Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tænding på 1979 Bay, 1970cc type 4 motor - hjælp søges !!

Tags:

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er helt lost omkring min tænding.
Jeg har læst en masse indlæg og nærstuderet Haynes osv. om indtilling og udførelse.

Min fordeler er uden vacumdåse.

Jeg har målt min platin åbning til omkring 0.25 mm.
Den åbner omkring 32 grader i følge TDC mærke og skalaen på svinghjulet.

Det skulle efter bogen være ved 7.5 grader og en afstand på 0.4 mm.

Nu er er alle mine hidtige forsøg på udbedring af elektriske installationer og justering gået helt galt så jeg tør knapt røre ved det.

Den er svær at starte men hidtil har jeg tillagt det benzin der fordamper fra mine dobbelte Dellorto karb.
Når den er driftsvarm syntes jeg den går ok i tomgang - den vibrerer dog en del.

Trækker fint uden at skyde bag ud i karb eller udstødning på vejen.

Gode råd er meget velkomne og skulle der være en omkring Århus (jeg bor i Hinnerup)der vil hjælpe mig med at indstille tænding vil jeg blive meget glad.

(Skulle jo gerne ud at trille med familien uden at være bange for nedbrud i pinsen :-))

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Rolig nu.., start med at stille dine plantiner, så de åbner 0,4 med et søgeblad. Sørg for det er rent...., så der ikke kommer olie på platiner.

Få motoren drejet via remhjulet så den kommer til tænding på cyl 1, brug en prøvelampe til at checke dette. Stil derefter tændingen så den passer med remhjulets mærker, ikke svinghjulet som du kalder det, det sidder i gearkassen...

Mener type 4'eren har en gradskala du kan bruge siddende på blæsehuset

Det er ikke noget du kan få motoren til at springe i luften af. Det aller værste der kan ske, er at den ikke vil starte, hvis det går i ged. Men det gør det ikke hvis du bare går stille og rolig frem.

Der er en fin video på you tube om hvordan fremgangsmåde er på en type 1, du skal så bare brug din gradskala i stedet på din type 4.

http://www.youtube.com/watch?v=f9jh7POUB2U

mvh
Henrik

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Henrik

Når jeg ser på min fordeler så burde det mærke der sidder på overside kanten sidde ud for 1 det sidder nærmere ud for 3.

Platinen åbner ved 32 grader og lukker ca ved TDC mærket på remhjulet.
Jeg har kontroleret TDC mærket mod cylinder 1 da jeg stillede ventiler.

Da jeg var ude i aftes fandt jeg så et stykke ledningsisolans som sad eller var sat i klemme. Nu har jeg fjernet det.
Prøver jeg at løsne skruen til platinen drejer den plade som den sidder på - går ud fra det er noget avansering. Den skal skubbes tilbage.

Kan jeg stille på platinåbning og afvente at stille tænding - skal have bussen med til Ebeltoft idag så det må ikke gå galt.

Har du eventuelt en halv time i morgen, formiddag - giver gerne en skilling og kommer gerne til Viby.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du må love mig du ikke kører nogen steder med den motor før du får styr på at stille tænding. Man stiller ikke bare på tingene og så håber at det går.
Især i en Type2 kan det være farligt fordi det er svært at høre tændingsbanken.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Frank
Jeg er ikke uenig - det ser ud som om det står helt forkert.

Jeg har styr på principperne men er i tvivl om hvorfor pladen platinen sidder på kan dreje lidt.
Jeg har ingen vakumdåse på men har hørt 009 og 050 fordeler som er mekaniske - regner med at jeg har en sådan. (kan ikke se et nummer)

Jeg kan sagtens stille platin afstand og tænding til standard ud fra skalaen.
Med det vil jo afhænge af hvordan platinen er drejet i forhold til akslen.
Ca +/- 5 mm inde i fordeleren.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er vel ikke bare en std. fordeler hvor vakuumdåsen er fjernet ? Så skal man jo fiksere "platinpladen" med svejsning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej, det er jeg ret sikker på.

Der er nok nogen som efterhånden syntes nok jeg skulle finde en anden hobby ;-)

Men nu har jeg læst lidt op og fundet dette...
http://www.vw-resource.com/tune-up.html#static

Som jeg forstår det:
Platinafstand indstilles til 0.4 mm
Statisk tomgangstænding sættes til 7.5 grader ifølge skala.
Omdrejninger op på ca. 3000 med tændingspistol skal tænding advancere til max 32 grader på remskive skala.

Den kan rotere da der er centrifugal advancering på en 009 fordeler.
Tænding med uret derfor må jeg skulle skubbe platin mod uret til den ikke kan komme længere og sætte 7.5 grader derfra.

