Hvad gør vi som kører hele året med dug på forruden, inden man kommer op i fart og der kommer "blæst" på forruden. Hvad gør i ??
VW-mongolen men jeg prøver......
per.frederiksen@vip.cybercity.dk
Hvad gør vi som kører hele året med dug på forruden, inden man kommer op i fart og der kommer "blæst" på forruden. Hvad gør i ??
Tørrer det af?
Hvis varmen virker, burde det ikke være noget stort problem.
sætter eberspärscher i (benzinfyr) næsten ikke til at undvære i nutidens gamle biler.
gerne et nyerer med god styring på...
men er varmekasser, paneler og rørføring iorden har rene ret - så er det ikke noget problem, så er den dugfri efter 2 min tomgang.
måske der er en grund til din bil er fugtig indeni - det er en bil jo normalt ikke indeni. den burde jo være tør hvis den er tæt som den burde være.
Så må jeg hellere få sat varme-slangerne på varmekasserne og evt få fundet ud af hvordan det fyr der er virker, halvdelen har været afmontoret (selve timer og andet). Bornholmer: er det besværligt at monteret timer og det er vel bare at checke om gløderøret virker. Findes der evt en vejledning. Eller en kort fortælling fra de varme lande omk. montering pls
kender ikke lige på stående fod nogen nej - torkild har skrevet en tråd herinde om det orginale varmesystem - hvad der kan gøres for at optimerer det - den er super go - både skrevet , og den tekniske forklaring - du kan lige prøve at søge den selv , ang fyret - overvej at sæt et nyerer fyr i hvis du vil køre i din bil hele året - de gamle er for ustabile til vinterkørsel....
men start med at find ud af hvorfor din bil er fugtig indeni - det er det allervigtigste.
1000 tak for svaret. Det mest fordi ungerne kommer ind i bilen med våde jakker og sådan.....og når konen får en tur på bagsædet i bussen. Jeg må finde den tråd og læse den men tak.
Tråden om varmesystemet er her: http://vwnettet.dk/topic/140264
Luft den godt igennem når solen skinner.... kør evt med træk rude åben eller som jeg gør, åben soltag og benz fyr kørende og ingen gummiliste i skydedør, det virker :-)
Fantastik indlæg af Torkild og tak for de gode råd. Og selvfølgelig kan en VW varme og kører hele året, See you out there og på med vinterdækkene.
Hva med en el-opvarmet forrude ?
Det kunne da ihvertfald være fedt ;-)
/John
Jep, visk det væk og få bilen godt tørret igennem engang imellem. Når duggen så begynder at småfryse, bruger jeg en 12V rejse-hårtørrer. Virker ubeklageligt :)...
vil også mene dine børn er en stor del af problemet, selv en moderne bil kan ha sådan nogen som en stor udfordring.
hold bilen så tør som det overhovedet er muligt - sprit forruden af, og tør efter med en hårdt opvredet klud i opvaskevand (høj koncentrat) gerne ugentligt , så er chancerne lidt større for at dit varmeapperat kan hjælpe dig.
og John elopvarmet forrude er set på en bobbel - men tror ikke de laver til ghia, så ideen er ikke helt dum.
Åhh nej er vi nu der igen, det er lige som at høre Rød regerings valgløfter.eller noget syg vw fundamentalisme. en bobbel uden benzin fyr kan ikke varme ,og har aldrig nogensinde kunne holde forruden dugfri , hvis du er i tvivl så spørg din mor og far eller bedsteforældre de havde boble dengang at alt var originalt og nyt og 100% iorden ,og de vil sige at den ikke kune varme . kan også huske at da jeg var dreng havde vi både huer handsker og tykke jakker på når vi var med far på tur i boblen. køb dig en hverdagsbil hvis du vil kører om vinteren
Husk din rude skal være 100% ren og når den er ren så må du ikke tørre duggen om morgen for så bliver den dårligere næsten gang.
