Hvis vi taler std 1600 evt. med et sæt Kadrons eller lign. kan/bør de fleste kunne samle sådan en, hvis man læser lidt om det først. Bug me er ganske ok som delvis grundlag.
Tunede motorer er straks en anden sag, og store tunede motorer er slet ikke noget for en nybegynder. Og selv erfarne std motorbyggere løber panden mod en mur der, hvis det ellers er noget der skal holde mere end en sæson.
Det største problem idag er tolerancer i blokken (slidte motorer) og selvf. osse resten af motoren. Hvis ikke man har styr på det blir det nemt skønne spildte kræfter.
Hvis man vil hovedrenovere sin std motor, og med det mener jeg nøjagtigt det, og ikke bare renomale med nye lejer, så er der for 9 - 10 lange bare i dele og bearbejdning. Hvis/når man vil lege ud over det, kommer det nærmest oveni.
Og så lige et godt råd til jer: ALT hvad der står EMPI og QSC på hører IKKE til inden i en VW motor. Det ka godt være det er billigt. Så kan i tænke jer til hvorfor.
Når jeg har stumper til det, bygger jeg osse "almindelige" hovedrenoverede motorer. (har faktisk en stage 1 longblok, dvs let nulret, på lager til kr. 11800.-) Men der er som også før nævnt ved, at være rigtig langt mellem de motorer der er værd at bygge videre på. Så delene til den type motorer bliver ofte samlet sammen over måske 1 år før jeg har hvad jeg skal bruge.
Personligt byggede jeg 3 tunede motorer til mig selv, som havde en ret kort levetid, før jeg begyndte at forstå hvad og hvorfor. Hhv. 3, 8 og 16000 km. Det er ca. 22 år og små 200 motorer siden nu. Og jeg har lært noget nyt hver gang jeg har bygget en ny opsætning.
T