Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  rode med motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hey ligesindet folk...ville lig høre om der er nogen her på sjælland som har planer om motorprojekter hen over vinteren?

Grunden til jeg spørger er at,jeg er stadig en newb hva der ang de luftkølet(hentede min sorte tøs i sommers) ...de fleste ting vedr. Rode med bil er ik noget problem, men motor der er jeg total blank haha
Men interessere mig bestemt for hvordan sådan en motor skilles og samles:-)....ville gerne en dag bygge min egen ud i fremtiden. Men nr. 1 ville da være at snuse til det først:-)...så hvis der er nogen hvor man må kigge forbi og se lidt hva det handler om in real life så er interessen her for at lære

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Lars4100 Inactive
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har en motor stående du kan købe og øve dig p

(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Haha lars...ja det sagde du godt da vi snakkede sammen sidst...:-)
Hvis man nu sku stå med en alene og helt grøn,er der nogen bøger hvor det er beskrevet super godt med arbejdsgange????

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Lars4100 Inactive
Skrev for 12 years siden | | | |

det er jo lidt ligesom at lave puch ms50 , der er bare 4 cylindre

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja sådan er der nogen der ser på det. Men det kan også høres og ses når man er til træf.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Som udgangspunkt skal det siges at jeg er tømrersvend der aldrig har skruet på motore...ku da saggens købe en gammel kværn skille den ad o?g så prøve mig frem..
Men når det er sagt så ville det nok bare ende med noget værre juks,fandt frem til via søgninger at den der how to rebuild your volkswagen aircooled engine bog ville være en super hjælp for begyndere på det punkt...

Jeg vil gerne ha mig en 1600 motor i sidste ende,og ja alt kan da købes turnkey for penge:-) meen er det gjort med et 1600cc kit? Og en kørende 1300 motor som jeg har? ...

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

som udgangspunkt skal du igang med at læse rigtig rigtig rigtig meget om det...

i gamle dage kunne man købe en bog - men de er uddaterede efterhånden - men så har man jo nettet - som dygtig motorbygger skal man være god til at søge på nettet.

også kan man spørge sig lidt frem når man er lidt i tvivl efterhånden som man når frem.

God fornøjelsen - der er rigtig mange guld korn skrevet herinde iøvrigt.

som udgangspunkt er en gammel motor med et 1600 kit ikke godt nok - det er det der menes med at de kan ses og høres på træffene derude ;0) der skal nyt til.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 12 years siden | | | |

BugMe video'erne er rigti gode! De forklare og viser næsten alt!

Eller er der en hel serie på youtube, hvor de er en gammel mand som skiller og samler en type 1 motor!

(permalink) Lars4100 Inactive
Skrev for 12 years siden | | | |

ja eller købe en let renoveret 1600ccm for 12-15000kr

mulighederne er jo uendelige

jeg tror ikke at jeg nogensinde ville give så meget for en motor, så ville jeg hellere ´bygge en selv, du har mit nummer så kan vi lige tales ved, jeg er kommeet i kontakt med en som har bygget rigtigt mange af de vw motorer, og han skal ihvertfald bygge min

(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Haha lars vegas fandt godt den første video fra youtube med ham igår..ku bar ik finde anden del...den ja den var informativ

Lars4100 lyder spændende og ik tosset.;-)...og ja som sagt alt kan købes,men det lærer jeg personligt ik af;-)

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis man skulle lave en Volvo motor fra samme tid som en VW. Så kunne man nøjes med at hovedreparere den.
Hvis man skal gøre det samme med en VW skal man være så heldig at man kan finde en blok der kun har kørt 75.000 km af en ældre dame der har fået skiftet olie hver 5.000 km.
Ellers er boringerne til hovedlejerne tit hamret for store, så lejerne ikke kan sidde fast mere.
Ellers er det ikke sværere end at lave enhver anden bilmotor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis vi taler std 1600 evt. med et sæt Kadrons eller lign. kan/bør de fleste kunne samle sådan en, hvis man læser lidt om det først. Bug me er ganske ok som delvis grundlag.
Tunede motorer er straks en anden sag, og store tunede motorer er slet ikke noget for en nybegynder. Og selv erfarne std motorbyggere løber panden mod en mur der, hvis det ellers er noget der skal holde mere end en sæson.

Det største problem idag er tolerancer i blokken (slidte motorer) og selvf. osse resten af motoren. Hvis ikke man har styr på det blir det nemt skønne spildte kræfter.
Hvis man vil hovedrenovere sin std motor, og med det mener jeg nøjagtigt det, og ikke bare renomale med nye lejer, så er der for 9 - 10 lange bare i dele og bearbejdning. Hvis/når man vil lege ud over det, kommer det nærmest oveni.

