1) Er der nogen der ved om man kan få en krom kan rundt om speedometeret? (1303, fra ´74)
2) Hvad er der galt med mine pedaler? Kobling og bremse pedal falder utrolig langt frem ad...
Håber i kan hjælpe mig!
VW 1303 fra 1974
1) Er der nogen der ved om man kan få en krom kan rundt om speedometeret? (1303, fra ´74)
2) Hvad er der galt med mine pedaler? Kobling og bremse pedal falder utrolig langt frem ad...
Håber i kan hjælpe mig!
næste gang du laver et indlæg - så find en mere interressant overskrift - giver flere svar ! ;0)
men din nuværende krans kan poleres - mener den er i alu på sådan en mcphersonbil der.
enten skal du ha justeret bremser og kobling - eller er dit pedalsæt ved at gå løs.
har du kigget på det ??? sådan på en 20-30 cm afstand ???
jeg har kigget på pedaler, og det ser ikke ud til de er ved at gå løs.
Tænkte om det måske kunne være returfjeder ?!
Fjederen kan sagtens være blevet sløv. Men der sidder en lille plade bag pedalerne, som kan justeres frem og tilbage. Den holder på pedalerne. Den er boltet til bunden. Prøv at find den og se om det evt. kan være den der skal justeres:-) Morten
nu skriver du fremad - det er vel samme vej som man træder pedalerne eller ? (kørselsretning)
Jeg er enig med Morten, men mener den lille plade kun er til bremsepedalen, netop for den ikke falder "bagover" altså ind mod dig når du sidder på sædet.
Men skil det ad og kig på det, det hurtigere end at skrive her.. ellers få nogen vw kyndinge på fyn til hjælpe dig.
Hvis det er bilen på billederne, så er det stoppet i bunden der skal justeres. Tag pedalerne ud og skil pedalsættet af, rens og smør. Udskift en evt. knækket returfjeder til bremsen. Rens og rustbeskyt bunden oppe foran. Inden du sætter pedalerne i igen, skal du naturligvis skrue stoppet af og klargøre det så det sidder rigtigt og kan justeres.
Pedalerne holdes sammen af en stålstift der går igennem koblingspedalen. Den banker man ud og så kan koblingspedalen bankes af sin aksel. Så falder det hele fra hinanden.
Når du er ved det, var det måske en idé at udskifte koblingskablet, det fleksible føringsrør og koblingsreturfjederen.
Måske er koblingspedalens krog så slidt at man skal lægge lidt svejsemateriale i den og file den til igen.
For at undgå at "tabe" koblingskablet under monteringen af pedalerne kan man bore et 2mm hul i krogens spids og sætte en split i.
Smør det hele med fedt.
Så kører den uden problemer i 30 år igen.
På billederne kan jeg se at du også snart skal i gang med gearstangen :-)
Ja når jeg skriver fremad så mener jeg selvfølgelig tilbage :-)
Mange tak for svar, jeg tror jeg er nogenlunde sikker på hvad i mener problemet kunne være, jeg skal da ihvertfald gør et forsøg på at rette det.
Nu ser vi om jeg nogensinde får det samlet igen :)
Når du siger du kan se at jeg snart skal igang med gearstang, hvad mener du så Frank ?
Chrom kant til speedo Prøv Fett-Tachodienst
Thonsgaard, det er som sagt ikke en stor operation, hvis du er usikker på det, så se da om der ikke er nogle vw venner, der kan hjælpe på fyn.
Franks metode er noget mere gennemgribende omend meget fornuftig på en bil man ikke kender historien på og alligevel er "igang med". Men hvis du er usikker, så start med pedalerne og lad være med at skille dem helt ad i atomer.
Gearstangens vinkel ser ud til at bøsningen nede i tunnelen er slidt.
You must log in to post.