Er jeg helt på vildspor?.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej. For det første, du kan ikke regne med mærket på strømfordeleren passer med cyl 1 altid. Det kan drejes rundt på. Tag udgangspunkt i dine tændkabler.

Og nej du er ikke på vildspor med ovenstående. Men jeg er ikke lige med hvad din strømfordeler er for en.
Måske er din strømfordeler i udu eller som Frank siger banker sammen af noget forskelligt.

Du kunne overveje en ny, men pas på, pris/kvalitet hæmger ofte sammen. Mener Farmer (Torben Alstrup) har nogle, hvor du er sikker på de er i orden. 20888030 er hans nummer.

Og selvfølgelig skal du ikke finde en anden hobby, al begyndelse er da svær og vi skal alle starte et sted.

mvh
Henrik

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hey

Det er løst...er blevet lidt klogere!.
009 fordeler.
Tænding er nu 8.5 til 29.5 (tomgang op til ca. 3000 rpm) og platin afstand 0.4 mm
Den forrige ejer havde vist brugt fordeleren som skraldespand - fandt ikke mindre end 3 ledningstumper inde i den :-(. Hvoraf den ene blokerede frigangen for advanseringen.

Mangler nu kun at få finjusteret tomgangsdyserne så den holder op ved at vibrere så heftigt.

Tak for bidragene.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Super.

Check lige at den ikke har skidt i tomgangsdyser. Meget typisk, når der lige er kommet nye karbs på.

Du kan teste dette ved at starte motoren, tag tændkabel af en ad gangen, så skal motoren gerne begynde at gå dårligere som tegn på at cyl ikke er med. Hvis den ikke gør det, kan det være skidt i tomgangsdyse på den cyl.

De sidder i toppen på Dellorto

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Henrik

Den skulle være god nok. Der sidder en mekanisk centrifugal avancering i en 009 fordeler som skal flytte tændingstidspunktet frem indtil den rammer 3500 rpm.
Fandt fremgangsmåde på/beskrivelse af 009 fordeler på denne side:
http://www.vw-resource.com/tune-up.html#strobe

Måske mangler pladen i din fordeler ?.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ej det var bare mig der var søvnig :O), bare glem det med 009'eren..

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak!
Jeg prøver det med tændkablerne i morgen - kan de bare skrues ud når luftfilteret er pillet af?.
Går ud fra at jeg lige skal skrue dem helt ind for at registere indstilling inden - da jeg eller får spoleret sync mellem karburatorerne.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej lad være med at pille ved blandeskruerne først. Dem er jeg sikker på er blevet grundjusteret af ham du købte karbs af.

Pil kun ved tændkabler og tomgangsdyser i første omgang. Hvis der er stoppet en dyse, så går den mærkeligt.

Og ja til tomgangsdyserne, prøv lige at finde et billede af Dellorto karbs først. Det er nemmere at se end at forklare her. Pil dyserne op med slukket motor.., og lad være med at tabe dem ned i karbs.., Blæs også med trykluft ned i kanalen, hvor tomgangsdysen har siddet og blæs dysen med luft også.

prøv at google dellorto, så kan du finde den engelske hjemmside, hvor de har dele til dem. Der kan du se exploded view af en karb.

(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Super - tak jeg holder skruetrækker og fingre fra blandeskruerne.
Kikker ind til træf på MCD på en onsdag.

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lige en sidste ting....
Tomgangsdyserne er de her - rød pil?.

drlapicture1286336290.jpg

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) SJN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Røde er tomgangsdyser

Gule skal du IKKE røre ved. Har du rørt ved dem skal du igang med at justere ind forfra. HELT forfra.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Næ du skal ikke finde dig en anden hobby. Du skal bare begynde at dyrke den du har -
Jeg forstår ikke helt det du skriver om at skubbe platinerne til den ene side. De skal ikke kunne skubbes nogen steder.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TSchytt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mine Dellorto er uden de tomgangsdyser som er vist på billedet så der er jeg strandet...

Til gænggæld har jeg nu fået justeret ventiler, skiftet tændrør til Denso W20EP-U og byttet 20W50 olien ud med en tyndere 15W40 olie og checket tænding en gang mere.

Spillerummet på ventilerne var under 0.08 mm på alle ventiler - er nu 0.15mm - håber det giver en roligere motorgang.

Prøveturen har jeg tilgode til i morgen...

-------------------------------------------
1967/1968 VW Karmann Cabriolet 1500
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du skriver idf et andet sted. Det er nok weber du har istedet. Så sidder de på siden af karburator.

Godt du fik stille ventiler. Var for stramme. Kan brænde ventil og sæde.

Check dem snart igen. Sådan er det I starten med nysamlet


Reply

You must log in to post.