Og så lige et godt råd til jer: ALT hvad der står EMPI og QSC på hører IKKE til inden i en VW motor. Det ka godt være det er billigt. Så kan i tænke jer til hvorfor.

Når jeg har stumper til det, bygger jeg osse "almindelige" hovedrenoverede motorer. (har faktisk en stage 1 longblok, dvs let nulret, på lager til kr. 11800.-) Men der er som også før nævnt ved, at være rigtig langt mellem de motorer der er værd at bygge videre på. Så delene til den type motorer bliver ofte samlet sammen over måske 1 år før jeg har hvad jeg skal bruge.

Personligt byggede jeg 3 tunede motorer til mig selv, som havde en ret kort levetid, før jeg begyndte at forstå hvad og hvorfor. Hhv. 3, 8 og 16000 km. Det er ca. 22 år og små 200 motorer siden nu. Og jeg har lært noget nyt hver gang jeg har bygget en ny opsætning.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan godt læse det er nærmest en hobby i vw hobbyen;-)...
Farmer jeg ville ik ha noget voldsomt,bare en plain 1600,har været med ude og køre i en alm 1600 og der er noget mere spræl i den end min 1300 uden at det skal lyde som om jeg kun vil ha fart haha...

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jamen det synes jeg da lyder meget fornuftigt.

Få så blok krumtap, plejlstænger, oliepumpe og topstykker tjekket for slid. Når så du har fundet ud af at toppene skal renoveres, eller udskiftes, hvis de er revnede, så send dem over til mig, så skal jeg lave dig et fint sæt og ved samme lejlighed give dig et par fif til hvordan du henter lidt moment og kørbarhed.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så har jeg i julen anskaffet mig en fin 1600 motorkode B singleport
Den står hos min svorger skilt ad :-)
Blokken,plejstænger,cyllenderene og toppene er tjekket af en fra familien (han arbejdede for vw i 70erne og har skiftet sin del motore)som siger go for det...den ser sgu også bare så fin ud,efter en go damprens,som ny næsten....:-)

Nu kommer det hvor jeg ville høre,hva mener i kyndige folk,ville jeg vinde noget som helst på at skifte toppene til dp,eller bare lade dem som sad på være,de er smadder fine.?

Og så ang strømfordeler,jeg overvejer en ny 009 med en elektronisk tænding...pro/con på det?...evt hva ka anbefales?

nå ja vedr. Tarmslyng gir det effekt på hk.?....den skal ik være racer eller noget,har bare spekuleret over det?

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

På en "B" motor ville jeg enten køre med den originale karburator og strømfordeler. Jeg ville forsøge at køre med en 31pict fra en 1303 og så strømfordeleren til den. Og se om det ville give noget mere topeffekt. Og så bygge elektronisk tænding i den. 009 er til race, i mangel af bedre.
Hold dig fra tarmslyng med kun én karburator og køb en std. i god kvalitet.
Kanon motor, hvis blokken er god.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nok et smule dumt spørgsmål,men hvordan ser jeg om en fordeler er til 1303??

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Nuller Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Søgefeltet er min ven fandt selv svaret:-)

-------------------------------------------
mobil tlf:42943484
mail:flumguffer@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/177754
1302 eller 1303

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

"Blokken,plejstænger,cyllenderene og toppene er tjekket af en fra familien (han arbejdede for vw i 70erne og har skiftet sin del motore)som siger go for det...den ser sgu også bare så fin ud,efter en go damprens,som ny næsten....:-)"

- Har han målt blokken for ovalitet på hovedlejer ? specielt det midterste ? En visuel inspektion holder ikke.

"Nu kommer det hvor jeg ville høre,hva mener i kyndige folk,ville jeg vinde noget som helst på at skifte toppene til dp,eller bare lade dem som sad på være,de er smadder fine.?"

- Dobbeltport gir mere effekt oppe i omdr. og totalt set. Enkeltport gir mere moment i lav til midt område.
- Der er meget lidt forskel på at bruge en 1302 karburator kontra den 30 pict som Béren er født med. Begrænsningen ligger i manifolden.
- Hvis i gerne vil jagte lidt effekt, så send toppene over til mig, så skal jeg bearbejde dem lidt og tilpasse kompressionen. Ligeledes kan jeg anbefale en anden knastaksel til den. Hvis du beholder dit originale luftfilter kan du godt bruge en god kvalitet 4-1 header, hvis du modificerer den, som jeg har skrevet før. Men det SKAL osse være sådan. Ellers kommer du bare til at døje med off idle stumble.
Hvis du følger min opsætning kan du hente 8-9 hk og 20 -25 nm moment med std karburator og indsugning. Og den blir væsentlig "friskere" at køre med.

Samme opsætning med doppeltport toppe m. 35/32 mm ventiler og en 34 mm Pict3 karb vil kunne levere 66-70 hk. og ca. samme moment.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.