Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Benzin advarsel.

Tags:
No tags yet.

(permalink) veteranen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har fået denne mail advarsel fra Castrol.

Ny ethanol benzin og gamle køretøjer

Hvis du har et køretøj, som er fra før ca. 1990, så skal du være opmærksom på biobenzinens eventuelle skadevirkninger.

I dag indeholder al benzin 5% ethanol. I 2013 stiger indholdet af ethanol til 10%.

Ethanol tiltrækker kondens fra luften. Kondensen bundfælder i tanken og kan give rustdannelser. Vandet kan også trækkes igennem brændsstofsystemet og efterlade skader på filtre, karburatorer og indsprøjtningssystemer. Når ethanol blandes med vand, kan det også give klistrede aflejringer, der kan sætte sig i brændstofsystemet.

Benzin med ethanol har en kort ”levetid” på ca. 3 måneder. Derfor kan hobby-køretøjer, der har benzin på tanken i længere perioder, være udsat for skadevirkninger. Hverdagsbiler, der løbende får udskiftet benzinen i tanken, vil ikke få så store problemer. Generelt kan man sige, at hvis man har køretøjer fra før 1990, skal man være opmærksom.

Også inden vinteropbevaring er det en god idé at beskytte sit køretøj mod skadevirkninger i form af bl.a. rust i benzintank og skader i brændstof- og motorsystem.

Den nye Ethomix afhjælper alle ethanol problemer relateret til kondens, aflejringer. Produktet beskytter hele året rundt.

1 flaske Ethomix rækker til 250 l benzin og koster 160,- kr.

Se mere her: http://www.castrolshop.dk/shop/ethomix-956p.html

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.
(permalink) duck Member
Skrev for 12 years siden | | | |

men vi bruger jo sprit netop for at fjerne kondens.

er der for meget i den nye benzin? elller skal der bare sælges ethomix på en skræmme kampagne?

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) nissen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja jeg syntes sgu da også det lyder lidt underligt det der!

-------------------------------------------
jnstyre@hotmail.com
tlf 27505174
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Karburatorsprit gør sådan set det samme.

Men den del med, at det danner rust, og har en kortere levetid er så ganske rigtigt.

En god ting at gøre er, at iblande 2% 2 taktsolie i den sidste tankfuld (eller bare de sidste 10 liter) Køre en kort tur og tag et par heftige sving, så blandingen kommer i kontakt med hele tankens inderside, og så ind på lageret med den. Og bla. pga det med holdbarheden så HUSK ! så lidt som muligt benzin i tanken.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Akke Member
Skrev for 12 years siden | | | |

min er af plastik....

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Sikke noget pis. Der er vidst nogen der skal sælge noget tryllemiddel.

Det har alle dage været sådan at man tilsatte sprit til benzinen for at opløse evt kondensvand i benzinen, netop med det formål at det vandet ikke skal samle sig i bunden og få tanken til at ruste.

Jeg skiftede netop tank af denne grund i 2004 (bilen havde stået siden 1991 med en sjat benzin i bunden af tanken). Siden da har jeg sat bilen i vinterhi med fuld tank, incl 5 % sprit. Har aldrig oplevet problemer som de beskrevne.

->Farmer. Har du noget seriøst materiale der beviser at benzinen forgår? Jeg er pænt skeptisk over for den påstand :-)

/Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Akke Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prøv at se lidt på det her link...

http://www.fuel-testers.com/expiration_of_ethanol_gas.html

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ethanol er mere vandsugende end benzin. Fair nok.

Hvis tanken nu er helt fuld, hvor meget vand kan den så suge? ikke meget!!

Mange steder i link'et står der at benzinen løber på dato. Får den så hvide pletter så man kan se at den er for gammel?

Hvor mange år kan en whiskey holde sig (det er jo 60:40 vand sprit) uden at løbe på dato?

Jeg ved at nogle racermotore der kører på ren alkohol (2.7L V8 turbo, 800 HK, 15000 rpm) bliver skyllet med alm benzin inden de stilles på hylden til næste løb, så det er klart at der er noget om snakken, men jeg tror at det her er at overreagere mht alm folkevogne.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Danseb Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ren sprit i benzinen er nettop et problem fordi karboratorspriten indholder anticorosions middel og spriten jo ikke gør. Vi har det samme problem på båd motore og der løser mange det ved at have rigtig karboratorsprit i den sidste tankfuld så det kommer til at stå i alle rør og dysser.For at undgå kondensvand skal man enten have en tom tank eller en fuld tank. Fordi ingen luft i tanken jo ikke kan indeholde noget fugt.Da det er overfladen der optager fugt fra luften skal den fyldes helt op i røret så overfladen bliver så lille som muligt og så have karboratorsprit i hele systemet. Så skulle den kunne holde vinteren over.Men det var da nemmere dengang benzin bare var benzin. Tænk på plæneklipper, hækkeklipper, motorsav, generator og sneslynger. Der er aligevel meget at holde styr på, hvis det nemt skal kunne starte igen :)

(permalink) Bulli 69 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Helt ærligt, hvis der er 10 der slår sig sammen, og køber en flaske til 160 kr.( 16 kr. til hver) og fylder 25 l bensin på bilen, så vælter det vel ikke budgettet, set i forhold til alt det andet vi gladeligt ofre på hobbyen. mvh.

