Hej
Jeg er ved at kigge på en bobbel og ser jo at nogen er på 6volt og nogle er på 12volt.
Hvad er fordele og ulemper ved 6 og 12 volt ?
Hilsen
Søren
"Godt klaret min søn"
sagde djævlen og klappede mig på hovedet...
Hej
Jeg er ved at kigge på en bobbel og ser jo at nogen er på 6volt og nogle er på 12volt.
Hvad er fordele og ulemper ved 6 og 12 volt ?
Hilsen
Søren
Hejsa.. Kan ikke se nogen fordele ved 6volt, udover hvis det skal stå orginalt. Alting virker lidt sløvere ved 6volt, og pærer og lign er sværere at få fat i..
OK
Hvor dyrt er det ca at få lavet en 6volt om til en 12volt så ?
Altså, at få en anden til det :o)
hej
vi tager ca 5500-6500 for at bygge den om komplet med det hele
Dennis
Tak for info, men det er da lidt bekosteligt alligevel så :(
Alt efter hvad du skal med den kan du da bare køre med 6volt, det virker ok til hygge brug..
det er dyrt at få lavet sin bil uden selv at røre en finger - var det en ny bil ville generatoren alene nok koste 6500 - så vil mene det er superbilligt - jeg gad ikke lave det for den pris - ikke engang orange ;0)
kunne man lave det hele selv - vil der være en lille smule at spare
Fordel ved 6V er at du kan kører med langt lys tændt, uden nogen blinker af dig.
Måske skulle jeg også spørge, hvad er Ulemperne ved 6 volt ?
Jeg har en 6V'er. Kan få øje på følgende problemer: Svært med starthjælp hvis du holder med på landevejen da der er langt mellem 6v biler. Forbindelser mm i bilen skal være gode da en 6v'er trækker dobbelt så meget strøm i ledningssystemet. Ved motor problemer er der ikke langt fra fuldt opladet batteri til ingen strøm. 6v batteriet og pærer mm er svære at få fat i. Men jeg kunne aldrig finde på at ombygge min "Bobbelline" til noget den ikke er født med. Jeg vil hellere skubbe igang end bygge om....
"dobbelt så meget strøm" ???? hvad er det for noget vås ?? er muligt at den trækker dobbelt så meget strøm, men det er jo kun ved den halve spænding, så effektmæssigt er der ikke nogen forskel.
Kald du bare det for vås.... tror goe gamle Hr. ohm bliver ked af det...
Samme effekt(den effekt der nu skal til at trække en motor rundt), halv spænding = dobbelt strøm = dobbelt kvardrat på kobber i ledning....
Forlygte pære på en 6V. 40W divideret med 6V = 6,67A
Forlygte pære på en 12V. 55W divideret med 12V = 4,58A.
Så en 6V kræver et godt batteri og gode forbindelser.
Ja men i disse LED tider fåes LED pærer også i 6v og så er forbruget nærmest forsvundet. Kvaliteten af lyset er let forringet, men det kan bruges. Specielt hvis du nøjes med at skifte alt andet end forlygtepærerne. Derudover opfandt gud hjælperelæerne til dem der oplevede problemer med at få nok juice ud til pærerne.
Derudover er 6v dele ikke specielt attraktive, så de kan købes billigt. Kører du med afviservinger, slipper du for at skulle være kreativ i forbindelse med at køre 12v på hele systemet på nær afviservingerne.
6v pærer forhandles i Biltema, så helt vanskelige er de ikke at skaffe. Desuden er Ebay er godt sted at forsyne sig billigt....både med LED og 6v pærer.
6v kan sagtens fungere godt, men det skal vedligeholdes. 12v er mere vedligeholdsfrit, da det stiller væsentlige færre krav til ledningskvalitet osv.
6v volts batterier er skrøbelige....de dør hurtigt hvis du ikke passer på dem over vinteren f.eks. Desuden er de tæskedyre
PErsonligt er jeg stor tilhænger af 12v netop fordi jeg er en ørn til at skride fra bilen med lys på og som skrevet tidligere er starthjælp ofte et problem. Desuden kan jeg heller ikke nøjes med en 6v radio. De spiller jo så lidt dødsmetal i radioen desværre ;-)
Og man kan ikke få en 6v generator - kun en dynamo, som ikke lader i tomgang. Og heller ikke lader alverden i det hele taget...
Læs lige Thorkilds indlæg her :
http://vwnettet.dk/topic/139754
John
Mit dilemma er nemlig. Jeg er lun på en 6 OG en 12 volts bil og vil godt købe nu.
Jeg har tænkt mig at køre næsten hver dag fra det bliver godt vejr i april og til vel september oktober når det dårligere vejr kommer.
Jeg kommer nok mest til at køre små ture på få km, har vel små 2 km til arbejdet :-)
Har det indflydelse på om det skal være 6 eller 12 volt ?
Prøv at forestille dig hvad vores bedsteforældre ville have gjort, da de havde bilen -?
Du skal ikke vælge bil ud fra om den har 6 eller 12 volt.
Du skal vælge den som DU synes ser bedst ud og er i bedst stand.
Og så lærer du med tiden at leve med enten 6 eller 12 v.
OK - tak for jeres hjælp :-)
Jeg kiggede på en 12V i dag og skal se på en 6V på fredag,
Skal nok fortælle hvad det ender med...
Der er da ingen problemer med 6V, ud over, som tidligere nævnt, lidt mindre lys. Hvis alle forbindelser og batteriet er i orden er der ingen problemer, ledningsnettet er jo dimensioneret til det.
2 km er for lidt til at holde batteriet på mærkerne. Jeg har 14 km hver vej til arbejde og jeg lader mit batteri op et par gange om året. Det skal du nok regne med uanset om det bliver 6 eller 12 volt.
Men idag skifter folk jo bare deres batterier ud. "Når der ikke er mere strøm på "
Hvorfor og hvad er der af mere vedligeholdelse ved et 6volt end et 12volt ?
Er det bare at det skal oplades et par gange, hvad gør man om vinteren ?
man afmonterer alle forbindelser . renser dem grundigt - og smører dem med WD40 - og når foråret så kommer - køber man nyt batteri IGEN - hehe ---- nej så galt er det nok ikke - men det kan det blive hvis man sjusker - det kan det selvfølgelig også med et 12V system - det er dog ikke helt så kritisk over bitte små hovsaer...
men at fravælge en bil fordi den er 6V - nej det er det ikke et stort nok problem til - der er rigeligt at sysle med på en gammel bil - strøm er bare en af dem...
derfor det er så skønt at ha gammel bil - den virker kun når man kæler lidt for den ;0)
en ny bil skal jo bare vaskes og støvsuges - og ikke andet - total røvkedelig ;0)
det VAR sjoverer at være bilejer i gamle dage !!!!
Der skulle man også checke olie, vand, dæktryk og kilrem og alt muligt andet *GG*
et 6V batteri skal jo feks ha efterfyldt vand ???? - hvor mange har lige gjort det på deres 12V batteri for nylig ??
Om vinteren - stiller man batteriet på en hylde - i et LUNT rum - og sætter laderen til et par gange i løbet af vinteren - så skal det nok være klar til foråret.
Hej igen. Så har jeg investeret i en 6V fra 1964 :-)
Tak for jeres hjælp...
Hilsen Søren