Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kompressiontest - hvordan?

Tags:

(permalink) Solmex Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej kloge mennesker

Jeg har lånt et oldnordisk instrument af min nabo og vil gerne måle børnenes ATV´er. Men jeg er i tvivl om, hvordan det skal aflæses. Kompressionen på motor skal være 5,9:1 og instrumentet viser ca 2 Kg/cm2!
Så hvad er 5,9:1 = på dette ur?

billede 009.jpg

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det må være ca 36 sq/in .så det er ikke helt galt med 2 bar ,men det er ikke meget er det 2 eller 4 takt ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Solmex,

Kompressionen 5,9:1 (faktisk kompressionsforholdet) er ikke det samme som en kompressionstest skal vise. Hvis instrumentet ved måling viser 2 kg/cm2 er det ca. 1.96 bar og det er for lidt på 'en motor'. Uden at vide hvilken motor det er (2 eller 4 takt?), så vil jeg mene at den som minimum skal kunne lave et tryk på 6 kg/cm2, så din måling lyder meget lav. Husk at gi' fuld gas under målingen. Kan ATV'n køre?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 12 years siden | | | |

tak for respons - det drejer sig om en suzuki lt50 (2 takt)
Den kan køre ca 2 min, men går så i står og kan ikke starte igen før den er helt kold.
Jeg har købt et nyt standart stempel og en brugt cylinder. Jeg har ikke noget at måle cylinder slidet helt eksakt med, så har bare samlet skidtet. Har netop bestilt et stempel i +1 mm overstørrelse og skal havde cylinderen boret op.
Håber det hjælper ellers må jeg koncentrere mig om tændingen!

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, prøv at komme lidt olie i cylinderen og mål så kompressionen igen. Hvis den så er højere, er den cylinder/stempel den er gal med. Hvis ikke du har noget at måle med bliver det svært, men hvis ikke der er dybe fuger i cylinderen og stemplet også ser fint ud og 'lige akkurat' passer i cylinderen, er stempelringene det næste du skal se på. Dem sætter du i cylinderen 15-20mm fra overkant af cylinderen og der må der ikke være mere end 0,2-0,3mm ringgab (hvis du kan måle det). Hvis de holder det mål, kan du samle motor med ny top og bundpakningen. Uden at kende motoren, tror jeg ikke du kan gøre meget med tændingen. De fleste 2-takter kører idag med med pick up og en CDI boks hvor du ikke kan stille på noget.

Hilsen
Torben

PS - At den ikke kan kører når den er varm, tyder på at det er et stempel/cylinder problem du har.

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak Torben - jeg har nu målt cylinderen med et skydelære og ifølge manualen er slid over 41,063 = udskiftning/renovering og jeg måler 41,2..et eller andet! Så det er nok der problemet ligger
Må bare vente til mit nye stempel kommer hjem

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Velbekomme og husk at tilpasse stempelringene til en ringgab på 0,2-0,3mm (hvad siger din manual den skal være?) for ellers risikerer du bare det modsatte, som er en varmesætning ;o)

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 12 years siden | | | |

tak for rådet - det skal jeg lige følge op på - går udfra at cylinderservice har styr på det, når de får mit nye stempel

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev

Reply

You must log in to post.