Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan tager jeg gamle bærekugler ud af Type 1 forbro?

Tags:
No tags yet.

(permalink) hvk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg vil skifte bærekuglerne i en Type 1, 1973 ifm. en total renovering. Men hvordan udtager jeg de gamle? Hammer har jeg prøvet - det var ikke lige det der skulle til :-)

Tør jeg sætte presseren på - eller kan jeg risikere at bærearmene revner?

Eller skal jeg ud og finde noget varme.... ?

PFT

(permalink) Tino Member
Skrev for 12 years siden | | | |

op i prassen ca 25 ton så sker der noget :)

(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du skal bruge Presse og den rigtige opklodsning og pressestykke.
Brug aldrig varme. Det samme ved mont.
HUSK at vende de nye bærekugler korrekt ellers kan de knække og hjulet falde af.
Ang. afm. og påmont. samt værktøj se org. rep. bog.

(permalink) Kirk... Member
Skrev for 12 years siden | | | |

køb denne...den får du brug for....

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13231&langId=-1

-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) hvk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for svarene. Jeg må håbe at den presser jeg kan låne ikke kun er en 10 tons... :-)

Jeg har faktisk en Haynes manual - men jeg synes ikke lige jeg kunne se det deri... ?

Tak for hjælpen...

(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Haynes = Fejl gør som fee brug org.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

og husk at check for om de gamle er punktsvejsede i kanten - noget man gjorde en overgang med uorg kugler, men dog ikke alle !

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg plejer at kører på det lokale autoværksted med de afmonterede bærearme og 4 stk nye bærekugler og får dem til at skifte kuglerne. De har værktøjet og tager ikke ret mange basøre for denne operation.
Mind dem lige om det med at de skal vende rigtigt.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Kaj Hansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og så husk at vende dem rigtigt

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den seneste bil jeg har været involveret i er en speedster hvor vi har skiftet bærekugler på to gange, fordi de nye sætter sig fast. Altså de holder op med at kunne bevæge sig.
Nu har manden lånt fire gamle bærearme med de gamle bærekugler i og kører så med dem.
Bare vi dog kunne købe nye originale manchetter. Så ville jeg holde op med at skifte bærekugler. Og så vil jeg nok i højere grad give mig til at undersøge de gamle kugler før jeg skifter dem ud. De må jo have 1,5-2mm. aksialt spillerum. Mit gæt er at vi går og skifter en masse kugler ud der ikke fejler noget.
Vi havde samme problem på samme speedster, bare med styrekuglerne. De satte sig også fast. Der har det dog hjulpet at udskifte dem.
Men med de erfaringer in mente, har jeg brugt gamle styrekugler på min speedster og så blot set dem efter for slør og sørget for fedt og manchetter.
Mine bærekugler bider sig også fast når bilen har stået. Men de går "løse" igen med det samme man bevæger dem og bilen kan så dreje, fjedre og rette op. Så de bliver holdt under opsyn.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lige mine ord frank.

(permalink) Vildornen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er en anden mulighed for at de ikke skal sætte sig .
I bunden af bærekuglen i beskyttelsesblikket kan man montere en smørenippel :-)
Bor et 5mm hul meget forsigtigt og skru så en 6mm nippel i hullet uden at blave gevind først . Lav evt en prøve på den gamle kugle .
Med lidt behändigchkeit kan det gøres på en bil hvor de er monteret .
Godt nytår til jer alle

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nogle originale bærekugler er forberedte med gevind. man skal bare pille en plastikprop ud.
Altså hvis nye kugler ikke vil bevæge. Så returnér lortet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hvk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for svarene. Jeg ved godt at jeg kan køre til et værksted - men en del af det sjove er jo selv at gøre det. OG lære noget undervejs...

Jeg smed dem i presseren og ved ca. 11 tons gav det et smæld og de røg ud... Nu skal armene rengøres og males - og nye i.

Ja - og jeg skal nok prøve at vende dem rigtigt... :-)

God ide med en nippel i bærekuglen for øvrigt...

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Sæt de nye i før du maler. Og lad være med at rense hullerne alt for godt. Det kan jo være at der skal være lidt rust i hullerne for at de klemmer godt nok.
Med ´"rigtigt" menes i længderetningen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Pas på når der fedtsmøres. Det er ganske lidt der skal trykkes ind i bærekuglen
ellers kan manchetten trykkes af eller der går hul i den.
Da type 3 kom frem i 1960 var de født med smørenipler men det blev ændret pga.
det før nævnte. Så forsigtig/forsigtig.

Egil.


Reply

You must log in to post.