Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Start problemer når motor er kold

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

VW T2 type4, 1970cc.
Nyrenoverede topstykker og cylindre samt 2 friske dobbelte Dellorto IDF 36 med korrekte dyser.

Jeg har et problem med at starte når bussen har stået natten over eller nogle timer.
Det virker som om benzinen mellem pumpen og karburatorerne forsvinder som dug for solen i slangerne.

Alle benzin slanger er nye.

Jeg har tilsluttet hver karburator med et t-stykke på slangen fra pumpen og ført en slange mellem karburatorerne. De er begge med 2 stk. ind/ud studser.

Jeg skal vride nøglen 5-7 gange før jeg får saft nok til at holde den igang.
Ved første vrid starter den i 1-2 sekunder men dør igen.

Når den kommer igang går den en sløv tomgang, halter lidt på cylindrene, i et par minutter men når den bliver varm er tomgang og speeder respons fin.

Det er hårdt for batteriet og dety bekymrer mig lidt.

Pumpen er den originale mekaniske pumpe. Jeg har haft den og stødstangen splittet ad - renset og samlet igen - alt ser ud til at være iorden.

Nogen der har en ide til hvad jeg skal se nærmere på?.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej med dig.

Det er et klassisk "problem" med dobbelte karburatorer.

Har du prøvet at pumpe nogle gange på speederen inden start ?.

Ellers monter en elektrisk benzinpumpe. Så suger den benzin med den samme du sætter tænding på, tryk et par gange på speederen og så kan du starte den.

Men du skal næsten altid lige "varme den op" alligevel. Det er ikke choker på de karbs der.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, to dap på pedalen så skal den springe lige igang ved første vrid på nøglen. Hvis du pumper helt vildt så drukner du den fuldstændig, men det gør du ikke vel?

Der er jo stadig benzin tilbage i svømmehuset som du kan starte op og køre lidt på, så din teori med slange, pumpe osv. tror jeg ikke helt på.

For mig lyder det mere som ventiler, platiner eller tænding. Jeg ville helt sikkert starte med at checke og justere ventil spillerummet. Alustødstænger=0,15mm
Stålstødstænger=0,00-0,05

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

OK så er jeg mere rolig...

Jeg prøver at trampe lidt på pedalen inden jeg vrider nøglen næste gang - lukker det luft ud af slangen eller....?.

Har overvejet el pumpen har den og et relæ liggende på lager men jeg mangler en dækplade til at montere hvor den mekaniske pumpe sidder.
Skal man iøvrigt have stødstangen med ud hvis man fjerner den mekaniske pumpe?.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ved du hvor benzinen forsvinder hen - fordamper den eller løber det tilbage i tanken?.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Læste du hvad jeg skrev om ventilerne?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Spring - getbackontrack - har lige renoveret motor og topstykker så jeg er ret sikker på at den er justeret korrekt.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja-ja, men så skal ventilerne også lige rendes over når den har kørt og igen efter 500 km og ved 1000, før man ser tiden an.
Jeg vender lige tilbage om 15 min.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Om det så var Gene Berg ham selv der var hoppet ned og havde skruet motoren sammen, så ville jeg stadig gå ventilerne efter. På nybyggede motorer gør man det altid en del gange i indkøringsfasen. Det er helt normalt.
HVIS de står for stramme, så risikerer du at brænde eks. udstødningsventilerne af. Surt på en ny motor.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nå vi var da enige Frank ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Når jeg læser, hvad du skriver endnu engang, så kunne ventiler også være en mulighed. Dine skal stå 0,15.

Og ja, hvis du fjerner den mekaniske pumpe, skal stangen med ud.. ellers vil den støde direkte mod dækpladen første gang du starter, og det skal vi ikke have noget af :O)Dækpladen har Kit&Buggy eller kan skaffe den

Mener du var fra Århus området. Hvis du har tid/lyst er der også club aften i vw clubben i aften, kig evt. forbi. Det er kl. 19 på Randersvej (Mc Donalds)

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok - se det vidste jeg ikke - tak!.
Jeg tager lige et kik på ventil spillerummet i aften.
(Den lyder og kører rigtig fint når den er varm men - det det betyder måske ikke nødvendig vis at de står rigtigt?.)

For lige at fange det med pedalen rigtigt - jeg træder den ned et par gange før jeg drejer tændingen ikke?.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej for ventilerne bliver "strammere" når de lige har kørt lidt.
Jeg plejer bare lige at køle den nyopstartede motor af og så lige rende ventilerne over, uden at bruge søgerblad. Bare de har spillerum så er det ikke vigtigt om det er 0,10 eller 0,20 mm.
Ja med tiden lærer du hvor meget benzin du lige skal give den med pedalen og så lige holde den i gang med lidt gas på. Du skal ikke forvente, og det er heller ikke sundt for smøringens skyld, at du lader den stå og halte med 500-600 omdr. i tomgang. Lige holde den igang med 1200 omdr. Hvis den nyser og hoster meget er det fordi der er tilstoppet en eller flere tomgangsdyser eller de er for små.
Der skal renses og justeres karburatorer mange gange den første måneds tid.
God fornøjelse med din hobbybil.

I øvrigt kan jeg ikke helt forstå det med at der er to studser på karburatorerne og du har monteret T-stykke ? Der er noget forkert.
Men hvis du giver gas på slukket motor. Så skal du kunne se at den sprøjter fra accellerationspumperne. To sprøjt. Så skal den springe i gang.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det med t-stykket er lidt kringlet skrevet...
Jeg har på slangen fra pumpen sat et t-stykke.
Fra t-stykket har jeg ført en slange ud til hver karburator.
På de 2 overskydende studser, en på hver karburator, har jeg monteret en slange som forbinder begge karburatorer.

Tænkte det måtte give det mest optimale flow og det identiske tryk på hver karb.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Angående det der med at rense karburator....
Tør man bruge de der prof. benzin rense/tilsætningsmidler fra mekonomen.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det kan du godt, men hvis den har stoppet en dyse, skal du have den op og rense den. Jeg ville bruge STP.

M.h.t. studserne på karburatorer, er det kun til benzintilførsel. Hvis du har 2 studser på hver ville jeg lade slangen går fra benzpumpe til venstre karb, slange mellem venstre og højre, og så blokke den ekstra af på højre med slange.

mvh
Henrik

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så fik jeg set på ventiler de var så stramme at jeg knap kunne klemme et 0.08 søgeblad ind hele vejen rundt.
Er nu justeret til 0.15.
Jeg har opgivet det med den elektriske pumpe da det bare ikke vile fungere - alle kabler og relæ var trukket efter bogen og jeg kunne høre den spinde sporadisk men jeg fik ingen benzin heller ikke efter en ordenlig omgang primning.
Fandt en gammel ubrugt mekanisk T2 pumpe på eday.de med dobbelt membran og større studser. Fedt!

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500

Reply

You must log in to post.