Jeg er lige kommet hjem fra besøg hos VW doktor, der har gennemgået min 1200 motor. Diagnosen var følgende:
- Indstilling af platiner ok
- Tændingstidspunkt ok (7,5 grader)
- Kompresssion ok
- Tændrør ok - dog var de 2 i højre side meget sodede
Hans vurdering var at benzinblanding var for fed og ville derfor justere på blandingsskruen. Han monterer CO2 måler på uidstødningen men det viser sig at vi ikke kan få nogen ændring ved at dreje ind og ud (vi kan skrue helt i bund uden der sker noget). CO2 niveauet holder sig hele tiden omkring 2% hvilket skulle være ok (skal helst være under 4%). Han kommer så i tanke om at visse biler fra USA er ændret i karburatoren så det ikke er muligt at justere på normal vis - er der nogen her der ved om det mon kan være rigtigt?
Derudover havde han en mappe med indstillingsdata på alle motorer. Jeg fandt en 1200 VW motor der angiveligt skal stå på 0 grader ved indstilling af tænding. På min motor er der mærke (skarp hak) ved 7,5 grader men kan man være sikker på at det er korrekt?
Der er for øvrigt tale om en Mexico motor hvis det gør nogen forskel.
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com