-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

>> Anders. - Ikke andet end de ting som bliver offentliggjort på nettet rundt omkring, og så det jeg ser når vi skiller motorer/karburatorer ad.
Det sker en eller 2 gange HVERT forår, at der kommer en, som ikke kan få sin bil til at køre ordentligt. Og så godt som hver gang er det en, der har stillet sin bil i hi med fuld tank, som det var foreskrevet før i tiden. I disse situationer tømmer vi som regel bare tanken, udskifter filtre og måske slanger, hvis de trænger, (I slemme tilfælde skal tanken af og regulært renses) Renser karburatore(r) Hælder frisk benzin på, sammen med en sjat fuel system cleaner fra Abcon eller 76, og så ud at køre igen.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har ikke oplevet at min bil ikke kunne køre pga. af gammel benzin. Men jeg har oplevet det på min plæneklipper. Det hjalp med det samme med noget nyt benzin.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mjolnir Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Min har stået i godt tre år med en fuld tank (fyldte efter, efter jeg har haft tørnet den) Og den lyder hverken anderledes eller det der ligner?
/M

-------------------------------------------
...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har nu også tænkt mig at fylde min tank helt op til vinteren. Men Farmer har ret. Det bliver for gammelt og når det er for gammelt lugter det også grimt. Nærmest råddent.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

-> Farmer: Hvornår har den tank sidst været ude og vendt på hovedet? For 40 år siden? Jeg tror at det største problem er bundfald fra de sidste 20 år på den lokale OK tank. I dette tilfælde hjæper hverken det ene eller det andet mix...

Kunne det ikke tænkes at problemet opstår ved længere tids stilstand, hvor møget får tid til at falde til bunds, så motoren skal æde det hele i et hug. -Modsat normalt hvor det er rørt op i tanken og kan fortærres lidt efter lidt?

Men det er selvfølgelig en hurtig måde at oparbejde et nyt markedet for korrosionsbeskyttelse.

Nu er jeg bare på tværs... må hellere arbejde lidt.

/Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hmmm. Jeg tror sgu jeg vil lade en liter benzin stå og kigge til den en gang imellem og se hvad dett er for noget...

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er rustproblemer i ståltanke. Det er ikke pga. alkoholen. Der er fordi blyet mangler. Bly er jo rustbeskyttende.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mjolnir Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, jeg har tilsat bly i mit, derfor har jeg sikkert ikke vrøvl med rust så.
/M

-------------------------------------------
...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvor pokker har du fået det fra ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Akke Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mon ikke han mener det adjektiv man køber på tanken som bly erstatning..

Jeg oplevede her til sommer at fylde min tank på jaguaren op på en helt almindelig dødsyg q8 tank.. Da den var ved at være tom var det ret tydeligt der var noget helt galt med bilen.. Det viste sig at være vand i benzinen. Jeg tappede ca 10 litter væske af på bundproppen før det var benzin der kom ud igen! Jeg ved jeg ikke har haft så megen væske stående i bunden af min tank.

Jeg rensede den nemlig i foråret. Man kan godt få sig en dårlig, også på en tankstation.

Læste derudover en tråd om en der havde startet en bil op på "meget gemmel benzin" Han smadrede toppen fordi benzinen nærmest var blevet til Gele der fik ventilerne til at "hænge" Kan det passe?

C :-)

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) Danseb Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg havde en Polo 1050 med karborator der nægtede at køre på discount benzin. Det er jo nok discount fordi de køber rester fra tankanlæg som de store ikke vil lægge navn til. Men det kan selvfølgelig smutte for dem også. 1050'ren er underdimensioneret i dysserne for at være en sparegris så den mindste urenhed og den hostede og hakkede.

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har vist en rulle tagbly, hvis I gerne vil putte noget bly i benzinen :-)

Den med gammel benzin som er blevet til gele tror jeg ikke helt på. Men hvis det har været opbevaret i en dunk som lige knap kan tåle benzin (f.eks. en sprinklerdunk) kan det sagtens give den effekt. Det har jeg i hvertfald prøvet på en plæneklipper engang. Der kom en fin fin gummiaflejring i topstykket.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu skal I altså holde op. Discount-benzin der består af "slatter" opkøbt rundt omkring ved de store selskaber ! Jeg har aldrig kørt på andet end discount-benzin.
Og man "smadrer" toppen fordi man starter en motor op. Tænk hvad vi har startet motorer op på gennem årene. Det eneste vi ikke har prøvet var vand, fordi vi ikke kunne få ild i det :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sunshine Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Her er lidt mere info fra den omliggende verden:

http://www.volkswagen.dk/da/volkswagen_service/Information_om_E10/e10.html

http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind

http://ing.dk/artikel/118312-tankstationer-giver-op-over-for-tysk-boykot-af-biobenzin

-------------------------------------------
bingodk@stofanet.dk - 64400767 (fastnet)
Forskelligt til salg - http://vwnettet.dk/topic/187687
(permalink) veteranen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ang. gammel benzin.
På 2 takt maskiner, kan det i hvert tilfælde stå og blive for gammel, så man ikke kan starte motoren.Det har jeg erfaret, masser af gange.Men det benzin det kaldes Aspen garanteres 5 år (se produktblad)Det er jo det, plæneklipper og motorsave rep. værksteder gør når nogen kommer med en motor det ikke vil starte.De går i baglokalet og hælder Aspen på og vupti, en timeløn fattigere er kunden.Aspen fås også i alm benzin.

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.

Reply »

You must log in to post.