73'er setup

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Arhh, pladsproblemerne er nærmest det samme. Det er bare et spørgsmål om problemet er forinden eller foruden ;-)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for svarene.
Håber da ikke at køreegenskaberne forringes noget videre med '73'er setupet.
Det skal da i hvert fald prøves af...
Så længe "modifikationen" er bolt on kan man jo ret nemt rode sig ud af balladen igen...

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvor f..... skulle man forringe køreegenskaber ved at sætte 73 fortøj på en 74. Men alt skal flyttes, ben, arme og også frontstabi er ikke den samme.

Har en kammerat der gjorde for år siden, virkede fint, ingen problemer.

Men ja, 74'eren kan tage et større ET mål foran grundet setuppet. Derfor er der forskel på 5,5 krydsfælge, nogle har ET 34 og andre ET 26 alt efter hvad årgang de passer på.

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Forringe er måske også et hårdt ord, men hvad ville du selv vælge, hvis du skulle vælge imellem positiv camber eller nul/negativ camber?

Jeg vil til enhver tid vælge 74 setup'et med 0° camber

/Peter

(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@PH 1303
Jeg tror at problemet her består i maskinmester/ingeniør konflikten. Jeg er glad når skuden overordnet fungerer. Du er glad når en specifik detalje er perfekt :D
Vi skal jo pr. definition helst være lidt uenige! :)
Tak for indputtet, det er altid rart at få belyst sagen fra forskellige vinkler.

@Henrik Harder
Tak for at du beroligede mig lidt. Hvis det kan fungere for en, kan det nok også for en anden.

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@PH1303.

Årgang 73 styrer :O), gæt selv hvilken min er..., HÆ HÆ.

Jeg har kørt i begge modeller, og undskyld mig, kan sgu ikke mærke forskel, hvis ellers bilen er i orden.

Men lad det nu ligge

Hygge


Reply

You must log in to post.