Jeg så en gang i Det' Leth, at man kan smøre et tyndt lag opvaskemiddel på og tørre efter - det skulle forhindre dug. Har aldrig haft grund til at efterprøve det, men det er sgu nok også et trick fra gamle dage før effektiv varme i bilerne.
prøv evt. med det spray man bruger til motorcykelhjelms visir mod dug. det virker super på en hjelm
Det er så mange år siden at meget få af os nogensinde har prøvet at køre i en VW med de originale varmekasser og lydpotte. Så vi kan reelt ikke udtale os om en VW kan varme (kunne varme)
enhver gammel mand/kone der kommer hen og snakker når man holder på havnen. og som fortæller hvor fantastisk sådan en vw bobbel var, og hvor godt den kørte og hvor driftsikker den var, afslutter altid sætningen med "den kunne bare ikke varme om vinteren"
Så det tror jeg på :-)
den varmer udmærket indtil vi når efteråret og nærmer sig frysepunktet
noget der er deffekt kan ikke varme - og varmeapperatet i en gammel luftkølet vw kan ha mange deffekter - jo de kan varme, ret meget enda - og det er en behagelig rar varme - når det virker.
men enhver gammel mand/har haft nogen deffekter på deres bil dengang - der var ingen der ville bruge, flere timers arbejdsløn på et komplet eftersyn.
en gammel vw lavede man selv - dengang og gør det stort set stadigvæk, og i dag med dårligerer dele end dengang....
har kørt til tyskland og retur i min 67er type1 i Tshirt med vent ruderne på klem i 5 minus grader - og jeg svedte hele vejen ! uden fyr
varme systemet havde fået et Torkild eftersyn, samt var varmerørene i panelerne skiftet ud med rustfrie rør uden utætte samling , også orginale varmekasser.
Jo Jo bornholmer hvis man bare kører længe nok så skal den nok blive varm når først de mange kvadratmeter konstant afkølet overflade i varmesystemet er opvarmet . men de gamle knarke der tit kommer hen og kigger og snakker er jo ofte 70 år så det er nok begrænset hvor gamle deres biler har været dengang
men varme er jo så relativt .min vandkølede Opel manta fra 1970 den kunne varme og selv iSE ruderne af.
Og man kan jo spørge sig selv hvorfor overhovedet man kunne købe et benzinfyr til en bobbel eller kunne bestille den med ?
selvfølgelig var der en begrundet grund - men at alle ældre husker deres gamle vw som en bil der ikke kan varme, er ikke så meget bilens skyld, men nok nærmerer ejerens, den gang var der jo ikke periodisk syn - der lagde man en masonitplade i bunden når der var rustet hul i den, dengang solgte man færre nye bundplader end man gør i dag vil jeg tro ;0)
en vand kølet brændte jo motoren af- hvis der var gået en kølerslange eller lign - så der var man nød til at gøre noget ved problemet.
ja bornholmer man har nok kun kunne købe sig en helt ny brugt/defekte vw dengang :-)
Prøv med anti-dug spray, eller opvaskemiddel. Måske kan du jo også prøve med en lille 12 blæser man bruger i cigaret stik.
Du skal ikke høre på Hr. Holm om de gamle vw varmehistorier, han har stået op med det forkerte ben af Genau's seng. :)
God tur! Jeg skal også køre luftkølt i vinter! Glæder mig, har enda købt mig pigkæder, så nu skal intet stoppe mig..
Til sidst vil jeg bare sige at min kamerat havde en opel fra 70' erne. Han brugte et viskerblad på indsiden af forruden enda det ikke var minusgrader..
God VWeekend!! :)
Det god humor Firkel :-)
God fornøjelse derude i kulde
"og når konen får en tur på bagsædet i bussen. Jeg må finde den tråd og læse den men tak."
- Der kan selv et fyr have problemer med at afdugge, så det kan du ikke klantre den gamle VW for.
T