Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 3 variant daily driver.?

Tags:
No tags yet.

(permalink) bear Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hejsa.

Har købt en sådan model fra 1974 1600i.

Min plan var og bruge den hver dag - til og fra job, 40km tur/retur.
Hvordan får jeg en rimelige stabil vogn ud af den.. den har kun været brugt om sommeren førhen..
Syntes også den er lidt sløv - alt er relativt, ved godt det ikke er nogen racer, men den sætter også ud og skyder lidt..
er den motor fin nok eller skal man finde en anden motor evt. uden indsprøtning.?

Skal siges jeg aldrig har haft bokser før, er dog uddannet automekaniker for mange år siden og har aldrig arb som sådan :o)

Bjørn.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mit bedste råd vil være at holde bilen så standard som muligt, vælge de bedst tilgængelig reservedele (det findes ofte 2 kvaliteter, så spørg efter den bedste).

Ud over det ville jeg få den til at gå rigtigt i morteren, sørge for at bremserne er i orden, og så ellers lade være med at pille mere ved den (ud over service som smøring af forbro, olie osv).

Det mest væsentlige er vel, hvis du vil kører i den om vinteren, at få den givet en STOR omgang rustbeskyttelse i hulrum osv osv. Hvis du tænker på din investering i sådan en veteranbil, hvis det økonomisk mest fornuftige være, at købe en vinterbil til 5000 kr og så smide den ud/sælge den om foråret. Der taber du nok færrest penge, hvis det skulle ske at den anden ruster op på grund af salt - der får man også varme ;). Det er naturligvis ikke nær så sjovt

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du skal sørge for at den er i orden.
Med det mener jeg at du går den efter og sørger for at alt er friskt og fint.

ventiler skal justeres rigtigt og for hver 5000 km tager meget få min
Olie. Her er der mange meninger det er lige som at smide benzin på et bål. Men hvis din motor er standart så ville jeg kører på 15w40 mineralsk om sommeren og en tyndere når det er vinter.

Kender du km stand på motoren ? Hvis ikke så ville jeg pille den ud og spænde blokken efter tjekke reduktionsventiler og skifter dine udstødningsventiler. Tjekke at stempelringe osv ser fint ud Og dertil hørende pakninger når du har den skildt ad. Så kører det altså bare :)

Så ville jeg gå Varme systemet igennem så det også virker tip top.

Skifte olie på gearkassen

Tjekke bremser og justere dem op

Sprøjt har jeg ikke skruet ret meget på men det burde virke. Jeg syntes dog en motor med karburatore på er nemmere men det er nok min manglende erfaring med indsprøjtning.

Så ville jeg besøge dinitrol centret hos niels i Slagelse han er super til gamle biler og så ville jeg eller få kørt nogle km i en fed vogn :)

Det virker for mig. Og jeg kører ca 65000-70000 km om året i min 75er pickup.

Andre spørgsmål så ringer du bare :)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) bear Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Takker :)

Det var mange ting.. :)
Kender ikke standen på motoren, men den ligner ikke en som der er nusset ret meget om.. Så måske det ville være en god ide og rykke den ud..

Men det er nok nemmere jeg gir et ring :)

Bjørn.

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det lyder værre end det er. Men det er super lækkert når den spinder :) Hvor bor du .?

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Vores bedsteforældre kørte dagligt i de biler, året rundt. Men så opdagede "man" at vejsalt var genialt. Og så forsvandt de gamle biler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Tylleren1985 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis du finder ud af hvorfor den hakker og skyder må du gerne sige til. Min hakker en smule og skyder en del (-:

-------------------------------------------
29261985
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Indsprøjtningsmotoren er som udgangspunkt ganske udmærket. Men lidt bedaget. Den kan jo selvfølgelig have rendt livet af sig. Men det kan de jo alle. En gemen justering af motor/indsprøjtning samt evt fejlfinding (barometerdåsen og benzintrykregulatoren trænger ofte til en kærlig hånd eller udskiftning, gør som regel underværker. Ligeså med en opgradering til elektronisk tænding sammen med en spole med noget godav i

HVIS du føler at det er nødvendigt at tage den ud og skille den ad for en overhaling, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at lave et par småændringer, som VW egentlig burde have gjort, efter min og en del andres mening. Men sårn er der jo så meget. Derved finder du både noget effekt/moment og brændstoføkonomi - Det kan vi evt. tage off line.
Endvidere ville jeg udskifte støddæmperne til en bedre end std model. I mine øjne er det røde Koni i alle 4 hjørner. Det gør en kæmpe forskel i køreegenskaber, - og fornøjelse. Vil man nulre, kan det også anbefales at montere en Kerscher 16 mm stabilisator bagpå. Det hjælper meget på sidevindsstabiliteten.

Hvis du beslutter at køre i den helårligt, vil jeg anbefale dig at få monteret et fyr i vognen. Varme har aldrig været deres stærke side. Og et moderne fyr hjælper dig samtidig med at holde vognen mere tør indeni. Søg efter et Ebersbächer BL1 luft til luft eller et tilsvarende i Webasto. Så har du jo osse fordelen at kunne komme ud til en lun bil om morgenen eller efter arbejde. Det er ikke at nkimse ad :-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) bear Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for det Farmer :)

Det var præcis det jeg var efter - sender dig lige en mail.

Bjørn.


Reply

You must log in to post.